Økokrim vs SAS Braathens

Re: Økokrim vs SAS Braathens

Originally posted by Hurum

I følge www.boarding.no:

Aker og Bærum Tingrett har frikjent flyselskapet SAS Braathens for å ha spionert på konkurrenten. Salgsjef Erik Knutsen ble imidlertid funnet skyldig og ilagt en bot på 30.000 kroner - i tråd med Økokrims påstand.

Du henviser til to forskjellige sker.

"Amadeussaken", som, hvis det var noe hold i den, hadde vært en stor industrispionasjesak, endte med frifinnelse.

"Epostsaken", om en epost vedrørende en av Norwegians priskampanjer (om jeg ikke husker feil) som feilaktig ble sendt fra et reisebyrå til en SAS-ansatt som videresendte den internt, endte med 400.000 i bot til selskapet og 30.000 til salgssjefen.

Med andre ord to saker, hvor SKBU ble frikjent i den store og alvorlige, og skyldig i den lille.

E-posten ble vel ikke feilsendt...

Originally posted by Nick Figaretto

Originally posted by Hurum

I følge www.boarding.no:

Aker og Bærum Tingrett har frikjent flyselskapet SAS Braathens for å ha spionert på konkurrenten. Salgsjef Erik Knutsen ble imidlertid funnet skyldig og ilagt en bot på 30.000 kroner - i tråd med Økokrims påstand.

Du henviser til to forskjellige sker.

"Amadeussaken", som, hvis det var noe hold i den, hadde vært en stor industrispionasjesak, endte med frifinnelse.

"Epostsaken", om en epost vedrørende en av Norwegians priskampanjer (om jeg ikke husker feil) som feilaktig ble sendt fra et reisebyrå til en SAS-ansatt som videresendte den internt, endte med 400.000 i bot til selskapet og 30.000 til salgssjefen.

Med andre ord to saker, hvor SKBU ble frikjent i den store og alvorlige, og skyldig i den lille.

Ok - beklager. Er så mange rettsaker mot SAS at jeg ikke klarer poste på rett tråd/holde orden på dem.

SAS har vunnet i tingretten før....Og tapt anksaken.........

For engangs skyld staar SAS ganske sterkt, det dreier seg tross allt om informasjon som er aapent tilgjengelig via andre kanaler, begge veier !! Norwegian har ogsaa tilgang til samme informasjon om SAS via M.I.D.T. Saa jeg tror DY har faatt den PR en de trenger, og det vil vaere dumt aa anke....

Originally posted by dc-8-63

For engangs skyld staar SAS ganske sterkt, det dreier seg tross allt om informasjon som er aapent tilgjengelig via andre kanaler, begge veier !! Norwegian har ogsaa tilgang til samme informasjon om SAS via M.I.D.T. Saa jeg tror DY har faatt den PR en de trenger, og det vil vaere dumt aa anke....

1. DY kan vel ikke anke en sak mellom Økokrim og SAS :p :old
2. Hva er M.I.D.T ??

Originally posted by dc-8-63

Økokrim kan vel ikke ha gått til sak for bruk av åpent tilgjengelig informasjon - så lite informert kan de da ikke være...?

Tja... Dommen var uansett enstemmig!!!

Det det er snakk om er at Norwegian vil gå til sivilt søksmål mot SAS Braathens for det tapet de mener de er blitt påført på grunn av Amadeus-saken.

Den saken som Økokrim gikk til mot SAS Braathens var en straffesak.

Den store forskjellen mellom sivilt søksmål og en straffesak er kravene til bevis. Skal man dømmes i en straffesak må det heves "over enhver rimelig tvil" at man er skyldig. Skal man dømmes i en sivil sak må skal det bare være "overveiende sannsynlig" at man er skyldig.

Dete betyr at selv om man er frifunnet i en straffesak, kan man bli dømt til erstatning i et sivilt søksmål.

