Om å reise med Color Line

Re: Om å reise med Color Line

Sitter og vurderer om jeg skal stålsette meg for kø på telefon eller booke 4-stjerners lugar på nett med to barn. Vurderer for eller mot måltidspakke. Hvor mye koster en typisk en flaske vann i restaurantene? Hva med brus og øl?

Sitter og vurderer om jeg skal stålsette meg for kø på telefon eller booke 4-stjerners lugar på nett med to barn. Vurderer for eller mot måltidspakke. Hvor mye koster en typisk en flaske vann i restaurantene? Hva med brus og øl?

Jeg anbefaler på det sterkeste å vente på telefonen (de har call back funksjon) da lugarene er overraskende store og frokosten i hovedrestauranten akterut som da er med i prisen er veldig bra. Disse to fulle minibarene er jo også artig.

Jeg pleier ikke å kjøpe måltidspakke, men forhåndsbestiller stort sett en 3-retters i Oceanic a'la Carte til returen. På turen sørover pleier jeg å spise middag i den italienske restauranten i promenaden (eller i sushibaren om jeg reiser med Fantasy), tre-retters begge dager blir litt vel mye for meg. Men det er selvsagt smak og behag.

Drikkepriser (i Observation Lounge, men såvidt jeg vet er det samme priser over hele skipet) i følge Color Line-appen:
-1 glass brus (22 cl) 34 kr
-1 flaske vann (33 cl) 22 kr
Alkoholfrie drinker koster 49 kr. Øl koster 49 kr for 0,4 l og 69 kr for 0,6 l. Vin på glass koster +/-100 kr, varierer etter type vin. Drinker med alkohol ligger også rundt en hundrelapp.

over hele skipet) i følge Color Line-appen:
-1 glass brus (22 cl) 34 kr
-1 flaske vann (33 cl) 22 kr
Alkoholfrie drinker koster 49 kr. Øl koster 49 kr for 0,4 l og 69 kr for 0,6 l. Vin på glass koster +/-100 kr, varierer etter type vin. Drinker med alkohol ligger også rundt en hundrelapp.

Kan man finne de uten å være om bord? Jeg prøvde, men fikk beskjed om at jeg ikke var koblet til skipets wifi.

Forøvrig ikke halvgærne priser. 34 kroner for 0,22 liter brus er vel nesten hakket verre enn 49/69 for 0,4/0,6 liter øl?

Kan man finne de uten å være om bord? Jeg prøvde, men fikk beskjed om at jeg ikke var koblet til skipets wifi.

Forøvrig ikke halvgærne priser. 34 kroner for 0,22 liter brus er vel nesten hakket verre enn 49/69 for 0,4/0,6 liter øl?

34kr for 0,22l sukkervann er jo galskap. Men folk på tur kjøper uansett.

Da ble det booket to voksne og to barn i femstjerner til 12067 kr. Oppgradert måltidspakke og show uten drikke. Fant en meny til sushirestauranten og en flaske riesling var firegangern sammenlignet prisen i tax-free, men det er vel tross alt en sunnmøring som styrer shappa. Det hele tok 7 min og 58 sek etter at de ringte tilbake etter 3 t 16 min. Var på hugget fra 08.56.

Last edited:

Ser at jeg er logget inn i appen med bookingnummeret på turen jeg skulle tatt i mars, men droppet pga Covid-19. Får feilmeldingen "Noe er galt" et par steder, men når jeg velger "Om bord" i menyen nederst på skjermen og går inn på Observation Lounge og trykker på den blå knappen med "Se meny/Bestill" får jeg opp menyen. Mulig det ikke er en oppdatert meny, men menyen som gjaldt i mars, så får ta forbehold om at det kan være endringer nå.

Og ja, er enig i at prisen på brus er verre enn prisen på øl. Her i elvebyen må vi vel stort sett ut med 90-100 kr for en halvliter for tida, så 69 kr for 0,6 l synes jeg ikke det er noe å si på. Selv om det ikke er Aass. ;)

Last edited:

Ser at jeg er logget inn i appen med bookingnummeret på turen jeg skulle tatt i mars, men droppet pga Covid-19. Får feilmeldingen "Noe er galt" et par steder, men når jeg velger "Om bord" i menyen nederst på skjermen og går inn på Observation Lounge og trykker på den blå knappen med "Se meny/Bestill" får jeg opp menyen. Mulig det ikke er en oppdatert meny, men menyen som gjaldt i mars, så får ta forbehold om at det kan være endringer nå.

