Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: FlyViking - diskusjonstråd

Ser på hjemmesiden til FV at de kan ta med rullestol og elektrisk rullestol. Noen som vet hvordan de løser det uten å ha stuere til å laste?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Mine damer og herrer, uansett om vi tenker oss at vi tilbringer 58 minutter og 30 sekunder i kabinen eller mellomlander i HVG i motlys, så var poenget mitt at de som avskriver Dash-8 som kommunikasjonsmiddel langs Finnmarkskysten av komforthensyn antakelig ikke har prøvd alternativene, særlig ikke vinterstid.
 
Last edited:
Mine damer og herrer, uansett om vi tenker oss at vi tilbringer 58 minutter og 30 sekunder i kabinen eller mellomlander i HVG i motlys, så var poenget mitt at de som avskriver Dash-8 som kommunikasjonsmiddel langs Finnmarkskysten av komforthensyn antakelig ikke har prøvd alternativene, særlig ikke vinterstid.

Som Nordlening med svært stor forkjærlighet for, og innsikt i hvor viktig Widerøe er for nord-norge......så vil jeg allikevel si at det å sitte lenge i en Dash 8 er alt anna enn artig. Nytte gjør ikke opp for kjiphet. Nå er vi derfor så heldig at man kan fly SVJ-BOO og deretter 737 BOO-OSL. I tillegg til at de som ellers har slike interesser, kan ta direkte dhc8-100 SVJ-OSL. Fordelen med en monopolist er mange fly, bedre romslighet i økonomien og muligheten til å tilpasse ruter etter kundenes ønsker (slik det ble gjort i Finnmark), og gi valgmuligheter i rutenetter :)
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Synes det var hel greit å fly Sandnessjøen-Oslo med Dash. Langt behageligere seter enn på grisen til SAS.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Har fløyet TOS-RIX i stor-Dashen, altså bortimot long haul for en stakkars regional-maskin. Gulle godt!

Heller Dash (innenfor rimelighetens grenser) enn enn full treseter med undertegnede plassert midt mellom to standhaftige karer f.eks på A og C. Det har også skjedd!
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Ser på hjemmesiden til FV at de kan ta med rullestol og elektrisk rullestol. Noen som vet hvordan de løser det uten å ha stuere til å laste?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

De er vel forpliktet til dette , så må de [FlyViking] vel betale for lasting av disse når det er aktuelt.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Som Nordlening med svært stor forkjærlighet for, og innsikt i hvor viktig Widerøe er for nord-norge......så vil jeg allikevel si at det å sitte lenge i en Dash 8 er alt anna enn artig. Nytte gjør ikke opp for kjiphet. Nå er vi derfor så heldig at man kan fly SVJ-BOO og deretter 737 BOO-OSL. I tillegg til at de som ellers har slike interesser, kan ta direkte dhc8-100 SVJ-OSL. Fordelen med en monopolist er mange fly, bedre romslighet i økonomien og muligheten til å tilpasse ruter etter kundenes ønsker (slik det ble gjort i Finnmark), og gi valgmuligheter i rutenetter :)

hmm....må bare få spørre hvor du har det fra at WF har planlagt sine ruter etter behovet. (La meg fort skyte inn at det ikke er svart hvitt her) For det første ble det ved tildelngen gitt rom for å ta hensyn til belegg og økonomi i ruta, dessuten - og ikke minst - om du har fulgt med i aviser fra Helgeland i sør (i Nord-Norge) til Alta i nord har det vært noe som nærmest kan ligne ramaskrik fra næringslivet. Flere steder har WF måtte forandre tidene på sine FOT ruter.
Vil du gå dypere inn i dette bruker du tre søkerord i Goggle, - Widerøe reduserer rutetilbudet.

Ellers er jeg som du nordlending og holder med deg fullt ut i det du begynner med å skrive. Men hva er alternativet?

Hva som er monopol eller ikke har jeg kommentert her tidligere. Solvik selv bruker ordet monopol i sin pressetale da WF nå ble tildelt FOT rutene, ref også lenk jeg la ut, -men de kan selvfølgelig bruke hvilke fly eller vaskemaskiner de vil ;-) og de kan ta så lav pris de bare måtte ha behov for. DET er det ingen (monopolistiske) føringer på.

