Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: FlyViking - diskusjonstråd

Løn å leve av - hva er det ?" Vil gjerne ha din mening. 300-400-800 tusen, ellenr hva ?

Hvorfor mine poster har jeg svart på tidligere.

Lønn: Snittlønnen i Norge ligger gererelt på ca. 550`.En ny styrmann i WF har en begynnerlønn på ca. 450` Ingen flyger i WF er ansatt på deltid, men noen jobber i redusert stilling etter eget ønske. Gode pensjon og forsikringsordninger.
Lønn i FV i følge dette forum 26`/mnd.,andre betingelser ikke angitt, men antydet ansettelse via polsk selskap.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Skjønner ikke hvordan jeg klarer å overleve, med en pensjon på overkanten av halve gjennomsnittslønna :D:D

svar som sedvanlig ispedd rykter/udokumterte foruminnslag.

tror du må legge om "tonen" hvis du ønsker troverdighet blant de fleste.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg hørte at Ola Giæver hadde fått reaksjon fra luftfartstilsynet, noen som sitter på artikkel?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Skjønner ikke hvordan jeg klarer å overleve, med en pensjon på overkanten av halve gjennomsnittslønna :D:D

svar som sedvanlig ispedd rykter/udokumterte foruminnslag.

tror du må legge om "tonen" hvis du ønsker troverdighet blant de fleste.

Har du pesnjon som du lever på så er du kamskje oppe i årene og har brukt et helt liv på å betale ned hus og gjeld?
Dermed klarer man seg med mindre enn en ung flyger med studielån og nytt hus, nye unger og utgifter som bare øker i dagens Norge.
(Jeg er ofte i Norge og føler på pungen hva det koster å handle en pose med god mat og drikke og å fylle en bensintank, så er det futen da, han skal også ha sitt. Kunne ha tenkt med en liten leilighet i Trondheim, men har ikke råd, etter 37 år med flyging)

Problemet med lavtlønnede flyger er at skal man ansette på nederste hylle får man gjerne folk som ikke får andre jobber for de kan ikke fly eller har "bakgrunn".
Sett det i USA hvor enkelte flygere kun får jobb ved å være streikebrytere for de er så snuskete at de kunne ikke få bra jobb på egen hånd. Kanskje litt kriminell historie, kanskje noen dommer for fyllekjøring, kanskje strøket på mange oppflyginger. (Dash 8-400 som crashet utafor Buffallo, skipperen der ombord var ganske ubrukelig og kunne ikke fly, strøket på mange prøver, men han jobbet billig, derfor fikk han fortsette i jobben)

Ikke direkte sammenligning med FV, bare et tankekorn. :old
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Det du er inne på - er det samme enten du er flyger eller i et vilket som helst annet yrke/pensjon.
Som jeg har vært på tidligere i tråden; Skal flygere ha andre særvilkår enn f.eks en stuer på Gardermoen ?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Det du er inne på - er det samme enten du er flyger eller i et vilket som helst annet yrke/pensjon.
Som jeg har vært på tidligere i tråden; Skal flygere ha andre særvilkår enn f.eks en stuer på Gardermoen ?

Nei for stuere har vel ikke 60 timers uka, sover borte 5 dager i strekk , the list goes on.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Dette er vel selskapsrelatert.

Ryanair og (muligens Widerøe/Norwegian) har vel slinger planlagt for å få de flygende hjem og i egen seng hver kveld.

Synes det er "bak mål" i diskusjoner å dra frem ytterligheter.

Min ytterlighet: 18 timers jobb i fem uker sammenhengende inkluddert Lør- og Søngdager offshore.
Trenger vel ikke si at jeg var "utilsnakkende" på mange dager etter hjemkomst.
:D
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Dette er vel selskapsrelatert.

Ryanair og (muligens Widerøe/Norwegian) har vel slinger planlagt for å få de flygende hjem og i egen seng hver kveld.

Synes det er "bak mål" i diskusjoner å dra frem ytterligheter.

Min ytterlighet: 18 timers jobb i fem uker sammenhengende inkluddert Lør- og Søngdager offshore.
Trenger vel ikke si at jeg var "utilsnakkende" på mange dager etter hjemkomst.
:D

Det er jeg helt sikker på at du ikke tjente 26.000NOK/mnd på .
Og stuere på OSL er underlagt normalt arb. miljø lover.
Det er hverken de som flyr eller Offshore.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Arbeidsmiljøloven gjelder også offshore.

Og Drittvær og tåke forkluder av og til vanlig mannskapsbytte.

edit: Kan legge til, at 21 dager a 18 timer overtid ga en eventyrlig lønn. - men ville ikke gjort det frivillig en gang til.
( I min jobb, så satt jeg ikke på rumpa på en kontorstol. men var fysisk aktiv det meste av tiden)
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Manglende deice. Det lå en overskrift på Nordlys, men ser ut som artikkelen er trukket tilbake. Mystisk.

kommer i papirutgaven i morgen. Fly Viking har fått hele forsida til og med. (Til din store fortvilelse vil jeg tro ;) )
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hmm. Undres hvorfor OG egentlig fikk sparken fra Wideroe.

Holdninger som hører fortiden til. Holdninger som skremmer vettet av meg.

"lett snø på vingene"? Grøsser bare ved tanken. Det var +1 grader. Og flyet hadde stått over natten.

Men penger spart er penger til sparegrisen i lyngen.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Bilder fra artikkelen i morgendagens avis:

attachment.php
 

Attachments

  • flyviking.png
    flyviking.png
    430.1 KB · Views: 1,682
Re: FlyViking - diskusjonstråd

. ( I min jobb, så satt jeg ikke på rumpa på en kontorstol. men var fysisk aktiv det meste av tiden)

Tja, da har du aldri vært flyger skjønner jeg?
Selv om vi sitter innesperret i et trangt bøttekott på en kontor stol betyr det ikke at vi slapper av mens du må jobbe for maten og derfor er vi overbetalt og underarbeidet.
Det er faktisk noe stress med å kjøre en flyvemaskin fra A til B mange ganger om dagen.
Man må tenkte fort og hele tiden tenke langt foran flyet,
Man blir sliten i hodet etter bare en time eller to. Er det dårlig vær eller dårlige radioer, eller et dårlig fly, så blir man sliten enda fortere.
Du er ikke den eneste her på forumet som har jobbet fysisk, jeg var sjømann på olje og kjemikal tankere før jeg begynte å fly. Seilte i byssa, maskin og dekk.
Hvis du aldri har vært flyger trenger du ikke uttale deg om hvor lite jobb det er og at det er for mye betalt for du har ikke peiling.
Har fløyet i 37 år og ganske utbrent, jobbet 30 timer i strekk med dårlig vær og i uland med gamle fly og overlevd kun på adrenalin.
Du må prøvekjøre den jobben før du slenger med leppa.
Sitte på kontor stol?
Du har nok ikke peiling og bør holde kjeft heretter.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Og Ola Gieværs kommentar ligger tydelig på Facebook-profilen hans.

Jassåmen, og det kan jo summeres kort opp til: det er Widerøes skyld hele greia. Selvfølgelig. Widerøe står nok forøvrig også bak midtøstenkonflikten og klimaendringer :D
 
Back
Top