Observert over taket mitt i kveld.

N-3PB

ScanFlyer Gold
Denne dro over taket min i kveld.
Er det Partenavia eller noe i den dur de kalles??

Foto: fra det store internettet.
 

Attachments

  • pict0166.jpg
    pict0166.jpg
    48.6 KB · Views: 32
OY-DJV er Partenavia P.68B Victor c/n 22 bygget i 1974, mens HB-LUA er en Vulcanair P.68C Victor c/n 437 bygget i 2006.C utgaven som kom i 1979 har litt lengre nese med plass til radar.Vulcanair ble dannet i 1996, og overtok restene av Partenavia, inkludert varemerker og produksjonsrettigheter.
 

Attachments

  • p8111113 edited.jpg
    p8111113 edited.jpg
    156.3 KB · Views: 29
Tusen takk for svar, tenkte det var noen som hadde litt info på lur ang denne.

HB-LUA var jo lekker i gul :exclamati Siden denne ble bygget i 2006 betyr det vel at de fortsatt lages?
 
Ja de lages fortsatt i flere forskjellige versjoner.Vulcanair produserer P.68C, P.68 Obsever 2, P.68C TC, P.68 TC Observer, A-Viator og Vr.
 
Det er flotte maskiner, synd det ikke er flere av de. Virker som det er enkle maskiner og rimelig å vedlikeholde siden de har fast understel. Den kraftigste er A-Viator den har optrekkbart understel med 2 turbinmotorer a 328 hk. Det er også en maskin som er lik Partenavia, det er en Tecnam P2006T en 4 seter med 2 stk 100 hk rotax motorer med opptrekkbart understel.
 
Vulcanair tok i 1997 også over flytypen Siai Marchetti SF.600 Canguro som er et litt større fly.Men den er det vistnok bare produsert 10 stk.av.
 
Originally posted by C172

Det er flotte maskiner, synd det ikke er flere av de. Virker som det er enkle maskiner og rimelig å vedlikeholde siden de har fast understel. Den kraftigste er A-Viator den har optrekkbart understel med 2 turbinmotorer a 328 hk.

Vulcanair A-Viator (AP68TP-600) har 2 Rolls-Royce 250 B17 C med som du sier 328 hk.Alle de andre har stempelmotorer, Lycoming IO-360-A1B6 på 200 hk, eller på TC-utgavene turboladede TIO-360-C1A6D med 210 hk.
Partenavia lagde en utgave med Allison 250 turbopropmotorer med 330 hk som het AP.68TP Spartacus.Denne utgaven fløy for første gang i 1978 og det finnes et fly av denne typen i Norge. Det er c/n 8006, bygget i 1984 og på norsk register som LN-LMX siden den 26/8-1985. Dette flyet er av forskjellige eiere bl.a blitt brukt mye på Svalbard. Det ble fotografert i Tromsø 1/7-2007. Legger ved noen bilder av denne slektningen av OY-DJV som tråden startet med.
 

Attachments

  • p7010159 edited.jpg
    p7010159 edited.jpg
    172.3 KB · Views: 24
  • p7010170 edited 90.jpg
    p7010170 edited 90.jpg
    145.3 KB · Views: 24
Back
Top