Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Hadde booket reise fra Svolvær til Hammerfest samme uke som oppstart på ruten, og oppdaget ved en tilfeldighet i går at Svolvær ikke var i systemet deres lengre. Sjekket bookingen på "mine sider" og det viste seg at den ikke fantes mer. Ikke fikk jeg beskjed på mail, ikke står det noe om nedleggelse av ruta på siden deres heller. At et flyselskap legger ned en rute skjer nå og da, men gjerne etter en stund dersom det viser seg at det ikke er noe liv laga. At de gjør det uten å varsle kundene, bør ikke skjer. At de er nye og har "litt" innkjøringsproblemer er ingen unnskyldning for fraværende kundeservice. Resultatet er at Widerøe får pengene også denne gangen, for ny billett.
Lykke til.
Fra facebook:
Kjære kunde! Vi har dessverre hatt en del tekniske problemer med vår bookingløsning de siste dagene, og vår nettleverandør jobber iherdig med å løse disse problemene. Vi beklager så mye den ulempen dette medfører, og takker for deres tålmodighet og forståelse !
Kan ovenstående være relatert til denne FB-statusen?
Nei dessverre blir det ikke Svolvær rute i denne omgang. Vi er veldig lei oss for det, og det skyldes forsinkelse i leveranse på fly
Kan fly viking fly Tromsø - Svolvær?
Er ikke det anbuds rute?
Nå melder det nyoppstarta flyselskapet at oppstarten er utsatt. Årsaken er forsinkelse i leveransen av sitt tredje fly.
– Flyet skal etter planen leveres i mai, men det kan hende det blir forsinket. Vi håper flyet ankommer i slutten av mai, men jeg vet av erfaring at det gjerne går noen uker ekstra, sier eier og FlyViking-gründer Ola Giæver.
FlyViking flyr i dag med ett fly. Fly nummer to står for tiden i Tromsø og blir satt i trafikk i løpet av halvannen uke. Det er altså fly nummer tre FlyViking nå venter på.
– Vi ble i utgangspunktet lovet flyet den 30. april, men det har vært forsinkelser på alle leveranser. Jeg tør ikke garantere noe, men vi har lyst å fly mellom Svolvær og Tromsø – men til helt andre priser enn Widerøe, supplerer Giæver.
Jeg mener at høydepunktet er dette fra samme artikkel (bak mur):Ikke sikker på hva dere kan se, men her er høydepunktene ...
Giæver tilbakeviser at selskapet har vært for offensive da de meldte oppstart 18. april på ruten mellom Svolvær – Tromsø.
– Nei, det synes jeg ikke. Det er vanlig at man må utsette litt. Nå får Widerøe operere ruten alene lenge, så får vi vurdere om det er noe for oss. Vi vil forsøke, men man må vurdere situasjonen til enhver tid. Hele livet er et prøveprosjekt, avrunder gründeren.
Vi kommer til å vurdere alt. Kanskje åpner vi en rute mellom Svolvær og Bodø, eller Leknes og Bodø.
Etter min mening befinner FV seg i en kaos situasjon preget av en persons ønske om å ta knekken på sin gamle arbeidsgiver. Selskapet ledes uten planer og styreformannen uttaler seg på vegne av selskapet uten å vite hva han i realiteten sier.
I mellomtiden renner pengene ut og tilliten til selskapet er borte.
Men i realiteten betyr jo heldigvis ikke din mening en dritt for faktum![]()
Kanskje du kan fortelle hva som er faktum?
Ja, det kan jeg. Men hva jeg skriver vil uansett ikke endre på noe, så da ser jeg ikke noen grunn til å gjøre det. Det beste du kan gjøre er å følge med på tallene etterhvert som de kommer.
Hvilke tall snakker du om og når kommer de ?
Jeg tror de kritiske røstene her glemmer et par ting.
I den primære målgruppen, som er flypassasjerer ute i distriktene som hittil bare har hatt Widerøe å forholde seg til, er det store forhåpninger til konkurrenten, og Giæver og Flyviking har opparbeidet seg litt "heltestatus", nærmest som David mot Goliat. Jeg tror disse personene (kundene) kommer til å tilgi og akseptere mye i en innkjøringsfase i håp om at det skal bli bra etterhvert som det får gått seg til.
Widerøe har tjent de samme passasjerene trofast i årevis, men de har også pådratt seg mye irritasjon, f.eks. billettprisene som har vært nevnt i dette forumet flere ganger som kun mulige fordi man er i en nærmest monopolsituasjon. Det samme med ofte uhensiktsmessige rutetider(manglende connections osv.).
Det må da være bare i luftfartsbransjen at man forventer seg at alt skal gå 100% på skinner etter dag en ved introduksjon av noe nytt og komplisert, det være seg datasystemer, trafikkreguleringssystemer, ny lufthavn (OSL) eller nye flytyper (B787). I alle andre områder i samfunnet tar man høyde for innkjøringsfase, men i luftfart går flyselskaper og andre tilbydere høyt opp på banen og får passasjerer og andre til å tro at fra dag x klokken y fungerer alt optimalt med det nye. Pressen biter på og hylekoret er i gang når dette (selvfølgelig) ikke er tilfelle.
Jeg forstår ikke motivasjonen til hylekoret her med å rope "korsfest-korsfest" hver gang FlyViking ikke helt får til det de har sagt de prøver på. Den primære målgruppen klager lite og venter i tålmodighet.
Pressen biter på og hylekoret er i gang når dette (selvfølgelig) ikke er tilfelle. Jeg har ikke inntrykk av at Flyviking har lovet full fart fra dag en, men heller vært i media og sagt fra når de ikke får til alt med en gang.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.