Om å reise med Color Line

Re: Om å reise med Color Line

Var ihvertfall kaptein Kid show på søndag.

Badelandet er også åpent, men maks for 12 personer om gangen, så time må bookes.

Takk for alle svar. Har fått booket om billetten min. Skulle reist Larvik - Hirtshals på onsdag men så at Colorline hadde åpnet avgangen Oslo - Kiel på tirsdag for booking av enveis billetter (var blokkert tidligere). Ringte kundeservice og ba om å bli ringt opp og de ringte etter 25 minutter. Jenta i andre enden påstod hardnakket at det ikke var mulig å booke enveis men ga seg etter å ha satt meg på vent i 3 minutter for å sjekke[emoji4]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Da var jeg vel hjemme igjen og kommer en liten rapport fra seilingen fra Kiel til Oslo. Siste halvdel av turen inneholdt dessverre noen nedturer, men alt i var det en fin tur.

Ettersom man ikke får gå i land i Kiel ligger skipet nå til kai mellom 11 og 13, i stedet for mellom 10 og 14. Color Line har justert åpningstidene i de butikkene som har åpent på morgenen så de har åpent til 10:45, mot normalt til 9:45. De har ikke endret åpningstiden på ettermiddagen, så butikkene åpner ikke igjen før 14:30.

Etter frokost ble det til at jeg satt litt ute på dekk. Det var ok vær i Kiel, sola skinte og det var glimt av blå himmel mellom truende grå skyer. De har to kiosker på dekk nå, en midskips på dekk 13, vis a vis burgersjappa, og den ”gode gamle” på helikopterdekket akterut på dekk 12.

Da klokka begynte å nærme seg 13 gikk jeg inn og opp i Observation Lounge for å spise lunsj. Som på dag en gikk det greit å få bord, men det var ganske fullt der. Det ble etterhvert kø for å få bord der. Valget falt på Cæsarsalat med ekstra bacon. Den var absolutt godkjent.

Etter et par timer i OL beveget jeg meg ned på dekk 6 for å gjøre innkjøp av diverse alkohol i taxfree market, men der stod det lang kø så jeg endte med å ta et par øl i baren akterut. Da jeg kom ned til taxfree igjen en drøy time senere var køen borte og jeg fikk unna innkjøpene.

Jeg tror konklusjonen er at det er travlest fra de åpner på ettermiddagen og frem til fire-fem tiden, da begynner mange å gjøre seg klar til kvelden. Utover kvelden sprer folk seg mer mellom show, shopping og spising.

Middagen skulle inntas i a la carte restauranten, men jeg hadde fått bord først kl. 20:30. Da sulten kom i sekstiden gikk jeg for noen småretter i Bar Bella. Jeg bestilte parmesan, caprese-salat, parmaskinke og kalvefilet med aioli (serveres egentlig med ansjosmajones, jeg ba om aioli i stedet). For en drøy 100-lapp var det mye mat. Smakene var greie, men har smakt bedre parmesan og jeg fikk bresola i stedet for parmaskinke. Bresolaen var ok. Kalven var veldig mør.

Dessverre var det ikke spesielt hyggelig å sitte på Bar Bella da stedet tilsynelatende var fylt opp av mer eller mindre berusa folk som ikke hadde fått bord i puben som jo ligger rett ved siden av fordi det var fullt. Bar Bella var det eneste stedet ombord med free seating og bestilling i baren, overalt ellers er det å vente på å få tildelt bord og servering ved bordet som gjelder.

Middagen spiste jeg i Oceanic a’la Carte. Som nevnt hadde jeg bord kl. 20:30 og rundt kvart over åtte gikk jeg ned dit og fikk bordet mitt umiddelbart. En superhyggelig servitør tok bestilling på mat og drikke. Jeg gikk for en pepperbiff med fløtegratinerte poteter og en øl.
Maten kom så fort at det ikke er snakk om at den ble laget på bestilling. Det tok under ti minutter fra jeg satt meg til maten stod på bordet, den kom faktisk før ølen jeg hadde bestilt til.