Og ja, er enig i at prisen på brus er verre enn prisen på øl. Her i elvebyen må vi vel stort sett ut med 90-100 kr for en halvliter for tida, så 69 kr for 0,6 l synes jeg ikke det er noe å si på. Selv om det ikke er Aass. ;)

Så ta hintet da og ta den ølen. :drink Men kan bekrefte at det fortsatt er 49 for 0.4 og 69 for 0.6 ombord. 99 for det meste av drinker. Reiste på onsdag.

Uansett - det er ingen bøtteballett som kommer ombord i Kiel slik det pleier og det er ikke housekeeping på vanlige lugarer (om det er det på 5 stjerners vet jeg ikke), men vil anta om man trenger flere håndklær kan man få det i resepsjonen.

Skipet kan oppleves om fullt selv om det ikke er det, dette pga restirksjoner i barer og restauranter som gjør at ventetid må påregnes i de travleste periodene (jeg liker ikke å forhåndsbestille mat - tar heller det som frister der og da). Nattklubben er inntil videre stengt. Boarding og deboarding per dekk funka veldig fint - ikke på noen måte trengsel.

Så ta hintet da og ta den ølen. :drink Men kan bekrefte at det fortsatt er 49 for 0.4 og 69 for 0.6 ombord. 99 for det meste av drinker. Reiste på onsdag.

Uansett - det er ingen bøtteballett som kommer ombord i Kiel slik det pleier og det er ikke housekeeping på vanlige lugarer (om det er det på 5 stjerners vet jeg ikke), men vil anta om man trenger flere håndklær kan man få det i resepsjonen.

Skipet kan oppleves om fullt selv om det ikke er det, dette pga restirksjoner i barer og restauranter som gjør at ventetid må påregnes i de travleste periodene (jeg liker ikke å forhåndsbestille mat - tar heller det som frister der og da). Nattklubben er inntil videre stengt. Boarding og deboarding per dekk funka veldig fint - ikke på noen måte trengsel.

Tipper det er housekeeping i 5* lugarene, såvidt jeg vet er det det personale ombord som tar seg av de lugarene. De er i gang før skipet legger til kai, det observerte jeg begge gangene jeg reiste i 5*. Det er også en turndownservice på kvelden i de lugarene, de tar av sengeteppet og drar for gardinene.

Da er tur den 5.juli bestilt med fantasy! Blir deilig å komme ombord igjen da vi akkuratt ikke rakk turen i vår før corona slo inn. Tenkte egentlig å ta med bilen ombord, men det tilbudet varte kun til og med 30.juni (selv om det sikkert forlenges hvis dagens situasjon vedvarer). Noen som vet om det fortsatt er automatinsjekk på hjortneskaia, eller må man til skranke for å «skrive under» på at man ikke er i karantene etc?

Da er tur den 5.juli bestilt med fantasy! Blir deilig å komme ombord igjen da vi akkuratt ikke rakk turen i vår før corona slo inn. Tenkte egentlig å ta med bilen ombord, men det tilbudet varte kun til og med 30.juni (selv om det sikkert forlenges hvis dagens situasjon vedvarer). Noen som vet om det fortsatt er automatinsjekk på hjortneskaia, eller må man til skranke for å «skrive under» på at man ikke er i karantene etc?

Automatene er fullt ut operative (iallefall var de det på onsdag) - ikke noen manuell prosess noe sted. Man fikk utdelt en brosjyre der man scanner nøkkelkortet om smittevernstiltak som også gav praktisk info om boarding og deboarding som foregår etter dekknummer og hva man skulle gjøre om man fikk symptomer på covid 19 ombord (nokså enkelt - hold deg på lugaren og ring resepsjonen).

En annen digresjon er at man slapp å scanne nøkkelkortet når man deboardet som man alltid har pleid å gjøre.

Last edited:

Varm velkomst og god stemning blant mannskapet da Magic hadde sin første post-corona-ankomst i Kiel i dag, mens en viss Queen-låt ble spilt over PA-anlegget.

725b0ce7fb3ecda735c295fc778f160c.jpg

23a4735c12a67fc94c34425aeb50ee0f.jpg

a4ff0bad3f792a14f8301868c671d4e6.jpg

Det skal bli spennende å se hva som skjer kl 16 nå da - kan man gå i land i Kiel er vel et spm man kan få svar på. Har noen kilder internt i apparatet i Helsedirektoratet og det kan komme noen overraskelser i dag visstnok. Hva det består i vet jeg ikke for ordens skyld - men det ble hinta litt til at flyprisene kan øke og det tolker jeg som at det åpnes opp for enda mer.

Last edited:

Det skal bli spennende å se hva som skjer kl 16 nå da - kan man gå i land i Kiel er vel et spm man kan få svar på. Har noen kilder internt i apparatet i Helsedirektoratet og det kan komme noen overraskelser i dag visstnok.

Tror nok det blir lov å gå i land jeg. Samt at de kanskje også åpner for at Strømstad-ferga kan gå, forutsatt at man blir med på samme retur (som jo svært mange reisende gjør)

Vet ikke om det er reiserådene som utløste det, men nå har prisene falt drastisk. For oss 4 hadde vi nå bare måttet punge ut med ca1200kr, men vi betalte over 3000kr når vi bestile for en liten uke siden

Da har et Restplassalg nå. Tillegget for 5 stjernes lugar ble høyere med dette tilbudet.

Ser også ut til at en nå kan parkere bilen på båten første uken i juli nå.

Er det av og til spesialtilbud i tax-free som ikke annonseres? Mener det var snakk om det her inne en gang. Generelt ser priser på alkohol ut til å være like eller høyere enn osl. Unntak er Harahorn gin og 24/48 Aas fatøl. Kjøper du 48 øl koster det ca 11kr etter at du har fortollet det som er for mye.

Last edited:

Da har et Restplassalg nå. Tillegget for 5 stjernes lugar ble høyere med dette tilbudet.

Ser også ut til at en nå kan parkere bilen på båten første uken i juli nå.

Er det av og til spesialtilbud i tax-free som ikke annonseres? Mener det var snakk om det her inne en gang. Generelt ser priser på alkohol ut til å være like eller høyere enn osl. Unntak er Harahorn gin og 24/48 Aas fatøl. Kjøper du 48 øl koster det ca 11kr etter at du har fortollet det som er for mye.
Må si jeg synes tilbudene blir vanskelige å forholde seg til ettersom tilleggene for å oppgradere lugaren varierer etter hvilke tilbud det er.

Jeg booket tur 7-9/7 på fredag (på restplasstilbudet som gikk ut fredag kveld). Da betalte jeg 558,- i grunnpris og 690,- for oppgradering til utvendig lugar, totalt 1248,-. Sjekket prisen for samme turen i dag, tilbud med 30% rabatt. Grunnpris 766,- og tillegg for oppgradering til utvendig lugar 500,-, totalt 1266,-.

M.a.o. er det nesten ikke noe forskjell på totalprisen på disse to tilbudene selv om grunnprisen på torsdag var litt lavere, men økt pris på oppgradering gjorde at totalen endte så godt som likt.

Jeg håper det kommer et tilbud på oppgradering av lugar den neste uka, det hender jo de kjører halv pris på det. Kunne godt tenkt meg 5-stjerners igjen, de lugarene er supre, men med noe begrenset budsjett for øyeblikket er det ikke aktuelt å spandere 5K på den oppgraderingen. De pengene legger jeg heller igjen ombord på mat, drikke og litt shopping.

Jeg håper det kommer et tilbud på oppgradering av lugar den neste uka, det hender jo de kjører halv pris på det. Kunne godt tenkt meg 5-stjerners igjen, de lugarene er supre, men med noe begrenset budsjett for øyeblikket er det ikke aktuelt å spandere 5K på den oppgraderingen. De pengene legger jeg heller igjen ombord på mat, drikke og litt shopping.

Fikk netopp en Mail angående vår tur den 5.7 som gjaldt oppgradering av lugar. Ikke noe spesialtilbud eller noe pris, men hvis det var aktuelt måtte jeg ringe kundesenteret. Hadde de kommet med et tilbud eller en pris hadde det vært lettere å få folk til å bite på kroken, det å be folk å ringe for å få mer info er dårlig taktikk, ihvertfall når man må vente 3 timer som jeg måtte tidligere i uka.

Sikla selv på oppgradering til 4-stjerners med utsikt når det var 1/2 pris tidligere i vår. Da måtte vi bare ut med 3000 for alle 4, noe som ikke er gærent når man får både frokost, minibar og wifi. Hadde vi fått det tilbudet nå hadde jeg slått til.

Når man hører at passasjertallet ligger på mellom 600 til 900 per seiling, så står nok av lugarer tomme. Det å da komme med et «spesialtilbud til deg» på Mail om tilbud på oppgradering hadde ikke kostet noe. Med tanke på at de nå egentlig er desperate etter penger (som alle andre) burde de kanskje jobbet hardere her...

Først og fremst kunne de jo ha forbedret nettsiden så man kunne oppgradert/endret online.

Har mange ganger «gått på en smell» hos DFDS fordi det er mulig å oppgradere lugar online. Kunne fort ha gjort det hos CL også, men gidder sjeldent å ringe for å få fikser sånt.

Back