• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Olieselskaber forlanger cash up

Naa ble jeg forvirret .... :p

Jeg ogsaa.. I fjor var det rekordbelegg ombord i flyene her til lands. I tillegg tjente alle penger. Etter at oljeprisen gikk berserk har selvsagt prisene gaatt opp og etterspoerselen ned. Klarer ikke helt aa se at det har vaert overkapasitet foer nylig. Og alle flyselskapene er for lengst i gang med aa redusere kapasiteten innenriks
 
Tja, det er jo bare en clever grep fra leverandörer. De vet at uten flybensin leter ingen fly, derfor front-up-payment please. Alle selskaper vil bli tvunget a fölge med pa dette.
Og de leverandörer er fin ute i tilfelle av CH11 av noen selskaper, siden de trolig vil ikke vaere iblant de kreditörer. Selvbeskyttelse kan man kalle det.

Det er jo riktig at alle selskaper (uten de Canyon-Blue's) har redusert kapasiteten. Mens, de har forsatt ikke Pricing power, og det vil knekke mange av de dinosaurs... De har ikke nok Cash, de har ikke Hope, og de trenger vel mere enn en Wonder... Og dette i en land som kunne tidligere si:

"We have Johnny Cash
We have Bob Hope
We have Stevie Wonder

What do you have?

No Wonder, no Hope, no Cash":colgate:
 
Og i jakten paa kostnadskutt, har naa USAirways gaatt til en ny 'low' ... naa faar man ikke engang gratis peanoetter!

http://baltimore.bizjournals.com/baltimore/stories/2008/05/26/daily1.html?ana=yfcpc

Og det er ingen som laerer av fortiden.... Helt utrolig... Tror virkelig US Air at noen faa hundretusen i peanoetter vil berge butikken?? Det de oppnaar med dette er aa gjoere fullpriskunder paa kjipklasse forbanna. UA kuttet snacks paa ruter kortere enn 2 timer. De er naa tilbake etter at forbanna kunder sa hva de mente.

Man skulle tro at alle hadde lest boka til Gordon Bethunes bok. Et flyselskap kan ikke spare seg til profitt. Endringer maa til. Gordon sammenlignet det med en pizzasjappe. Du kan kutte ut saus, mindre kjoett, mindre ost og mindre deig. Det du oppnaar er at du sparer noen kroner, men ingen vil da kjoepe pizzaen din fordi den smaker dass.
 
Mennesker over hele verden har stort sett innfunnet seg med at bensin og diesel har doblet seg i pris.

Hadde det vaert saa enkelt .....

Hoeyere priser leder til mindre reisevolum. Det har med folks betalingsevne og -vilje aa gjoere. Mange velger bort fly hvis prisene gaar opp. De tar bilen, Greyhound eller blir hjemme.

Ergo maa kapasiteten justeres tilsvarende - noe som gjoeres - men det har ogsaa sin pris. Saerlig rammes selskaper med hoeye kapitalkostnader (mange ny fly) som er avhengige av aa holde flyene i luften for aa tjene penger. For dem vil det koste mer aa parkere fly enn det vil koste aa holde dem i luften. Dette vil igjen ramme konkurrentene som vil maatte konkurrere mot selskaper som ikke KAN redusere kapasiteten. Dette vil igjen tvinge yield'en nedover ...

Dermed kommer man inn i en spiral som leder til oekonomisk ruin.
 
Dermed kommer man inn i en spiral som leder til oekonomisk ruin.

Jo, men markedet (Adam Smith's invicible hand) vil til slutt rydde opp ved at den/de svakeste vil falle fra og markedet vil til slutt komme i balanse (så lenge ikke politikerne finner på noe "lurt"
 
Siden olieselskaberne nu begynder med at forlange cash up front,
kan det vel betyde at flyselskaberne IKKE er i stand til at stille
med en bankgaranti, som vel egentlig kunne være et alternativ.

Vil tro creditratingen for en del flyselskaber er faldet
en del på det sidste, og dermed en ond cirkel startet !
 
Vi er naa kommet inn i en fase hvor de uavhengige langtraderne begynner aa parkere rig'ene sine. Og dem er det mange av. Siden de er uavhengige, maa de selv forhandle sine laster. Oppdragsgiverene er ikke villige til aa kompensere for de oekede drivstoffprisene og dermed betaler det seg ikke lenger aa holde rig'en paa veien. Dermed blir det vanskeligere aa distribuere varer, prisene stiger og tilbudet synker. Dermed kommer man inn i en ny ond sirkel og enda flere faar problemer med aa betale regningene sine. Saa da blir det vel mer skattelette til oljeselskapene saa de kan oeke prisene litt til ...
 
Back
Top