Det var akkurat dette som skjedde med fetteren til Birgitte Tengs i sin tid. Han ble frifunnet på mordet, men dømt til å betale erstatning til offerets familie for det samme mordet. Rett og slett på grunn av forskjellen på krav til bevisbyrden.

Så får vi se hva Bjørn Kjos velger å gjøre. Men om han går til sivilt søksmål vil det definitivt skape enda mere blest om lille søte Norwegian og store, stygge SAS. Så det overrasker meg ikke om han gjør det.

Originally posted by LN-HAT

2. Hva er M.I.D.T ??

M.I.D.T er meget detaljerte data over trafikk, bookingklasse etc mellom to eller flere bypar som selges av selskap som samler og analyserer data som de igjen får fra GDS-ene Amadeus,Sabre, Galileo m.fl .

Dette bruker de fleste selskap ved analyser over trafikkstrømmer og ved planlegging av nye ruter, analyse av eksisterende ruter etc.

Tar man f,eks ruten OSL-BOO, hvor det er 2 aktører skal det ikke store regnekunnskapen til for å få et eksakt bilde av hva en konkurrent har av trafikkk når en har egne tall som en kan legge inn som sammenligning.
Disse kan f,eks brukes også for å se trafikkstrømmene mellom f,eks OSL og NYC, hvor man kan få en detaljert oversikt over hvor mange pax som reiser mellom de to byene, både direkte og via alle andre mulige transferpunkter. Vil tro at det var dette CO brukte for å starte både OSL ruta og de mange andre rutene til Europa i år.. Dette er jo historiske tall, og med rett analyse kan man vel også spå litt om hvor mange pax man kan øke merkedet med ved å legge inn en direkterute.
CK, korrigerer meg om jeg tar mye feil ;-)

Jeg vil tro at retten har tatt kunnskapen om MIDT som en vektig grunn i sin avgjørelse...

Originally posted by Farmer

Originally posted by LN-HAT

2. Hva er M.I.D.T ??

.. Dette er jo historiske tall, og med rett analyse kan man vel også spå litt om hvor mange pax man kan øke merkedet med ved å legge inn en direkterute.
CK, korrigerer meg om jeg tar mye feil ;-)

Jeg vil tro at retten har tatt kunnskapen om MIDT som en vektig grunn i sin avgjørelse...

Det er ikke bare historiske tall, M.I.D.T. har ogsaa med hva som er solgt i fremtiden, mener at min bedre halvdel hadde 3 maaneder frem i tiden.....I tillegg er det er meget godt bruker grensesnitt, med mulighet for aa laste ned resultatetene i Excel og videre beregne dem der....det i motsetning til den begrensingen skjermbildene i fra Amadeus kan gi.....

Alle ønsker vel at rettferdigheten seirer...eller?

Ikke noen bombe - dette var ventet!

spennende, spennende!
I tillegg til bruk av MIDT, har også flyplassene og Avinor info om passasjertall og avganger. OSL publiserer f.eks. tall for alle destinasjoner ut av OSL som alle flyselskapene får - fordelt på eget selskap og de andre "Airline XX", og siden både SK og DY vet hvor mange pax DE hadde f.eks. OSL-TRD er det ikke så vanskelig å regne ut hvor mange de andre hadde. Når DY i tillegg har én flytype, er det ikke så vanskelig å regne ut kabinfaktor heller (litt værre andre veien, ettersom SK har fly med 112-179 seter - og sist jeg var i BGO fløy jammen-meg én avgang BGO-OSL med F50!!!)

Økokrim ønsker strengere straff for SAS
AS ble i Borgarting lagmannsrett i oktober dømt til å betale konkurrenten Norwegian 4 millioner kroner fordi SAS uberettiget innhentet og brukte bedriftshemmeligheter fra Norwegian gjennom bookingsystemet Amadeus.

Økokrim vil imidlertid bøtelegge SAS med 8 millioner kroner.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/17/521486.html

Back