Om å samle bilder i samme tråder...!

Re: Om å samle bilder i samme tråder...!

Men å ha samletråder bassert på flyplasser syns jeg er en elendig ide. Man har jo såklart fotografer man liker bedre en andre og det er litt slitsomt og måtte gå inn på hver flyplass tråd for å se om XXX har lagt inn flere bilder ,men så er det bare bilder av YYY

Så har vi noen konklusjoner? Vel - det eneste jeg ser som det ser ut som alle er enige i er at det bør være dato i headingen. Resten er vel som Gallerlandsbyen vi alle kjenner ... ;)

Nå var det ikke nødvendigvis direkte rettet mot din første post Harald, men kanskje mer generelt. Uansett, jeg må få syns at det blir en dum idé å snakke om et samletråd opplegg, uten at du begynner å kalle meg og det for barnslig.

Du er ute etter oversiktlighet, det beste i min mening som kan hjelpe der er gode overskrifter og tagger. Vet ikke om det siste er mulig på forum softwaren som vi kjører nå.

Oppfatt det som du vil - men mitt point, var å samle daglige/ukentlige opplastinger av stort sett de samme fly/fotografier i en samle-mappe, det er jo så godt samme bilder - bare med forskjellig dato... Selvsagt skal nye og spennende hendelser postes i egne tråder fremdeles, og det er det jeg ikke fikk for meg at du forsto...! Det postes daglige oppdatteringer, fra både svg, osl og bgo - og dette er jo bare flott, men trenger alle disse virkelig egne tråder så lenge det ikke er annet å fortelle enn at man ønsker å dele dagens/ukens hendelser med alle oss på forum. Jo, jeg ser poengene som nevnes her - og aksepterer fullt ut at ikke alle er enige, men - jeg har tro på at man kan på en utmerket måte ha sine samletråder, jeg har faktisk praktisert det selv med samletråder som inneholder et spesifikt tema - med ganske stort hell, føler jeg i alle fall...

Det ser visst ut som om flere her i diskusjonen tror at jeg mener at ALLE tråder skal samles i samle-tråder... Og derfor bør de lese min innledning en gang til. Som skrevet et par ganger nå, er det de dagligdagse hendelser jeg mener bør kunne samles i en tråd. Sånn det har blitt, f.eks. på svg - er at man finner LN-NOG observert på mandag, 2 ganger på tirsdag, 5 ganger på onsdag, 1 gang på torsdag osv osv osv. Kan/bør man da ikke kunne lage en egen samletråd for dette...?

Og det å kalle det for en dum ide, synes jeg fremdels er barnslig ja. Joda, man kan og skal være uenig og samtidig si i fra, men derfra til å kalle det for dumt, synes barnslig hos meg i alle fall, så får du ta det som du vil...

H

Men å ha samletråder bassert på flyplasser syns jeg er en elendig ide. Man har jo såklart fotografer man liker bedre en andre og det er litt slitsomt og måtte gå inn på hver flyplass tråd for å se om XXX har lagt inn flere bilder ,men så er det bare bilder av YYY

Men det var heller ikke intensjonen min... Det er FOTOGRAFENE som skal opprette, og vedlikeholde sine tråder, ikke noe annet var intensjonen fra min side... Og KUN der den enkelte fotograf mener dette tjenelig. F.eks. etter tema, hendelser, flyplass o.l. Men samtidig lage egne tråder når man virkelig vil fortelle noe nytt og spennende...!

H

Så har vi noen konklusjoner? Vel - det eneste jeg ser som det ser ut som alle er enige i er at det bør være dato i headingen. Resten er vel som Gallerlandsbyen vi alle kjenner ... ;)

I min lille beskjedne hytte, med den store gryten på utsiden, i denne lille landsby - så lurer jeg på om mine med-debattanter egentlig forsto hva jeg mente - og søkte, og hva min ide gikk ut på - av den enkle grunn at jeg sitter med et frytelig stor forklaringsbehov...! :-)

H

Jeg er med i diverse andre forum, der man har flere rettigheter en f.eks. her. Der kan man endre tittel på tråd og redigere den. Man kan so gar slette hele tråden, såfremt en var den som startet den. Det er ikke sagt at dette er et bedre alternativ, men det fungerer iallefall der, selv med utvidede rettigheter enn her.

Men for å koke det ned til et alternativ.

• Er dette noe som høres ok ut. Dette forutsetter dog at det er en teknisk mulighet for å få dette til.