Biffen var veldig mør og det var ikke noe å si på smakene, men kjøttet var mer stekt enn jeg liker og potetene var lunkne. Det var en nedtur. At jeg fikk et elendig bord gjorde ikke opplevelsen bedre; når jeg har reist alene tidligere har jeg alltid fått et av de runde tomannsbordene midt i restauranten. Denne gangen ble jeg plassert på et tomannsbord mellom to firemannsbord i en av "fløyene" ut på siden. På begge firemannsbordene satt det barnefamilier, så jeg følte meg veldig inneklemt.

Resten av kvelden ble tilbrakt i Observation Lounge. Der var det folksomt og god stemning, men det østeuropeiske dansebandet kunne jeg godt vært foruten. Kveldens "høydepunkt" var da de prøvde seg på "Ring meg" av bergenske Gabrielle. Det burde de latt vær.

Torsdag stod jeg tidlig opp for å hamstre indrefilet av kalv til opphavet. Før shopping ble det frokost. Det var stille i restauranten da jeg kom og det var null venting på bord eller lite venting på mat og drikke. Dessverre var speileggene kalde og mye av baconet understekt. Etter at jeg fikk maten begynte det å strømme på med folk, så jeg fikk ikke kontakt med servitøren. Ga opp og gikk i taxfree i stedet.

Etter siste handlerunde tilbrakte jeg resten av turen på lugaren. Da vi var en drøy halvtime fra Oslo, litt før halv ti, ba de alle gå tilbake til lugarene sine og bli der frem til avstigning. Avstigingen ble gjort like etappevis som som ombordstigningen, dekk for dekk. Det var ingen trengsel og de som ikke var så flinke til å holde avstand ble minnet på det av mannskapet.

Det positive: Color Line tar tydelig smittevern på alvor og de ansatte sier vennlig, men bestemt fra til de som ikke følger retningslinjene. Man må holde avstand og sprite hender hver gang man går inn på et nytt sted. De vasker bl.a. bord, stoler og menyer med sprit jevnlig. Servicenivået er jevnt over høyt, men ansatte som er tydelig stolte av jobbene sine. Stort sett god mat. Ombord- og avstigning puljevis var veldig behagelig.

Det negative: På denne turen var det 1200 passasjerer ombord, ikke så langt unna makskapasiteten med koronarestriksjoner på 1500. Det resulterte i noe køer og opphopinger av folk. Om de fyller båtene maks tror jeg det føles trangt og det blir nok en del kø rundt omkring.

F.eks. så det ut til å være bortimot umulig å få bord i puben. Der var det fullt hver gang jeg gikk forbi. Dermed blir det mer press på Observation Lounge og baren akterut siden folk som ellers ville sittet i puben havner der i stedet, og det var køer til begge steder på denne turen, spesielt ved utseiling og litt utpå kvelden i OL.

Utvalget i butikkene bar preg av at de begrenser innkjøp for tiden. Lite størrelser å velge i på en del av det jeg så på av klær og sko og noe av det jeg var ute etter av kosmetikk var utsolgt. Mat fikk de påfyll i Kiel og det var ikke noe å si på det utvalget. Men vær som andre har sagt obs på dato på ting.

Alt i alt et hyggelig avbrekk i en hverdag med begrensede reisemuligheter, men ikke blant de beste turene jeg har hatt på Kielfergene.

Last edited:

Var ihvertfall kaptein Kid show på søndag.

Badelandet er også åpent, men maks for 12 personer om gangen, så time må bookes.
Det var Captain Kid show kl. 15 både tirsdag og onsdag denne uka.

At jeg fikk et elendig bord gjorde ikke opplevelsen bedre; når jeg har reist alene tidligere har jeg alltid fått et av de runde tomannsbordene midt i restauranten. Denne gangen ble jeg plassert på et tomannsbord mellom to firemannsbord i en av "fløyene" ut på siden. På begge firemannsbordene satt det barnefamilier, så jeg følte meg veldig inneklemt.

Reiste for et par uker siden, og da fikk jeg også ute på siden; Rett ved en sånn "stasjon" hvor de ansatte bretter servietter og sånt. Jeg satt altså mellom bordet mitt og det hvor ca. alle ansatte på den siden skulle gå. At jeg i tillegg "fyller plassen" litt mer enn andre, følte jeg meg også litt inneklemt, men mest fordi jeg var nervøs for at servitørene skulle snuble i stolen min.

