Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ola trenger vel lørdag og søndag til administrasjonsarbeid.

Og flygetrening på ANX. (Både i dag og i går)
 

Attachments

  • IMG_0727.jpg
    IMG_0727.jpg
    319.9 KB · Views: 1,681
  • IMG_0738.jpg
    IMG_0738.jpg
    208.5 KB · Views: 1,671
  • IMG_0756.jpg
    IMG_0756.jpg
    241.3 KB · Views: 1,658
  • IMG_0789.jpg
    IMG_0789.jpg
    144.8 KB · Views: 1,675
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

De flyr ikke i dag eller i morgen, kun på vanlige ukedager foreløpig.

Ah so...?
Alle rutene er basert på kun ukedager?
Aldri hørt om deltids flyselskap før, men sikkert fint å jobbe der, fri hver helg.:up:
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ah so...?
Alle rutene er basert på kun ukedager?
Aldri hørt om deltids flyselskap før, men sikkert fint å jobbe der, fri hver helg.:up:

Vanskelig å forstå strategien bak dette. Flyet, inkl. vedlikehold står stille 10-12 dager i måneden. Dette er jo omvendt hva andre flyselskaper tilstreber, dvs. å ha flyene mest mulig i lufta.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Artikkel i dagen nordlys.no

"SNART KAN HAN MISTE KONTROLLEN OVER FLYVIKING":
OG sitat "Vi har fortsatt masse cash"
Noen som vet hva dette betyr?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Vanskelig å forstå strategien bak dette. Flyet, inkl. vedlikehold står stille 10-12 dager i måneden. Dette er jo omvendt hva andre flyselskaper tilstreber, dvs. å ha flyene mest mulig i lufta.



Tja, ikke helt ulikt Allegiant.

Flyene deres er vel relativt rimelig i leie (eiekostnader), men dyre å operere. Å da la flyene stå når trafikken er liten er vel kanskje en av de mer lure valg de har gjort?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Søndag er vel en ganske travel flydag? Mange ukependlere, folk som skal hjem fra diverse arrangement, familiebesøk etc. Må være kjedelig å gå glipp av det potensialet.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Artikkel i dagen nordlys.no

"SNART KAN HAN MISTE KONTROLLEN OVER FLYVIKING":
OG sitat "Vi har fortsatt masse cash"
Noen som vet hva dette betyr?

Til sommeren vil FlyViking trolig gjøre en emisjon som firedobler størrelsen på selskapet. Det betyr samtidig at gründer Ola O.K. Giæver mister innflytelse over sitt eget selskap.

- Vi gjør ikke dette fordi vi må, men fordi vi vil øke flåten med 5-10 nye fly, sier Giæver.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Til sommeren vil FlyViking trolig gjøre en emisjon som firedobler størrelsen på selskapet. Det betyr samtidig at gründer Ola O.K. Giæver mister innflytelse over sitt eget selskap.

- Vi gjør ikke dette fordi vi må, men fordi vi vil øke flåten med 5-10 nye fly, sier Giæver.

Det rimer ikke med det som sannsynligvis står i artikkelen, hvor det antydes at selskapet når har begrenset med likviditet og at OG svarer at de fortsatt har masse cash.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det rimer ikke med det som sannsynligvis står i artikkelen, hvor det antydes at selskapet når har begrenset med likviditet og at OG svarer at de fortsatt har masse cash.

Det der var et sitat fra artikkelen. Det han sier om at de har masse cash er:

Egenkapitalen på drøyt seksti millioner begynner å bli tappet. Selskapet har hatt store utgifter i oppstarten. To fly er klargjort og oppgradert for betydelige beløp, og taksameteret for de 60 måneder lange leasingavtalene med AirMax ruller ved siden av drivstoff og landingsavgifter. Mens de klarte seg med fire-fem ansatte på et kontor på Lyngseidet i høst, skal nå 40 ansatte lønnes, og husleie betales til Avinor på Tromsø lufthavn.

[så en forsker som forteller noe så åpenbart som at de må ha høyere inntekter enn utgifter]

Men Giæver sier de fortsatt har kapital til å klare drift.

