Re: Om å reise med Color Line
Da var jeg vel hjemme igjen og kommer en liten rapport fra seilingen fra Kiel til Oslo. Siste halvdel av turen inneholdt dessverre noen nedturer, men alt i var det en fin tur.
Ettersom man ikke får gå i land i Kiel ligger skipet nå til kai mellom 11 og 13, i stedet for mellom 10 og 14. Color Line har justert åpningstidene i de butikkene som har åpent på morgenen så de har åpent til 10:45, mot normalt til 9:45. De har ikke endret åpningstiden på ettermiddagen, så butikkene åpner ikke igjen før 14:30.
Etter frokost ble det til at jeg satt litt ute på dekk. Det var ok vær i Kiel, sola skinte og det var glimt av blå himmel mellom truende grå skyer. De har to kiosker på dekk nå, en midskips på dekk 13, vis a vis burgersjappa, og den ”gode gamle” på helikopterdekket akterut på dekk 12.
Da klokka begynte å nærme seg 13 gikk jeg inn og opp i Observation Lounge for å spise lunsj. Som på dag en gikk det greit å få bord, men det var ganske fullt der. Det ble etterhvert kø for å få bord der. Valget falt på Cæsarsalat med ekstra bacon. Den var absolutt godkjent.
Etter et par timer i OL beveget jeg meg ned på dekk 6 for å gjøre innkjøp av diverse alkohol i taxfree market, men der stod det lang kø så jeg endte med å ta et par øl i baren akterut. Da jeg kom ned til taxfree igjen en drøy time senere var køen borte og jeg fikk unna innkjøpene.
Jeg tror konklusjonen er at det er travlest fra de åpner på ettermiddagen og frem til fire-fem tiden, da begynner mange å gjøre seg klar til kvelden. Utover kvelden sprer folk seg mer mellom show, shopping og spising.
Middagen skulle inntas i a la carte restauranten, men jeg hadde fått bord først kl. 20:30. Da sulten kom i sekstiden gikk jeg for noen småretter i Bar Bella. Jeg bestilte parmesan, caprese-salat, parmaskinke og kalvefilet med aioli (serveres egentlig med ansjosmajones, jeg ba om aioli i stedet). For en drøy 100-lapp var det mye mat. Smakene var greie, men har smakt bedre parmesan og jeg fikk bresola i stedet for parmaskinke. Bresolaen var ok. Kalven var veldig mør.
Dessverre var det ikke spesielt hyggelig å sitte på Bar Bella da stedet tilsynelatende var fylt opp av mer eller mindre berusa folk som ikke hadde fått bord i puben som jo ligger rett ved siden av fordi det var fullt. Bar Bella var det eneste stedet ombord med free seating og bestilling i baren, overalt ellers er det å vente på å få tildelt bord og servering ved bordet som gjelder.
Middagen spiste jeg i Oceanic a’la Carte. Som nevnt hadde jeg bord kl. 20:30 og rundt kvart over åtte gikk jeg ned dit og fikk bordet mitt umiddelbart. En superhyggelig servitør tok bestilling på mat og drikke. Jeg gikk for en pepperbiff med fløtegratinerte poteter og en øl.
Maten kom så fort at det ikke er snakk om at den ble laget på bestilling. Det tok under ti minutter fra jeg satt meg til maten stod på bordet, den kom faktisk før ølen jeg hadde bestilt til.
Biffen var veldig mør og det var ikke noe å si på smakene, men kjøttet var mer stekt enn jeg liker og potetene var lunkne. Det var en nedtur. At jeg fikk et elendig bord gjorde ikke opplevelsen bedre; når jeg har reist alene tidligere har jeg alltid fått et av de runde tomannsbordene midt i restauranten. Denne gangen ble jeg plassert på et tomannsbord mellom to firemannsbord i en av "fløyene" ut på siden. På begge firemannsbordene satt det barnefamilier, så jeg følte meg veldig inneklemt.
Resten av kvelden ble tilbrakt i Observation Lounge. Der var det folksomt og god stemning, men det østeuropeiske dansebandet kunne jeg godt vært foruten. Kveldens "høydepunkt" var da de prøvde seg på "Ring meg" av bergenske Gabrielle. Det burde de latt vær.
Torsdag stod jeg tidlig opp for å hamstre indrefilet av kalv til opphavet. Før shopping ble det frokost. Det var stille i restauranten da jeg kom og det var null venting på bord eller lite venting på mat og drikke. Dessverre var speileggene kalde og mye av baconet understekt. Etter at jeg fikk maten begynte det å strømme på med folk, så jeg fikk ikke kontakt med servitøren. Ga opp og gikk i taxfree i stedet.
Etter siste handlerunde tilbrakte jeg resten av turen på lugaren. Da vi var en drøy halvtime fra Oslo, litt før halv ti, ba de alle gå tilbake til lugarene sine og bli der frem til avstigning. Avstigingen ble gjort like etappevis som som ombordstigningen, dekk for dekk. Det var ingen trengsel og de som ikke var så flinke til å holde avstand ble minnet på det av mannskapet.
Det positive: Color Line tar tydelig smittevern på alvor og de ansatte sier vennlig, men bestemt fra til de som ikke følger retningslinjene. Man må holde avstand og sprite hender hver gang man går inn på et nytt sted. De vasker bl.a. bord, stoler og menyer med sprit jevnlig. Servicenivået er jevnt over høyt, men ansatte som er tydelig stolte av jobbene sine. Stort sett god mat. Ombord- og avstigning puljevis var veldig behagelig.
Det negative: På denne turen var det 1200 passasjerer ombord, ikke så langt unna makskapasiteten med koronarestriksjoner på 1500. Det resulterte i noe køer og opphopinger av folk. Om de fyller båtene maks tror jeg det føles trangt og det blir nok en del kø rundt omkring.
F.eks. så det ut til å være bortimot umulig å få bord i puben. Der var det fullt hver gang jeg gikk forbi. Dermed blir det mer press på Observation Lounge og baren akterut siden folk som ellers ville sittet i puben havner der i stedet, og det var køer til begge steder på denne turen, spesielt ved utseiling og litt utpå kvelden i OL.
Utvalget i butikkene bar preg av at de begrenser innkjøp for tiden. Lite størrelser å velge i på en del av det jeg så på av klær og sko og noe av det jeg var ute etter av kosmetikk var utsolgt. Mat fikk de påfyll i Kiel og det var ikke noe å si på det utvalget. Men vær som andre har sagt obs på dato på ting.
Alt i alt et hyggelig avbrekk i en hverdag med begrensede reisemuligheter, men ikke blant de beste turene jeg har hatt på Kielfergene.