Ellers kan jeg bare ikke fatte den ofte tilbakevendende negative holdning som kommer til uttrykk mot VF. Alle tjener på konkurranse med unntak av den utfordrede og dens samarbeidspartnere. Her WF/SK.
Og hva opptjening av bonuspoeng på WF/SK angår, vil den som har fått med seg at DY har et tilsvarende reward system der du - også når du flyr VF - tjener opp poeng nok til en oppgradering eller en gratistur eller to, - noe som etter egen erfaring går fort om du også bruker det til det daglige...Nå kan du forsåvidt bruke Eurobonus kortet også med Diners! Poeng på alt du kjøper.

Ellers tror jeg at ledelsen i VF, - med tidligere fartstid fra WF/DY m.fl. ikke er født bak en stol. Klart det er utfordringer. Jeg sier som Kjos, - "det er bare de dumme som starter et flyselskap i Norge og klarer det. Å følge strømmen vil aldri lykkes!
En ting er å høre en pianist spille, men sett deg bak pianoet å fremfør det samme stykket så vil du fort oppdage forskjellen på å kommentere hvorvidt du liker det du hører og selv spille stykket du nettopp har hørt! Mao, alle har en mening om KYGO men hvor mange er i stand til å oppnå det han har fått til?

Ellers kom sola i dag, snøen er nesten borte men nok til å få seg en siste tur på ski. Happy Easter out there...:-)
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hva er problemet med å få maskin nr 3 klar hos AVMAX?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

5 fly i løpet av våren sier de, men det meste som er lagt ut er 12 korte flygninger om dagen, ca ett flys produksjon. Lite troverdig.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Tror ikke det. Har liggende et varsel i FR24 og det har ikke slått ut ennå.

Jaja, da må dem ha dype lommer hvis et eller flere fly står til pynt. :cry:
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Jaja, da må dem ha dype lommer hvis et eller flere fly står til pynt. :cry:
Når alternativet til "å stå til pynt" er å fly som ekstra overskuddskapasitet i små markeder for å ødelegge for Widerøe, så kan det å stå til pynt være billigere.

Kan det være at noe koster mer enn det en pilot forutså? Eller at salget ikke går som de håpet, og derfor droppet Svolvær og "utsetter" flere fly? Det er bare de på innsiden som vet hvorfor det ikke går som planlagt.

Er det mye folk om bord?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

hva slags snag, eller utfordring har de på maskin 2 (Tore Hund)?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

hva slags snag, eller utfordring har de på maskin 2 (Tore Hund)?

Saken er noe merkelig idet man skulle tro at fly nr. to var identisk med fly ett.
Det går flere rykter(hvem vet?) og ett av de er at det kan være kompasystemet som er problemet?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Saken er noe merkelig idet man skulle tro at fly nr. to var identisk med fly ett.
Det går flere rykter(hvem vet?) og ett av de er at det kan være kompasystemet som er problemet?

Var det ikkje kompassystemet og bruk langt nord som var eit at problema for DAT også, då dei prøvde å komme inn med DHC8 på anbudsrutene i nord?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Var det ikkje kompassystemet og bruk langt nord som var eit at problema for DAT også, då dei prøvde å komme inn med DHC8 på anbudsrutene i nord?



Jo, og den gang sammenlignet OG det å operere uten dette systemet (APIRS) i tillegg til SCAT-I med å fyllekjøre gjennom Lavangsdalen og å sette sikkerheten tilbake til 80-tallet.

Litt rart å glemme dette på 4 år, men det kan jo være noe annet som er problemet.

Finnes det bilder av fremre del av midtkonsollen, så skal det være en smal sak å se om nevnte system er installert eller ikke.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hva er problemet med å få maskin nr 3 klar hos AVMAX?

Vet ikke, men når det er vanskelig å betale lønn og rutene går med kjempeunderskudd så haster det kanskje ikke.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Vet ikke, men når det er vanskelig å betale lønn og rutene går med kjempeunderskudd så haster det kanskje ikke.

Hvilken kilde har vi for at Flyviking har problemer med lønnsutbetalingene?
 
Back
Top