• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Olieselskaber forlanger cash up

Jan

ScanFlyer Gold
FRONT !

Drivstoffleverandører begynner nå å forlange kontant forhåndbetaling for drivstoff som bestilles av flyselskapene. Flere og flere flyselskap verden over er under hardt press i det prisen på drivstoff til fly igjen har steget dramatisk.

http://www.hangar.no/news/120/ARTICLE/1697/2008-05-26.html


Tja, somom flyselskaber ikke er presset hård på
likviditeten i forvejen, hvis denne praksis breder sig
spår jeg snarlige kollaps hos de likviditetsmæssigt hårderst
pressede selskaber.
 
Last edited:
Ser vel for meg at dette i første omgang gjelder de selskapene som er strapped for cash, som for eksempel Sterling. Utover det er jo kredittid noe som også er en forhandlingssak, og jeg tipper at f.eks. BA har gode kort på hånden her...
 
Hvis dette breder sig, kan det jo blive et slagtehus....Nogen klarer sig, og nogen vil hurtigt
stoppe deres flyvninger, hvis ikke de kan betale ved kasse 1....Man kan jo godt have bange anelser....
Men jeg vil nu se det i praksis før jeg tror det

hilsen
Ole
 
Dette er dramatisk. Det vil skjaere dypt inn i cashreservene til de som trenger det mest. Oljeselskapene faar enda mer blod paa hendene ...
 
Dette er dramatisk. Det vil skjaere dypt inn i cashreservene til de som trenger det mest. Oljeselskapene faar enda mer blod paa hendene ...

Tja, nå driver de også business for å tjene penger - ikke være blåkors for luftfarten. Problemet ligger vel heller i luftfarten som ikke har marginer som gir rom for denne typen kostnadsøkning. Minner litt om dottkom (og gikk) i IT-bransjen for noen år tilbake der visse "mastodonter" ble dømt nord og ned, men det var dottkommerne som gikk.

Jeg er nå så bakstreversk at jeg fortsatt synes det er greit at de selskapene jeg handler hos skal tjene litt penger på transaksjonen slik at de er der i morgen når jeg skal hjem (luftfartsbransjen), kan klage på utført arbeid (håndverkere), eller kjøpe mer etterhvert som kopper og kar knuses. Jeg vet at dette er tankegods fra forrige århundre, ja forrige årtusen, men jeg trives med det.:)
 
Vel - driver man business er det normalt med 30-60 dagers betalingsutsettelse ... forstyrrer man denne balansen, faar det konsekvenser.
 
Vel - driver man business er det normalt med 30-60 dagers betalingsutsettelse ... forstyrrer man denne balansen, faar det konsekvenser.

Det kommer litt an på kredittverdigheten til kunden det. Der jeg jobber velger vi ofte å ikke bruke underleverandører med dårlig likviditet og styrer unna de samme kundene...
 
Her snakker vi om en leverandoer som skrur opp prisene med 400% siden 1999 .. og saa forlanger forhaandsbetaling fordi de er redde for ikke aa bli betalt?? HALLOOOOOO!!!!!! :71:
 
Her snakker vi om en leverandoer som skrur opp prisene med 400% siden 1999 .. og saa forlanger forhaandsbetaling fordi de er redde for ikke aa bli betalt?? HALLOOOOOO!!!!!! :71:

Det er på kanten, men de har bukta, begge endene og ballene i en nøtteknekker og kan gjøre hva de vil - og gjør det.
 
Det jobbes på spreng med alternativt drivstoff og om ikke lenge håper jeg vi vil se resultat som gir oljeselskapene noe å tenke på.....
 
Dette har vært gjort før. I USA var det in sin tid et selskap som fikk "no fuel credit". det tok bare et par dager, så stoppet all flygning.
Sa hvis et selskap har dårlig likviditet så er det fort kroken på døra
 
Selg ikke skinnet foer bjoernen er skutt. Jeg har liten tro paa at et skifte i Det Hvite Hus vil gi saerlige endringer i oljeprisens trend. Ettersom 2012-olje allerede naa gaar for 115-120 dollar fatet, viser det tydelig hva markedet tror om hva som skjer etter valget.
 
det er dramatisk, men som Someone sier - det er neppe alle selskaper som mister kreditten. Med den likviditetsskvisen særlig amerikanske flyselskaper er i om dagne, kan jeg forstå at oljeselskapene vil sikre seg. Ikke moro om de store kundene går i Chapter 11. Hvem vet, kanskje det er dette som skal til for å sende et par av de store i Chapter 7 og gjøre noe med den enorme overkapasiteten som truer. For de av oss som har vært borte i spillteori er jo dette et klassisk "fangens dilemma". Alle flyselskapene i USA hadde vært better off om de satte opp prisene og parkerte fly i ørkenen. Men, ingen tør ta det første skrittet, fordi det alltid er en eller annen jæ*** som ikke spiller med.

Husker da det begynte å gå rykter om at Swissair måtte betale cash for fuel i Europa i 2001. Da tok det ikke lang tid før flere flyselskaper kansellerte interline-avtalen med SR og representanter for leasingselskapene begynte å ta arrest i fly rundtomkring. I mangel av "feige" Chapter 11-regler, var det kroken på døren og konkurs.
 
Og sett fra en samfunnmessig sysnpunkt er heller ikke konkursen alltid et negativt onde. Det er selvsagt kjipt for dem det rammer, men det hjelper til å fjerne og luke ut råtne selskaper, slik at nye friske kan komme til.

I USA er det en overkapasitet som har presset prisene alt for langt ned i forhold til kostnadsnivået. Siden etterspørsel neppe kommer til å øke i disse tider må da heller kapasiteten kuttes og det kan enten skje frivillig ved at alle gjør det eller at en eller flere aktører av betydning går konkurs. Som CK forklarer så skal de mye til for at de første skjer da det nturligvis alltid vil være noen som ikke følger "reglene". At da enkelte blir dyttet over kanten og "hjulpet" frem til konkurs, kan da heller sammenlignes med å hurtig røske av et plaster, det gjør vondt der og da, men på lang sikt blir smerten mindre. Dessuten har man som leverandør seg og sine aksjonærer og ansatte å passe på, en dårlig og usikker kundes ve og vel kommer langt bak i rekken av prioriteringer
 
Lurer paa hvilken overkapasitet det er det siktes til. Alle de store her i USA, bortsett fra Southwest, flyr med 80%+ av setene sine solgt. Det er noe europeiske flyselskaper bare kan droemme om..

De store her i USA har for lenge siden startet aa redusere kapasitet innenriks i USA, UA startet tidlig i 2007, lenge foer oljeprisen gikk amok

Naar det er sagt, vil det selvsagt naa bli mye mindre etterspoersel her i USA og de amerikanske flyselskapene satser naa mye mer internasjonalt noe som igjen kan faa konsekvenser for europeiske flyselskaper.
 
Lurer paa hvilken overkapasitet det er det siktes til. Alle de store her i USA, bortsett fra Southwest, flyr med 80%+ av setene sine solgt. Det er noe europeiske flyselskaper bare kan droemme om..

Over-/underkapasiteten har ikke nødvendigvis kun å gjøre med belegget ombord. Overkapasiteten i USA kan sees i form av prispress, og ikke halvfulle fly
 
Last edited:
Back
Top