• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

.. og hjem fra Brussel, noen hopp mindre

hanswest

SAS Customer
Medlem
Etter et par dager i Brussel, med ok møter og ok hotell, så ropte Trøndelag «kom hjem», og da reiser man hjem. Møtet sluttet litt tidligere enn det som vanlig er, så jeg hadde bestilt hjemtur via København, avgang 17:30 fra Brussel.
Jeg tuslet ut i våren, i dressen min, rundt hjørnet på EUs bygning, fant billettautomaten til trikken, disse fungerer ganske så greit i Europahovedstaden. Jeg tok trikk nr 25 til stoppestedet «Diamant», som er som en t-banestasjon. Opp trappa, og ny automat, og ny billett, denne gang til buss nr 12, som er flybussekspressen deres. Leddbussen kom, og den var 115% full. Det ble ståplass like ved sjåføren, men kom da meg til BRU. Jeg tok turen innom SAS' innsjekk, spurte om det var mulig med «complementary upgrade» til business til København, og jada, ingen problem. Sete 3C. Etter den lange turen i tunnellen mellom terminalene B og A ventet sikkerhetskontrollen, fikk skannet ombordstigningskortet i porten inn til prioritetskøa, og kom raskt gjennom. Jeg besøkte SAS sin lounge, og fikk gått gjennom masse epost og ryddet litt i gamle synder:

SAS-loungeBRU.jpg


Avgangen var satt opp fra utgang A45, der utenfor sto det en ekte SAS-bil også:

SAS-bilBRU.jpg


SK 1594 var satt opp med OY-KBC, en Airbus 321-232, som SAS fikk levert ny i november 2001. Flott fly:

OY-KBCpBRU.jpg


Vel ombord fant jeg setet mitt, vi takset ut fra terminalen på rett tid. Det var 2/3 fullt i business og økonomi ekstra, mens økonomiklassen var helt full. En bra tur for SAS. Avgang var fra rullebane 25R, og som vanlig ble det en krass høyresving etter avgang, man vil jo ikke belemre Brussel-innbyggerne med støy! Beinplassen var OK, men jeg tok ikke noe bildet i farten. Jeg tok bildet av maten, laks med nudler, egentlig helt greit, selv om laks ikke er min favoritt:

MatSK1594.jpg


Turen gikk helt greit den, det var en skikkelig hyggelig kabinbesetning, og som alltid så er det de som avgjør hvor bra turen blir.

Det blåste fælt på Kastrup, og kapteinen advarte mot vind. Vi landet mot vinden, på rullebane 30, det er ikke ofte på CPH.

Vi takset oss frem til utgangen på B-piren, og jeg hadde to timer å slå ihjel. Siden påska sto for tur, og siden proviant er viktig, ble det handlet viktige ting på tax-free:

Kylle.jpg


Det ble bittelitt “spotting” også, siden jeg kom fra Brussel liksom, og siden selskapet bak Avroen har brukt Avro en del de også:

AvropAtlanticpCPH.jpg


Så gikk turen opp i SAS Scandinavian Lounge for litt arbeid. Der hadde de kyllingspyd å by på, med en slag asiatisk saus, det kan jeg like:


MatloungeCPH.jpg


I alle fall etter laksen...

SK2884 til TRD var satt opp fra utgang A10, så det ble en lang gåtur, nesten helt til innenlandsterminalen på CPH (som egentlig er en liten vits). Turen var satt opp med en Crj900, og jeg tar på meg all skyld for ikke å ha notert registreringsnummer! Flyet ble nesten 40 minutter forsinket fordi de måtte ta en ekstra sikkerhetssjekk av flyet. Jaja.
Setenummer har jeg notert, 3D, med ledig sete ved siden av, da har man det bra:

BeinplassSK2884.jpg


Vi tok av fra rullebane 22R i sterk sidevind, så det ristet da litt. Liker skjeve avganger!
Maten ombord var «så där», noe slags innbakt biffkjøtt? Rødvinen smakte ok:

MatSK2884.jpg


Vi landet på Værnes nesten en time forsinket, det var motvind så turen ble lang. Vi landet på rullebane 27, og så var det påske!

Neste tur er uka etter påske.. til Brussel!
 
Back
Top