• Hver fotograf sender en PM, der de får muligheten til å få seg en bildetråd.

• Her kan de f.eks ha som tittel SVG - XXXX (nick) updated XX.XX.XX

Dette er det eneste de kan redigere i denne tråden foruten sine egne poster og dette er det eneste de kan få lov til.

• Alle andre tråder med bilder de har fra en annen flyplass må opprettes separat.

(Her kan kravet og være tittel AGP - XXXX (nick). Dersom det blir med dette så vil posten langsom død ut og bli flyttet nedover og etterhvert bli utdatert.

Da er det opp til hver enkelt bruker her inne til å rask få et overblikk over hva det er av bilder og selv kunne rask ta en vurdering om de vil klikke på tråden eller ei.

Håper jeg klarte å foklare meg noenlunde riktig her....

Last edited:

Blir dette for innviklet, tror jeg mange av oss ikke gidder å poste bilder i det hele tatt...

Jeg tror løsningen på hele "problemet" er gode og forklarende titler på postingene (som noen allerede har foreslått); Motiv, sted, dato.

Er det bare ett flyindivid:

"LN-NOV: B-737 Stavanger (ENZV), 22 Aug 2011"

Flere fly:
"Stavanger (ENZV/SVG), 22 August 2011"

Dato, sted, motiv er viktigst for meg... De fleste syns jeg allerede er flinke til å lage gode titler på trådene sine, selv om mange kunne vært flinkere til å få med dato.

Steinar
http://www.seabee.info

Last edited:

Synes siste taler har endel gode poenger her, og det er er fordel å gjøre det så enkelt som mulig slik at viljen til å legge et bilder er så stor som mulig, og så ikke noen føler at man blir "overmoderert". Man har jo fått dette til med spotterallerts, så da bør det være mulig å hva/når/hvor når bildene legges ut også.

Her er jeg helt enig med Seabee, trenger ikke å utdype dette ytterligere da Seabee har skrevet akkurat det jeg mener. Og stort sett har det vel fungert greit for de fleste hittill.

TK :fly

Blir dette for inviklet, tror jeg mange av oss ikke gidder å poste bilder i det hele tatt...

Jeg tror løsningen på hele "problemet" er gode og foklarende titler på postingene (som noen allerede har foreslått); Motiv, sted, dato.

Er det bare ett flyindivid:

"LN-NOV: B-737 Stavanger (ENZV), 22 Aug 2011"

Flere fly:
"Stavanger (ENZV/SVG), 22 August 2011"

Dato, sted, motiv er viktigst for meg... De fleste syns jeg allerede er flinke til å lage gode titler på trådene sine, selv om mange kunne vært flinkere til å få med dato.

Steinar
http://www.seabee.info

er også enig med Seabee på måten å lage bildetråder på. Er iallfall slik jeg prøver å gjøre det. Tror også at hvis man blir for detaljfiksert på hvordan man skal legge ut bildene (f.eks: en tråd for hver flyplass eller en samletråd for hver fotograf, flytype, registering osv osv) så kan det fort bli til at man ikke legger ut noen bilder her, men kanskje finner andre fora å legge bildene ut på eller i værste fall ikke legger ut bilder i det hele tatt.

Fra teknisk ståsted er en del av forslagene ikke gjennomførbare i praksis ifht. slik forumet er satt opp (eks. rettigheter til endringer m.v.). I tillegg er erfaringen min at man bare møter veggen eller maler seg inn i et hjørne hvis man skrur på systemet for å lage ting firkantet og så dreper man all kreativitet.

Det beste er om folk viser hensyn, lager fornuftige overskrifter osv. Da vil ting utvikle seg naturlig og kan enkelt også justeres under veis.

Både bildene og folket her er så forskjellig at man vanskelig kan bli enige om en A4-måte å gjøre ting på. Variasjonene gir også liv til forumet.

Både bildene og folket her er så forskjellig at man vanskelig kan bli enige om en A4-måte å gjøre ting på. Variasjonene gir også liv til forumet.
Nå er vel ikke poenget at folk skal bli enige. Dette kan styret fint beslutte på egenhånd med simpelt flertall. Det kunne vært fint om styret kunne gå gjennom de kontruktive forslagene og synspunktene som er kommet fram her i tråden og vurdere hva som kan gjøres innenfor de tekniske og praktiske rammene som finnes, og uten at man dreper kreativiteten ved at ting blir for rigid.

Back