Om Bose og noise cancelling headsets

Re: Finnes det bedre noise canceling headset?

Ikke særlig hjelpsomt fra min side, men det beste noise cancelling headsetet jeg har prøvd er Lightspeed Zulu PFX. Dessverre er dette et headset for bruk i cockpit, ikke bak i kabinen :)

Acoustic response mapping measures your unique auditory landscape, adapting the audio response to your ear shape and size for maximum noise attenuation, voice clarity, and music fidelity.

http://www.lightspeedaviation.com/Zulu_PFX/subgrouping.htm?cat=34803

Jeg har hatt flere Bose sett og de demper støyen veldig bra. Desverre synes jeg de lyder skikkelig gugge.

For noen mndr siden fikk jeg meg et sett KEF M500, som ikke er en hypet høreteleklaff og har ikke sett meg tilbake.

Den er on-ear, hvilket burde være FAIL. Den har heller ikke aktiv noise cancelling, hvilket også burde være FAIL.

Saken er bare at jeg har sittet med den timesvis uten å bli svett. Den har svært god passiv demping pga konstruksjonen (seff ikke like bra som Bose), og så kjører den rundt Bose og selger pølser med gratis tilbehør - sånn rent lydmessig.

Den drives lett av en iPhone og er helt glimrings. Er bygget i aluminium så den tåler en støyt også.

Det var mine 5 cent... sånn om man har lyst til å gå videre fra entry-level Bose og opp til noe som rocker skuta.

- Fnatstadbraathen -

Det er to faktorer som spiller inn, ekstern støydemping og selve lydkvaliteten. Bose er god på støydemping, mens lydkvaliteten er middels god. Det finnes ulike merker og modeller, som alle er et kompromiss mellom disse. Jeg synes Bose sine er gode å ha når jeg er i støyende omgivelser, og gir god lyd likevel. Men om jeg hadde reist mye mindre (evt i stillere omgivelser), så ville jeg brukt pengene på andre merker.

Mange interessante innspill her.
Mitt bruk er 95% på fly.
Det har fungert helt fint, men når jeg nå tok i bruk et av mine andre headsett merket jeg hva jeg mangler...
Skal undersøke litt rundt Etymotics, kommer de på tusenlappen er det ikke noen upris, mulig det går å få tak i noe slikt via jobben..

Jeg har selv et par Audio Technica ATH-ANC7b som jeg fikk til 995 kr,strålende fornøyd :)

For noen mndr siden fikk jeg meg et sett KEF M500, som ikke er en hypet høreteleklaff og har ikke sett meg tilbake.
Tror kanskje jeg går for disse (+ QC20) som erstatning for QuietComfort 3 som jeg bruker i dag. Ser at det er halvannet år siden M500 kom, aner du om det er noen oppdatering på vei?

Last edited:

Har QC 25 foran meg, bruker kun på fly. Ikke testet. Liker vanlige store høyttalere hjemme, eneste sted jeg hører på musikk..

MEN, 15. oktober tar jeg med både QC 15 og 25 på flyet IST CPT, så får jeg , dummy i dette, prøve og sammenligne...:8:

Ikke særlig hjelpsomt fra min side, men det beste noise cancelling headsetet jeg har prøvd er Lightspeed Zulu PFX. Dessverre er dette et headset for bruk i cockpit, ikke bak i kabinen :)

Har lyst på eget headset, men har aldri funnet noe jeg er fornøyd med.
Bruker normalt Sennheiser HMEC 26-2, behagelig å ha på seg, men ulemper er nesten ingen støydemping og ikke hygenisk å bruke "felles" headset i cockpit.

Er det behagelig å ha på seg lenge? Worst case er turretur Gran-Canaria på samme dag :8:
LEMO plug er det som brukes i Airbus (nå også Boeing)?
Kan mikrofonen svinges rundt slik at den er på høyre side? (på alle bilder vises mikrofonen på venstre side)

Last edited:

Et annet interessant spørsmål er hvorvidt en ipod klarer å mate godt nok til at jeg vil merke betydelig forskjell ved et bedre sett..

Mine RS170 er koblet til en god forsterker og lyden spilles fra PC..

Til de som flyr vil jeg på det sterkeste anbefale Clarity Aloft Pro (in-ear), med passiv støydemping og ekstremt lett vekt. Jeg er suverent godt fornøyd med de, og bruker de hver dag på jobb.

Et budsjettalternativ til de som hører på musikk så har jeg brukt Klipsch Image-serien ei god stund. Ingen aktiv støydemping, men proppene demper utrolig godt støy og de leverer vanvittig trøkk i øret. Kanskje ikke den mest raffinerte lyden, men allikevel svært bra for et "utrent øre" som meg.

Et budsjettalternativ til de som hører på musikk så har jeg brukt Klipsch Image-serien ei god stund. Ingen aktiv støydemping, men proppene demper utrolig godt støy og de leverer vanvittig trøkk i øret. Kanskje ikke den mest raffinerte lyden, men allikevel svært bra for et "utrent øre" som meg.
Hadde propper fra Klipsch en stund og det var absolutt morsomt og engasjerende, litt som hornhøyttalere. Det jeg ikke likte var oppblåst mellombass og at alle opptak hadde samme lydbilde. Luft og detaljer manglet også.

Men for de som liker lyden anbefaler jeg å ikke lete etter feil.

De fleste er vel mer eller mindre brisne når de flyr med anr uansett, så liten vits i å henge seg opp om det låter slik eller sånn. Sover godt med Bose qc i alle fall.

På min lille weekend tur til Pensacola så klarte jeg å ødelegge min Panasonic noise reduction headphones. Så gode som de var så var det surt.
Mens jeg stod i BestBuy butikken så kom jeg over Bose QC20i.
Til Kr.2100 så tenkte jeg....you're crazy. Etter litt tenking og med alle turene som står foran meg og en liten titt på reviews på nettet, så kjøpte jeg de dyreste headphones jeg noensinne har valgt. Da ble det Bose og spennende skulle det bli på hjemturen.
Jeg kan si det hele med 3 bokstaver: WOW!
Sinnsykt bra!!! Dette var skikkelig noise cancelling og ikke bare noe noise reduction. :)
Anbefales på det sterkeste.

Last edited: