Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: FlyViking - diskusjonstråd

Fordi du må være fra ei isolert bøgd i Finnmark, uten særlig mye innsikt i operativ luftfart, juss og så videre - for å synes at FlyViking er en god idé? :D

Kan ikke skjønne at det jeg skrev, skulle bedømme FV som en god eller dårlig ide. (Jeg syns forøvrig at FV er en god ide for deg og meg og en dårlig ide for investorene)

Det som undrer meg, er hvorfor de ikke markedsfører seg utover det nordlige Norge.
Det finnes veldig mange utflyttede som godt kan tenkes å fylle på ruta hjem. Og ikke minst finnes det en stor turistnæring, med et stort volum besøkende på øst- og vestlandet, hvor en god slump kunne ønske seg noe eksotisk i nord.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg leser ganske mange aviser daglig og en god del magasiner. Kan ikke huske å ha sett noen reklame eller kampnjer fra FV. Tror de folket her nede på østlandet følger med i flymarkedet der oppe, eller har de ikke penger til markedsføring?



Jeg har som skrevet tidligere sett FlyViking annonsere på Nettavisen.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Nå har vel FV aldri nevnt det prisnivået du nevner her, så hva det har med saken å gjøre er et åpent spørsmål.

299 eller 499 samma da.
Omtrent som Mr. FlyViking hevder at alle WF piloter tjener 2-3MNOK i året
 
FlyViking - diskusjonstråd

299 og 499 er ikke i nærheten av å være det samme, differansen er på hele 67%.


Nei, men han bommer selv med over 200% i forhold til en gjennomsnittlig pilot i WF, så jeg vet ikke helt hvem som roter mest. Det er skikkelig "cherry picking" av personer/argumenter for å fremme egen sak.

Merkelig hvordan det er de to personene i WF han bærer størst nag til som skal henges ut til spott og spe på Facebook. Skikkelig styrelederverdighet over det.

Skulle tro han drev innen lyssky polakkformidling. Oh wait...
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg tviler veldig på at det er en god ide for FlyViking å bruke noe særlig penger på tradisjonell annonsering. De har lykkes veldig bra med å skape medieinteresse og jeg tror nok de fleste som er i målgruppa har fått med seg at selskapet finnes. Litt passelig tilstedeværelse på nett så tenker jeg de er i mål med markedsføringa.

Vel. Jeg lever hverdagen min i det sentrale østland, og har ikke hørt om dette selskapet utenom forumet her, hverken digitalt eller analogt.
Det hadde vært fint om du kunne definere' tradisjonell anonsering'. Også hadde det vært gøy å få vite litt om hva du tenker at målgruppen er.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Vel. Jeg lever hverdagen min i det sentrale østland, og har ikke hørt om dette selskapet utenom forumet her, hverken digitalt eller analogt.

Antar at de har et begrenset reklamebudsjett som nystartet selskap. Da gir det vel mening å bruke det på reklame der antallet potensielle kunder er størst - og det er antagelig på steder de faktisk flyr til. En skulle kanskje tro at Lufthansa gikk med tomme fly, siden jeg aldri har sett reklame for dem her i Trondheim? :stir
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Det hadde vært fint om du kunne definere' tradisjonell anonsering'. Også hadde det vært gøy å få vite litt om hva du tenker at målgruppen er.

Med "tradisjonell annonsering" tenkte jeg på annonsering i trykte medier som aviser og magasiner. Målgruppa for FlyViking er vel personer som skal fly, eller vurderer å fly, mellom noen av byene Bodø, Tromsø og Hammerfest.

Å treffe ei slik målgruppe er sannsynligvis mye enklere ved annonsering på nett enn papir. Da kan du styre annonsen bedre (selv for regionale aviser som Nordlys eller Avisa Nordland er det en liten del av leserne som faktisk er i målgruppa) på for eksempel geografi, alder, interesser osv. Dersom FlyViking klarer å vise en annonse til en person som jevnlig er logget inn i både Hammerfest og Bodø, har det utrolig mye mer verdi enn å ha en annonse i Aftenposten, selv om du plasserer den i reiselivsdelen.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg har som skrevet tidligere sett FlyViking annonsere på Nettavisen.

Annonser du ser på Internett (Feks. i Nettavisen) er målrettet mot deg på individnivå. Dvs. du har brukt Google, Facebook eller lignende til å søke på flyviking eller flybilletter i det segmentet, og den dataen er solgt videre til selskapene som plasserer annonsen i din browser. At du ser annonsene betyr ikke at alle andre gjør det.

Det er hele poenget med å annonsere på nett i motsetning til papir. Du treffer din målgruppe.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

FlyViking har bedt konkurransetilsynet se på Widerøe.... Jaujau.

[BETALINGSMUR]: https://www.nordlys.no/wideroe/flyv...lsynet-hindrer-aktorer-a-komme-inn-i-markedet

Utdrag:

I et brev til Konkurransetilsynet kommer Giæver med flere eksempler på det han mener at er bevis på Widerøes «kontroll» og hvordan de skviser konkurrenter.

Nordlys har fått tilgang til brevet, der flygründeren lister opp seks punkter som han mener illustrerer situasjonen:

1) Widerøe har tilnærmet 100 prosent kontroll på norske anbudsruter. Etter at Fly Viking startet opp, har de også dumpet prisene på «åpne» flyruter, skriver Giæver.

2) Via datterselskapet Widerøe Ground Handling har de tilnærmet monopol på bakkeservice på norske flyplasser, mener Giæver. Tilbud som Fly Viking har fått på ground handling fra en annen aktører, viser at Widerøe kalkulerer over 50 prosent høyere pris, heter det i brevet.

3) Samme datterselskap står også for avising av fly, noe de ifølge Giæver tar godt betalt for: Avising kan koste opp mot 35.000 kroner for én enkel flyvning.

4) Fly Viking har kontaktet Widerøe for mulig kjøp av tekniske tjenester, men har ifølge Giæver ikke fått noen tilbakemeldinger på henvendelsen.

5) Widerøe bruker fordelene i Eurobonus-programmet på en «ubalansert» måte, hevder han videre, ved «å favorisere kunder til å booke flyreiser» gjennom Widerøe i samarbeid med SAS.

Avslutningsvis skriver Giæver at Widerøe og datterselskapene eier eller leier all ledig, strategisk lokaliserte flyhangarer i Norge. Han nevner Florø lufthavn, der han hevder at Widerøe har leid tre hangarer til Dash 8-fly, men at de kun har behov for å ha ett fly stående over natten.

Noe så barnslig skal man lete lenge etter :D Welcome to reality, Ola... Forøvrig har Widerøe svart på alle punktene på en svært ryddig og ordentlig måte i artikkelen, vet ikke om jeg kan poste de og?
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

FlyViking har bedt konkurransetilsynet se på Widerøe.... Jaujau.

[BETALINGSMUR]: https://www.nordlys.no/wideroe/flyv...lsynet-hindrer-aktorer-a-komme-inn-i-markedet

Utdrag:



Noe så barnslig skal man lete lenge etter :D Welcome to reality, Ola... Forøvrig har Widerøe svart på alle punktene på en svært ryddig og ordentlig måte i artikkelen, vet ikke om jeg kan poste de og?

Giæver har absolutt et poeng her, selv om det WF gjør neppe er lovstridig.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Der var måske ikke plads på servietten til at få det med i business planen hans? Så klager vi til mor istedet....

Det er ikke noe i veien for å få vurdert om noe ikke er slik det bør være.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

35000 for avising? Skulle nesten tro det var sneket seg inn en ekstra null der.
 
FlyViking - diskusjonstråd

35000 for avising? Skulle nesten tro det var sneket seg inn en ekstra null der.