Kan ha hatt noe med at jeg egentlig hadde bestilt 17:30, menn endret til 20:00 om bord. Så opptill flere bord som var dekket til bare en i "hoveddelen" på midten, så jeg var egentlig ganske optimistisk på forhånd.

Hadde en hyggelig reise på Color Magic i natt. Første avgang med mulighet å kjøre i land i Tyskland. Lite folk om bord og buffeten var tilbake til frokost[emoji4]. Imponerende organisering ved ankomst i Kiel. Folk ble bedt om å være klare i lugaren kl. 09.30 og ble ropt opp dekkvis. Ansatte ved alle heiser og i heisen så man ble «geleidet» sikkert til bildekk. Politi og toll var mannsterke på kaia men kun stikkprøver så vi kjørte rett igjennom og var på veien kl 10.07. Passerte grensen til DK en time senere, ble vinket rett igjennom der også.

Liten tommel opp til Color Line.

Booket bord til showet da jeg reiste for en måned siden. Da kostet det 249 per bord.
Etterpå var prisen endret til 199. Litt irriterende, men ikke noe jeg gadd å stresse med.

Ikke før i går da jeg satt og knotet med Widerøe-VISA-appen oppdaget jeg at jeg hadde fått 100 kroner av Color Line et par dager etter at jeg booket bordene.

Ikke hørt noe fra CL angående det, men det er eneste jeg kan tenke meg er grunnen til at de har betalt meg en hundrelapp.

7f4e8563b0f16016c94bd4cc6ee4fcdc.jpg

I forhold til dagens kraftige tiltak i forbindelse med smitteutbruddet på hurtigruta, kan man si at fergetrafikken slapp svært billig unna. Ingen nye begrensninger for ordinær utenlands fergetrafikk, med andre ord så fortsetter Color Line sine ruter til grønne land som normalt.

Man kan jo selvfølgelig spørre seg om det er tilfeldig at netopp hurtigruten som ble rammet, eller om andre aktører har vært mer forsiktige og profersjonelle?

I forhold til dagens kraftige tiltak i forbindelse med smitteutbruddet på hurtigruta, kan man si at fergetrafikken slapp svært billig unna. Ingen nye begrensninger for ordinær utenlands fergetrafikk, med andre ord så fortsetter Color Line sine ruter til grønne land som normalt.

Man kan jo selvfølgelig spørre seg om det er tilfeldig at netopp hurtigruten som ble rammet, eller om andre aktører har vært mer forsiktige og profersjonelle?

Utbruddet hos Hurtigruta starta hos ombordpersonale fra Filippinene antar man. De har da gått ombord uten å være i karantene eller noen ting. Filippinene har som kjent et vanvittig høyt smittetrykk. At Hurtigruta har lov å ha skip i NIS som bedriver cruise i norsk territorialfarvann mellom norske havner er for meg merkelig men men alt for å ha salt til maten hos eierne. Nå vet jeg ikke helt hvordan lønns og arbeidsvilkår er for fillipinske arbeidstagere ombord men jeg tviler på at det er den beste - dvs man fort kan unnlate å melde om sykdom osv. Det samme "problemet" har ikke arbeidstagere ombord Color Line hvor man får sykepenger om man er syk osv og de kan fint melde seg syk uten frykt for å tape økonomisk på det.

Last edited:

https://e24.no/naeringsliv/i/jd6JkL/color-line-skjerper-inn-etter-smitteutbruddet-paa-hurtigruten

Color Line skjerper rutinene sine. :) Der opplevde jeg det meget trygg. DFDS derimot burde ikke fått seile syns jeg. Fullt kaos og krangling om heisene. Alt for tett ved bordene ingen kontrollert; av og påstigning. Dårlig mattilbud ombord.

Det er mitt inntrykk også at Color line tar dette meget seriøst. Synes det var fin reise jeg hadde i juni på første seilas etter coronastengt.

Color Line har forut for gjenåpningen av trafikken satset tungt på å utvikle et rammeverk for «safe sailing» for passasjerer og mannskap i samarbeid med DNV-GL. Jeg har gått ut fra at Hurtigruten har gjort noe lignende, men det kan kanskje se ut som at de har tenkt annerledes. Veldig trist situasjon som berører mye bra folk.

