Økt satsing med Norwegian på Sandefjord/Torp?

NorwayDY

ScanFlyer Blue
Økt satsing med Norwegian på Sandefjord/Torp?

Ifølge aviser så vurderer Norwegian nå økt satsing på Sandefjord Lufthavn Torp. Torp har reisende fra Agderfylkene, Telemark, Vestfold og deler av Buskerud. Altså et større området enn det Rygge har. Norwegian ser også nå også at Rygge er en konkurrent til Norwegian på Gardemoen. Rygge har alt for kort avstand fra Oslo.

Hva som skjer er spennende. Økt satsing med Norwegian på Torp ville vært spennende. Alicante ruten til Norwegian på Torp har vært en populær destinasjon. Torp har følgende flyselskaper idag: Widerøe, KLM, Norwegian, Wizz Air og Ryanair.

Torp sier at de også er i forhandlinger med flere nye selskaper som ser flyplassen som spennende etter at Ryanair kuttet ut endel destinasjoner. Før Ryanair kuttet ut destinasjoner så fryktet flere selskaper å etablere seg på Torp.

Wizz Air skal også satse større på Torp med flere vinterruter iår enn ifjor. Neste sommer kommer de med flere nye destinasjoner.

http://tb.no/nyheter/torp-er-svert-interessant-1.6414364

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10097707

http://tb.no/nyheter/gjett-hvem-som-er-storst-na-1.6322957

Re: Økt satsing med Norwegian på Sandefjord/Torp?

Er det dit City Airline skal flytte og siden du har hørt de skal legge ned fra RYG? tenker på det siste unesvarte innlegget ditt i Rygge posten tidligere i dag?

Nei de skal nok ikke det. Torp har flere avganger til Stavanger. Bare leste en kommentar et sted fra Rygge ledelsen om at de flyselskapene som nå oppererer på Rygge er Norwegian og Ryanair. Er vel ikke overraskende om de legger ned ruten. Den gikk midt på dagen som ikke passer for de fleste og kun en avgang. Så sa de at Norwegian offentligjør innen kort tid at Norwegian bestemmer sin fremtid på Rygge. Så sier eksperter at om Ryanair blir alene på Rygge så er det krise for Rygge Lufthavn. Men dette emne handler om Norwegian på Torp og ikke City Airline på Rygge :-). Skal gå inn å se hva du svarte nå på City emne jeg.

Ærlig talt så tror jeg ikke Norwegian kommer til å satse stort på Torp. Innenlands har de for stor konkurrent i Widerøe som jeg mener flyr med mer hensiktsmessige maskiner til norske destinasjoner.

Videre har du Widerøe til København, KLM til Amsterdam, WizzAir til mye av Øst-Europa og Ryanair til blant annet Milano og London. Eneste må være Norwegian til diverse Spania destinasjoner og evt Hellas/Tyrkia, men det blir akkurat samme satsningen som fra Rygge.

Last edited:

Du får se. Jeg vet litt hva slags ruter Torp ønsker og jobber med for jeg kjenner noen i ledelsen. Men hva slags ruter som er aktuelle med Norwegian vet jeg ikke. Vet bare hva slags ruter de jobber med. Jeg vet f.eks at det jobbes med 1 til 2 daglige avganger til London. Torp har tidligere hatt 4. Nå har de kun 1 avgang med Ryaniar. Men om det blir Norwegian eller hvem som skal fly ditt er jo ikke klart enda om de får avtale på destinasjonen. Så er det Barcelona. Det er nok veldig aktuellt med Norwegian tipper jeg,
Tyskland ønsker Torp en destinasjon til. De ønsker Paris. Det er mange destinasjoner Torp jobber med i disse dager. De jobber også med Torp-Arlanda, men det er ikke aktuellt med Norwegian. Der må de ha et selskap som bruker riktig flytype som f.eks Widerøe. Det som jeg tror er sikkert er at Norwegian avslutter alt de idag har på Rygge. Men tiden får vise. Ingen av oss vet hva Norwegian tenker. Men spekulerer. Torp har fått ny styreleder i høst. Han var med Bjørn Kjos å starte opp Norwegian så han kjenner Kjos og ledelsen i Norwegian godt. Det kan være en fordell når de er i forhandlinger og dialog. Hellas og Tyrkia kan som du nevner også være aktuellt for Norwegian fra Torp. Mange destinasjoner som kan være aktuellt med Norwegian fra Torp.

Ærlig talt så tror jeg ikke Norwegian kommer til å satse stort på Torp. Innenlands har de for stor konkurrent i Widerøe som jeg mener flyr med mer hensiktsmessige maskiner til norske destinasjoner.

Vi får se hva som skjer, men det må jo være en grunn til at Torp utvider oppstillingsplassen på innenlands til å kunne ta større maskiner enn Q400ene

Håper Norwegian åpner base på Torp (Det bør forutsette at ledelsen på Torp ikke lar Ryanair ødelegge for Norwegian ved å starte ruter til tilsvarende destinasjoner)

Håper Norwegian åpner base på Torp (Det bør forutsette at ledelsen på Torp ikke lar Ryanair ødelegge for Norwegian ved å starte ruter til tilsvarende destinasjoner)

Akkurat det skal vel ledelsen på Torp være ytters forsiktig med å gjøre.

De kan da ikke nekte Ryanair aa starte ruter til samme destinasjoner...

De kan da ikke nekte Ryanair aa starte ruter til samme destinasjoner...
Det er jo en privat flyplass, de gjør vel som de vil..