Nesten? Som i det meste annet som kommer fra den kanten, skal alt overdrives og maksimeres for å få sympati fra folk som ikke vet bedre. En normal, kjapp de-ice mener jeg ligger rundt 5-8000 kr. Så kan dette kanskje dobles om man trenger to-stegsavising.

Om flyet skal transformeres fra en nedfrosset yeti til flygbar stand, så blir det naturlig nok dyrere, men du skal spyle masse og lenge for å komme opp i den summen der.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Neppe. Deicingvæske er svinedyr og må fraktes inn. I tillegg skal den lagres i riktig temperatur og påføres fra spesielle kjøretøy med spesialopplært personale. Væsken er også 'ferskvare' med begrenset holdbarhet så man vil ikke lagre for mye heller. Tusenlappene ruller veldig fort når været er dårlig ...
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Tok et kjapt Google-søk. Ved flyplassen i Munchen tar man følgende priser for avising av DH8A:



Frost: 2144 Euro. Light precipitation: 2904 Euro. Moderate precipitation: 4235 Euro.



https://www.munich-airport.de/preisliste_bar.pdf



Jeg vil tro man får en betraktelig bedre pris enn det der om man har en fast avtale. Men kan se ut som jeg kanskje har tatt litt lite i... Men gitt at de tallene fra MUC er reelle, og ikke bare en pris som ingen egentlig betaler, så er plutselig ikke 35000 en upris da [emoji5] Er vel dyrere å få gugga opp til HFT kontra MUC.

Enten fares det med løgn, ellers fares det med urettmessig sutring. Dårlig stil er det uansett.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Widerøes tilsvar:

1) Widerøe har vunnet to anbud i Norge som har vært utlyst i hele EU- og EØS-området. I disse anbudene har vi hatt konkurranse fra Danish Air Transport og Fly Viking. Vi er både glade og stolte over å få denne tilliten fra Samferdselsdepartemenet. Widerøe gjør alltid sitt beste i anbudene, men valget av flyselskap gjennomføres av departementet. I tillegg til å fly anbud for Samferdselsdepartementet betjener Widerøe ruter i hele Norge. Som de fleste andre flyselskaper priser Widerøe sine tjenester dynamisk, avhengig av etterspørsel, sesong, tid på dagen og konkurransesituasjonen. Widerøe kan forsikre om at vi har betydelig kunnskap om konkurranseloven og at vi er veldig opptatt av å holde oss innenfor de rammer som er satt opp for konkurranse i Norge. Vår prising ligger klart innenfor konkurranselovens bestemmelser.

2) Widerøe Ground Handling har ikke monopol på norske flyplasser. Widerøe stiller seg uforstående til denne påstanden siden Fly Viking selv benytter handling fra Aviator og Securitas. Menzies Aviation og SAS Ground Handling tilbyr også ground handling på norske flyplasser

3) Widerøe Ground Handling har en omfattende virksomhet for fjerning av snø og is på fly rundt på mange flyplasser i Norge. I visse værsituasjoner er dette en kostbar operasjon, men det er alltid flyselskapet som avgjør omfanget av arbeidet. Fly Viking betaler priser i henhold til en standard prisliste på lik linje med en rekke andre flyselskaper.

4) Påstanden fra Fly Viking medfører ikke riktighet. Fly Viking har fått svar på sin henvendelse til Widerøe Technical Services 10. mars 2017. Tekniske tjenester leveres i et europeisk marked og det finnes mange alternativer for Fly Viking dersom de ønsker leveranse av tekniske tjenester.

5) De fleste flyselskap tilbyr lojalitetsprogrammer og vi kan ikke se at det er i strid med konkurranseloven.

6) Widerøe bygger og leier hangarer til eget bruk. Dette gjør vi for å kunne levere et godt flytilbud med høy regularitet. Widerøe leier også ut hangarer der vi har ledig kapasitet. Vi leier ut til mange fly- og helikopterselskaper. Widerøe har ikke mottatt noe henvendelse fra Fly Viking om leie av hangar i Florø.
 
Back
Top