Og Finnair planlegger ny MD11

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date
Åpning av nye ruter har vel kanskje sammenheng hvor selkapene kan tjene "pæng" og hvor pax-grunnlaget er og vil komme.
Jeg tror nok at vurderingene Finnair har gjort ligger i at de ser Asia har og vil ha sterkt voksene økonomier. Det er vel ingen som idag ser det samme i Nord-Amerika.
Finnene er som danskene, smarte forretningsfolk.Jeg beundrer finnene for å bygge opp Asia-nettverket langsomt og solid.
I løpet av de siste 25-30 årene har jeg sett flytrafikken øke voldsomt her ute i østen.
Den er helt utrolig idag i forhold til for bare 5-10 år siden.
Det er utrykk for at økonomiene går fremover og med lave arbeidslønninger har vi i Europa all grunn til å frykte at i denne del av verden vil de stikke av med produksjons arbeidsplassene.
Hadde jeg drevet flyselskap idag ville jeg gjort som Finnair, åpne ruter der man får høyest yield. Det gjør man ikke til Nord-Amerika, her er det vel snart bare turister som reiser.
SAS er vel kanskje fanget "between and rock and a hard place" med CPH.
Med LHR,AMS,CDG og FRA på den ene siden har nok kanskje Finnair et gunstigere utgangs punkt lenger øst.

Originally posted by OJB
Åpning av nye ruter har vel kanskje sammenheng hvor selkapene kan tjene "pæng" og hvor pax-grunnlaget er og vil komme.
Jeg tror nok at vurderingene Finnair har gjort ligger i at de ser Asia har og vil ha sterkt voksene økonomier. Det er vel ingen som idag ser det samme i Nord-Amerika.
Finnene er som danskene, smarte forretningsfolk.Jeg beundrer finnene for å bygge opp Asia-nettverket langsomt og solid.
I løpet av de siste 25-30 årene har jeg sett flytrafikken øke voldsomt her ute i østen.
Den er helt utrolig idag i forhold til for bare 5-10 år siden.
Det er utrykk for at økonomiene går fremover og med lave arbeidslønninger har vi i Europa all grunn til å frykte at i denne del av verden vil de stikke av med produksjons arbeidsplassene.
Hadde jeg drevet flyselskap idag ville jeg gjort som Finnair, åpne ruter der man får høyest yield. Det gjør man ikke til Nord-Amerika, her er det vel snart bare turister som reiser.
SAS er vel kanskje fanget "between and rock and a hard place" med CPH.
Med LHR,AMS,CDG og FRA på den ene siden har nok kanskje Finnair et gunstigere utgangs punkt lenger øst.

Enig med deg. USA er kanskej ikke det jeg ville satset først på....Østen har et enormt potensiale...viktig og posisjonere seg i markedet FØR det tar helt av.....

Måhända att framtiden stavas Asien, men fortfarande är och förblir USA vid sidan av EU den viktigaste exportmarknaden för dom nordiska länderna. Ett stort antal nordiska företag är aktiva på den amerikanska marknaden. Så att det bara skulle vara turister på flygen väster ut tror jag inte på. Att Finnair har en linje till New York är inte så konstigt tycker jag, trots utbudet och konkurrensen över Atlanten.

Fra min tid på AY, så husker jeg at NYC ruten ikke ga særlig mye klirr i kassen på pax-siden, men cargo gikk veldig bra (Nokia). Yield til NYC er lav, men så lenge cargo veier opp, og man har veldig lyst å ha en rute til USA, så får den vel leve. Den har jo til tider vært nere på 4 ukentlige dog (eller var det tre?).

Som de fleste selskaper hadde men en svær stasjon på JFK og masse folk på TO, men der har Den Store Kniv vært framme. Tror fortsatt det er masse AY-ansatte som handler flighten på JFK dog, til og med ckin.

Fløy KLM MD-11 i sommer AMS-Montreal-AMS (business class sete 6A begge veier). Dette var en meget positiv opplevelse. Synes kabinen virket mindre støyfull enn c-klasse på A330-2 og A340-3 (Airbus "skryter jo av det motsatte"). Det ble dog en god del "støy" fra vingemotorene under begge innflygingene (syntes lyden var grum jeg da...).

MD11 er meget stillegående i cruise men den bråker mer under takeoff og landing enn f eks A340 synes jeg. MEN så er jo motorene større også. Kunne sammenlignes med Boeng 777-300 under takeoff.

Back