- Vi har rikelig med cash, sier Giæver, og forsikrer at de vil ha inntekter nok til at selskapet går rundt når begge flyene er i lufta.

- Nøyaktig hvor mange passasjerer vi må ha kan jeg ikke si på stående fot, men det er ikke så mye som skal til.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

I styret til FV sitter det ikke mindre enn 8 stk, så at han mister kontrollen over det ved en emisjon er vel en litt drøy påstand. Men han vil nok kanskje miste rollen som styreleder, og dermed kanskje den ene eller begge stemmene sine.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

I styret til FV sitter det ikke mindre enn 8 stk, så at han mister kontrollen over det ved en emisjon er vel en litt drøy påstand. Men han vil nok kanskje miste rollen som styreleder, og dermed kanskje den ene eller begge stemmene sine.



Styret sitter på generalforsamlingens nåde. Og det er OG som er generalforsamlingen, så styret lytter til ham.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

I styret til FV sitter det ikke mindre enn 8 stk, så at han mister kontrollen over det ved en emisjon er vel en litt drøy påstand.

Det er vel en korrekt påstand, siden det ikke er antall styremedlemmer i seg selv som man tenker på når man i AS-sammenheng snakker om å gi fra seg/miste kontroll over et selskap.

Avhengig av selskapets vedtekter går disse grensene for kontroll ofte ved eierandeler på over/under 66,7%, 50% og 33,4%.

Dersom OG i dag eier 76% med 40 mill, ville han havne på ca. 12% dersom han valgte å stå over emisjonen.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Og for å ta Norwegian som eksempel, så har Kjos relativt god kontroll via HBK Holding sin eierandel selv om den bare er på ca 25% (som han igjen eier 84% av)
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Og for å ta Norwegian som eksempel, så har Kjos relativt god kontroll via HBK Holding sin eierandel selv om den bare er på ca 25% (som han igjen eier 84% av)

Det er ikke relevant å sammenligne Norwegian. Norwegian er børsnotert og har en helt annen eiersammensetningen.
Ved en emisjon har OG to valg, enten å bli med uten å la seg "vanne ut", i praksis må han da selv punge ut med hele beløpet eller ikke/delvis bli med og derved se sin eierandel minske.
Hvorvidt han mister kontrollen kommer an på i hvilken grad han deltar i emisjonen.
Utover dette har jeg null tro på at han vil klare å få til en emisjon.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Har dem fått flyet tilbake i rute mon tro?
Jeg tok en titt på Tromsø lufthavn på Avgang og Ankomst men ikke mye å se idag.
Er par turer på tavla for imorgen tidlig.
Fant ikke noe Status link på hjemmesiden til Fly Viking.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Har dem fått flyet tilbake i rute mon tro?
Jeg tok en titt på Tromsø lufthavn på Avgang og Ankomst men ikke mye å se idag.
Er par turer på tavla for imorgen tidlig.
Fant ikke noe Status link på hjemmesiden til Fly Viking.

Det ser ut som om de har flydd i dag, men ett par kansellerte avganger.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det ser ut som om de har flydd i dag, men ett par kansellerte avganger.

Uffda, fremdeles snag på flyet da. Dem kansellerer vel ikke pga lite pax, det kan være dårlig butikk i begynnelsen, får dårlig rykte da og kanskje spydige navn, "Fly Viking hvis det ikke så viktig å komme frem":cry:
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Dem er i rute igjen.
To Hammerfest turer og en Bodø tur idag.
Den ene avgangen til Hammerfest vil det stå kansellert på avinor sine sider en stund til.
Er ikke en rute som er oppe å går enda.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Ser ut til at flyet går hvis de er solgt mange nok billetter da. Hammerfest, de flyr 2 av 3. Svolvær ruten som skulle starte den 28., alt om Svolvær er fjernet fra selskapets sider etter en god stund med billettsalg. Hvis man skal noe på et bestemt tidspunkt blir kanskje ikke selskapet et førstevalg på denne måten.
 
Back
Top