• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nyttårsquiz

Re: Nyttårsquiz

Bare en liten kommentar til LN-KOG's dissens på He 178:
Dette er vel et spørsmål om definisjoner, og jeg grunnet en stund på dette før jeg la inn svaret. Det som avgjorde det for meg var at flyet utvilsomt var et forskningsprosjekt/"technology demontrator", flyet var jo designet rundt Hans von Ohain's revolusjonerende motor. Ennvidere gikk ikke Ernst Heinkel videre med designet (bortsett fra He178 V2 - fly nr.2 - med en annen vinge), men brukte det de hadde lært av prosjektet inn i Heinkel He280, som skulle bli et to-motors jagerfly.

Ellers, takk til KnutW for glimrende og lærerik quiz. :up:
 
Re: Nyttårsquiz

Må si meg enig med Stone om He-178. Iom. at flyet ble utviklet privat av Heinkel som en eksperimentmaskin uten at Luftwaffe eller ministeriet var involvert som oppdragsgiver vil jeg si det var et sivilt fly.
 
Last edited:
Re: Nyttårsquiz

Vi er vel enige om det var det første jetflyet, men det ikke-militært jeg henger meg opp i... ;) Her hører jeg egentlig en lengre diskusjon som involver litt :drink
 
Re: Nyttårsquiz

Høres ut som en god måte å diskutere på! Tror egentlig ikke vi er uenige, men det er vel kanskje noen definisjonsspørsmål som bør utredes. Skål!:D
 
Back
Top