Heisann!

Jeg reiste både med DFDS (København-Oslo) og Color Line (Oslo-Kiel-Oslo) forrige uke, og det er milevis av forskjeller mellom selskapene. På DFDS opplevde jeg, som flere også har skrevet, at det var skittent, trengsel, elendig mattilbud og generelt dårlig hygiene. Spritdispensere var tomme og på Taxfree kunne man nesten ikke gå pga alt folket.

På Color Line derimot var det en helt annen mentalitet. Det var strengt med spritbruk, ble rengjort på gulv, håndtaker i trapper, heiser etc kontinuerlig dag og natt. På restaurantene og på Showet ble folket sluppet inn og ut i grupper med god avstand, samme ved ankomst Kiel og Oslo der man deboardet etter etasjen man bodde i.

På Color Fantasy følte vi oss veldig trygge og godt ivaretatt, mens på DFDS virket de som de "ga faen".

Aldri mer DFDS-tur på oss, skal vi ta en snartur blir det kun Color Line.

Kim

Heisann!

Jeg reiste både med DFDS (København-Oslo) og Color Line (Oslo-Kiel-Oslo) forrige uke, og det er milevis av forskjeller mellom selskapene. På DFDS opplevde jeg, som flere også har skrevet, at det var skittent, trengsel, elendig mattilbud og generelt dårlig hygiene. Spritdispensere var tomme og på Taxfree kunne man nesten ikke gå pga alt folket.

På Color Line derimot var det en helt annen mentalitet. Det var strengt med spritbruk, ble rengjort på gulv, håndtaker i trapper, heiser etc kontinuerlig dag og natt. På restaurantene og på Showet ble folket sluppet inn og ut i grupper med god avstand, samme ved ankomst Kiel og Oslo der man deboardet etter etasjen man bodde i.

På Color Fantasy følte vi oss veldig trygge og godt ivaretatt, mens på DFDS virket de som de "ga faen".

Aldri mer DFDS-tur på oss, skal vi ta en snartur blir det kun Color Line.

Kim

Jeg tviler jeg reiser igjen med DFDS om ikke de få nye båter. De båtene er så gamle at det virker som de har gitt opp. Det Frederikshavn opplegget deres er også meget dårlig. Jeg savner Color Festival, Color Line burde kjøpe den tilbake :)

Jeg tviler jeg reiser igjen med DFDS om ikke de få nye båter. De båtene er så gamle at det virker som de har gitt opp. Det Frederikshavn opplegget deres er også meget dårlig. Jeg savner Color Festival, Color Line burde kjøpe den tilbake :)

Du klager på at Pearl Seaways fra 1989 og Crown Seaways fra 1994 er for gamle, men vil at Color Line, som kun har kjøpt nybygg siden 2004 skal kjøpe tilbake en båt bygget i 1985?

Mulig Frederikshavnopplegget til DFDS er dårlig nå, men jeg tror ikke man skal ta sommeren 2020 som fasiten på hva de bør gjøre. De oppdaget muligens et marked som gjorde at de kunne redusere tapet etter ikke å ha tjent noe penger i en 3-4 måneder, og gjøre det med den flåten de har.

Selvom festival er eldre så føltes den mye bedre ivaretatt en dfds sine ferger er nå. Jeg tviler de på at de kjøper den tilbake, men litt for nostalgien sin del hadde det verdt kult ;)

Nå er det jo ikke alderen i seg selv som avgjør, men graden av oppussinger, moderniseringer og vedlikehold.

Men så gjenstår det om se om det rett og slett er litt «koronadesperasjon» hos DFDS eller om de faktisk har «gitt opp»

Er ikke danskebåtene til DFDS egentlig ganske nyoppussede? Jeg har ikke reist med de, men utifra bilder jeg har sett ser det da ganske moderne ut, på DFDS sine sider står det da at de har vært igjennom hyppige oppgraderinger de siste årene. Kanskje dette bare gjelder fellesområdene og suitene, og at standardlugarene derfor er ganske slitne?

Eldste fra et Finsk verft er finest, Pearl Seaways (1988). Den Kroatia bygde Crown er laget billigst mulig (1994).

Back