Når det er sagt, jeg tror ikke Ryanair går etter å "satse på samme ruter som Norwegian" sånn uten videre. De driver en selvstendig operasjon, og satser der de tror de kan tjene penger.

DY vil nok ikke åpne flere baser i Norge, det har de selv sagt er for dyrt. De har lært av Rygge-satsningen. Men nå trenger det ikke være base på Torp for at de starter opp flere ruter derfra, så at de vil komme med flere ruter til utlandet fra Torp tviler jeg ikke på.

DY vil nok ikke åpne flere baser i Norge, det har de selv sagt er for dyrt.

Kjos har sagt at de ikke vil ansette mer crew fra Norge. Men naar har DY sagt de ikke skal aapne flere baser i Norge?

Kjos sa jo at det ikke var lønnsomt med base på Rygge pga den var for nærme OSL. Er vel ikke så veldig lengre til Torp fra OSL?

Norwegian sa når de åpnet Alicante ruten på Torp i November at de ser for seg flere destinasjoner om Alicante ruta går bra. Da var neste steg å åpne en base. Rygge er alt for nærme Oslo og de har fått for dårlig avtale med Rygge når det gjalt fortsatt base. Tax free f.eks er noe alle tjener MYE penger på. Tax free er det viktig for alle flyplasser og flyselskaper. Norwegian på Rygge får ikke selge tax free ombord på flyene. Jeg har aldri hørt om en flyplass som nekter flyselskapene å selge tax free. På Torp selger alle flyselskapene som vil tax free ombord. Det er mye som Norwegian ikke har fått til i en avtale med Rygge. Jeg tror det er pga at Ryanair desverre har fått for mye makt på flyplassen.

Her står det litt om hva som skjer om Ryanair blir alene på flyplassen: http://www.moss-avis.no/nyheter/økonomi/kan-forverre-okonomien-til-moss-lufthavn-rygge-1.6418151

Norwegian vil nok satse med endel nye destinasjoner fra Sandefjord Lufthavn Torp iløpet av året eller sommeren 2012. Da kommer det også base tror jeg.

Jeg stiller meg tvilende til det du sier om at Rygge nekter Norwegian å selge tax free ombord. Slik jeg ser det, har en flyplass ingen rett til å bestemme hva et flyselskap gjør oppe i lufta mellom to land.

Når det er sagt, så er jeg heller ikke enig i at det er Ryanair som ødelegger for Norwegian på Rygge. Norwegian sin satsing på flyplassen har aldri vært en stor suksess, verken før eller etter Ryanair kom dit. Rygge var i en desperat situasjon før Norwegian startet å fly dit. Det kunne Norwegian utnytte, og det tror jeg også de gjorde.

Et selskap som kommer massivt inn, bør kunne forhandle seg til avtaler som er mer gunstige enn en liten aktør. Sånn er det i alle bransjer. Kan Norwegian skaffe Rygge 1,5 millioner reisende i året, så vil nok de også kunne få bedre betingelser.

Jeg får si det som de sier i fagforeningen: Jo flere vi er, jo større makt har vi i forhandlinger. Så enkelt er det.

Jeg stiller meg tvilende til det du sier om at Rygge nekter Norwegian å selge tax free ombord. Slik jeg ser det, har en flyplass ingen rett til å bestemme hva et flyselskap gjør oppe i lufta mellom to land.

Jeg tror nok det medfører riktighet. Når jeg har brukt DY fra RYG så har de ikke hatt taxfree salg ombord. Flere som har sagt at dette var for at pax skulle bruke taxfree butikken på flyplassen.

Når det er sagt, så er jeg heller ikke enig i at det er Ryanair som ødelegger for Norwegian på Rygge. Norwegian sin satsing på flyplassen har aldri vært en stor suksess, verken før eller etter Ryanair kom dit. Rygge var i en desperat situasjon før Norwegian startet å fly dit. Det kunne Norwegian utnytte, og det tror jeg også de gjorde.

Et selskap som kommer massivt inn, bør kunne forhandle seg til avtaler som er mer gunstige enn en liten aktør. Sånn er det i alle bransjer. Kan Norwegian skaffe Rygge 1,5 millioner reisende i året, så vil nok de også kunne få bedre betingelser.

Jeg får si det som de sier i fagforeningen: Jo flere vi er, jo større makt har vi i forhandlinger. Så enkelt er det.

Vis du går inn på den linken her så ser du det: http://www.ryg.no/ankomst-til-rygge/tax-free-on-moss-lufthavn-rygge

Litt ned på siden står det: Merk! Det selges ikke tax free varer ombord på Norwegians flyruter til/fra utlandet og vi oppfordrer derfor våre reisende til å benytte tilbudet i butikkene på flyplassen

Det er noe som Rygge har bestemt fra første dag Norwegian startet opp. Merkelig at du ikke viste det. Jeg har vist det her hele tiden. Fra ALLE andre flyplasser selger Norwegian tax free. Så jeg forstår Norwegian godt at de vil kutte ut Rygge og er sint på ledelsen som lar Ryanair gjøre akuratt som de vil. Norwegian blir nektet det meste.

Last edited:

Godt mulig dere har rett, men jeg tror vel ikke det er sånn at "rygge nekter Norwegian å selge tax free". Dette er helt sikkert nedskrevet i en kontrakt, eller avtale om man vil, hvor begge parter har kommet til enighet om vilkår.
Altså, en ordning som Norwegian har sagt seg villige til å godta.

Litt usikker , men den avtalen var vel for at RYG skulle få litt taxfree salg da de åpnet. At avtalen nå kan ødelegge sammarbeidet mellom DY og flyplassledelsen kan man godt forstå.

Back