Oljeprisen svir for Norwegian

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article478043.ece

I første kvartal hadde Norwegian prissikret 25 prosent av drivstoffet. Men avtalene er nå gått ut, og flyselskapet er nå helt usikret mot de rekordhøye oljeprisene.
 
Dette skrev jeg om allerede i november 2004...etter et møte hvor HSH snakket om fremtiden. Da var det ikke mange som delte bekymringene som CK nå skriver om...
 
Originally posted by BU662
Jeg tror at prisen er for höyt. Og når man ser inn i idagen's Financial times finner man noen gode argumenter for dette.

Prisen drives av frukt og i en meget stor grad av spekulasjon. En usikkerhetsfaktor er Kina. Men, Kina sikrer seg tilgang til mange nye ressourcer og produksjonen nå stigger forsatt. Det er ikke alene OPEC som produserer olje. Russland på sin side har som stat stor grep på sine ressourcer etter YUKOS-Skandalen.

Enig i at prisen nå mye drives av spekulasjon - eller skal vi si frykt?

Men jeg er sikker på at den vil holde seg høy og fortsette å stige i fremtiden. Olje er jo tross alt en ikke-fornybar ressurs, og vi begynner allerede å se at selskapene ikke klarer å fornye reservene sine fra år til år. Dette er nok en grunn til oppkjøpsbølgen i oljebransjen (ChevronTexaco kjøpte Unocal idag...) - selskapene kjøper seg de reservene de ikke klarer å finne. Det ser fint ut som vekst i årsrapportene, men er i virkeligheten bare flytting av tall fra en ststistikk til en annen. Saudi-Arabia begynner også å få problemer med mye produsert vann, som tyder på at de store feltene er i ferd med å gå vel av platå. Det er heller ikke funnet noen nye petroleumsprovinser siden Nordsjøen ble oppdaget. Nye felt som finnes blir også stadig mer marginale og vanskelige å utvinne.

Det betyr ikke at det snart blir knapphet på olje, det er fortsatt mye igjen og reservoarteknologien gjør at man kan skvise ut stadig mer (fx vil Ekofisk sannsynligvis produsere til 50%, mens man opprinnelig trodde 18%) og utvinne mer marginale felt. Det er også store, kjente reserver i hele arktis. Men vi vil tømme eksisterende reserver fortere. Veksten i Kina og India vil aksellerere forbruket. På kort sikt kan produksjonen økes kraftig - på lang sikt er det ingen reserver å øke fra. Husk også at olje ikke kan resirkuleres, slik som fx metaller.

Alt i alt utmerket at prisen stiger - så er det økonomiske incentiver til å forske mer på alternativ energi.



(Fant dessverre ikke FT-artikkelen)
 
Er noen av motot fabrikkene i gang med å teste og eksprimentere alternativ drivstoff for fly motorer?

Dagen VIL komme da det ikke er mere å oppdrive eller den blir for eksklusiv og dyr!
 
Originally posted by MartinLangaas
Er noen av motot fabrikkene i gang med å teste og eksprimentere alternativ drivstoff for fly motorer?

Dagen VIL komme da det ikke er mere å oppdrive eller den blir for eksklusiv og dyr!
Ikke hørt om noe konkret, men vil anta at flymotorselskapene (merk 1 ord! ;) ) gjør sine "strategiske" undersøkelser - for å si det slik.
 
Originally posted by MartinLangaas
Er noen av motot fabrikkene i gang med å teste og eksprimentere alternativ drivstoff for fly motorer?


Hva skulle det være?
Hydrogen? Biobrensel? Begge krever energi for å produseres, H fra spalting av vann, biobrensel i form av gjødsel og drivstoff til traktorer etc. (Et unntak kunne være Island, som bader i geotermisk energi, og kanskje kunne bli hydrogeneksportør. Islendigene er faktisk i ferd med å gå mer over til egenproduert hydrogen fremfor importert olje). Tror derfor at det viktigste er å gjøre motorene så effektive som mulig, og heller fly mindre.
 
Originally posted by MartinLangaas
Er noen av motot fabrikkene i gang med å teste og eksprimentere alternativ drivstoff for fly motorer?

Dagen VIL komme da det ikke er mere å oppdrive eller den blir for eksklusiv og dyr!

Selvfølgelig finnes det alternative drivstoff :spin:

Embraer har nylig lansert et fly som går på etanol, og dette er faktisk ingen forsinket aprilspøk...

Se her for artikkelen.
 
jeg tror nok heller på ytterligere utvikling av motorer og vinger/flykropper for å få ned drivstoffforbruket, fremfor at vi får fly som går på annet drivstoff enn Jet A1.
 
ja en reaktor hadde ikke vært så dumt. Men denne er sykt tung. samt at da er du tilbake på propell stadiet. Det er ikke noe vits å drive en jet med elektrisitet.

Du kan prøve en "ducted fan". Men åssen effekten er på den er heller uviss
 
Originally posted by Scanor
ja en reaktor hadde ikke vært så dumt. Men denne er sykt tung. samt at da er du tilbake på propell stadiet. Det er ikke noe vits å drive en jet med elektrisitet.
Reaktor på bakken>energi>spalte vann>hydrogen?

Hvis man liker kjernekraft...som heller ikke er en fornybar ressurs....
 
Back
Top