Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Det har vel vært dedattanter her inne som har hevdet at startlønnen for FO'er i DY lå på rundt 360-370.000,- når de fortsatt hyret inn på faste kontrakter. Dersom dette medfører riktighet så er det vel omtrent der SK nå legger seg (med 30.000 DKK per måned).

For å sammenligne med et annet operativt yrke, ligger toglederlønnen på ca 600.000 i året, inkludert tillegg. En del tjener betydelig mer, men da på grunn av overtid og ekstravakter. Veien til å bli togleder går via stilling som togekspeditør, men minimumstid fra man starter i Jernbaneverket til man er ferdig togleder er ca 2 år. Hele utdannelsen er lønnet.

Jeg fatter ikke hvorfor noen i det hele tatt skulle gidde å bli pilot med en månedslønn på 30.000. Med 47-60 timers arbeidsuke og fri hver fjerde helg i stedet for 30-35 timers uke og arbeid hver tredje, som er normalt turnusarbeid.

Nei, fytti grisen. Stå på.
 
Selskapets pressetalsmann heller ytterligere bensin på bålet, utrolig hvor fort dette utfolder seg nå.

(dn.no):

Anbefaler billettkjøp med kredittkort
Dersom flyselskapet ikke får gjennom den foreslåtte spareplanen denne uken, slutter flyene å gå umiddelbart. Selv informasjonsjef i SAS Norge, Knut Morten Johansen anbefaler kundene å betale med kredittkort i tilfelle selskapet går under.

- Vi forstår selvsagt at det eksisterer en uro. Det er ingen dum idé å kjøpe billetter med kredittkort i SAS, uttalte han til DN.no torsdag.
 
Selskapets pressetalsmann heller ytterligere bensin på bålet, utrolig hvor fort dette utfolder seg nå.

(dn.no):

Anbefaler billettkjøp med kredittkort
Dersom flyselskapet ikke får gjennom den foreslåtte spareplanen denne uken, slutter flyene å gå umiddelbart. Selv informasjonsjef i SAS Norge, Knut Morten Johansen anbefaler kundene å betale med kredittkort i tilfelle selskapet går under.

- Vi forstår selvsagt at det eksisterer en uro. Det er ingen dum idé å kjøpe billetter med kredittkort i SAS, uttalte han til DN.no torsdag.


Dette er så utrolig oppsiktsvekkende å høre bli presentert av ledelsen!:headbang
Kan dette i realiteten bety en styrt konkurs, med regjeringenes velsignelse? Tror det ikke kommer til å eksister noe SAS fra mandag av med disse uttalelsene, dessverre.
 
Virker som det kan være en god ide å booke billett hos andre selskaper enn SAS dersom man har behov for flyreiser fremover.
 
Dette er så utrolig oppsiktsvekkende å høre bli presentert av ledelsen!:headbang
Kan dette i realiteten bety en styrt konkurs, med regjeringenes velsignelse? Tror det ikke kommer til å eksister noe SAS fra mandag av med disse uttalelsene, dessverre.

Tvert i mot, det som er så vanvittig oppsiktsvekkende; er at medier har så stor makt i Norge (og forsåvidt andre land), særlig når de sitter på makta og bruker eksempelvis dette foraet som kilde. Når det i mine øyne er så vanvittig mye bambus som er ute og går i denne tråden at jeg etter å ha lest hele denne tråden omtrent sitter igjen med like mye verifull fakta som jeg hadde gjort av å lese "Den offisielle Justin Bieber-tråden" på kvinneguiden.no.

Jeg tviler høyst og sterkt på at informasjonssjefen har uttalt seg i nøyaktig det ordlaget. Skal ha det på video eller lydopptak før jeg åpner døra for at det er en reell uttalelse.

Makan til ryktesprening og høytsvevende spekulasjoner..... DET er :headbang det!
 
Det mest påfallende er konsernsjefens uvilje til å forsikre kundene om at det er trygt å bestille SAS billetter.

Det er det samme som å si at det IKKE er trygt.

Slik opptreden fra den øverste sjef bidrar sterkt til de siste spikrene.
I det mindste er manden ærlig. Det ER ikke sikkert at betale for en SAS billet i disse dage mindre du tegner konkursdækning eller betaler med kredit card.
 
Hvordan et satsene og reglene for det å havne på NAV fremfor å ta til takke med denne lønnsteduksjonen? Vil ikke de som tjener opptil 6G (er vel rundt 480k?) faktisk komme vel så bra ut av det hvis de mister jobben, men kommer seg i arbeid innen et år. Eller hvor lang tid det tar før man havner på arbeidsavklaringspenger?
 
http://e24.no/boers-og-finans/leverandoerene-kan-sette-sas-paa-bakken/20299982

To ting fra dette:

1. Rykter om forhåndsbetaling var feil
2.E24 leser Flyprat.no

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2508971.ece

I banksektoren kalles det et "bank run" når kundene mister tilliten til banken og alle vil ta ut sparepengene sine samtidig. Et slikt press har SAS opplevd de siste dagene etter at kunder har stormet til SAS' web-butikk for å bruke opp eurobonus-poengene i tilfelle SAS går konkurs. Nettbutikken tilbyr tusenvis av varer som elektronikk, solbriller og klær som kundene kan kjøpe med opptjente eurobonuspoeng.

Men torsdag ble nettbutikken stengt i flere timer.

- Ifølge SAS i Sverige er eurobonus-shoppen nede på grunn av høy belastning, sier kommunikasjonsrådgiver Tormod Sandstø.

-A
 
og kundene med bestilte billetter og oppfylte EB kontoer

Det er egentlig uvesentlig og peanuts. En og annen "hjerteskjærende" historie om en ødelagt Londontur blir det vel, men tror nok de fleste enten har brukt kredittkort eller det kun er snakk om noen tusen

Bonuspoeng er mer surt, enn plagsomt. Selv om jeg i såfall vil tape mange poeng har det ingenting å si da det ikke har noen casheffekt.

Så det økonomiske tapet havner hos de ansatte, kreditorer, leverandører, kredittkortsselskapene, samt skattebetalerene
 
Bonuspoeng er mer surt, enn plagsomt. Selv om jeg i såfall vil tape mange poeng har det ingenting å si da det ikke har noen casheffekt.

Om det ikke har noen kontakteffekt nå, så har det en effekt på fremtidig kontantbeholdning avhengig av hvor mange poeng du har. For mitt tilfelle ser jeg på det som en fremtidig ekstrautgift på mellom 5.000 og 10.000 kroner dersom mine 70.000 poeng forsvinner.
 
Nå nærmer vi oss styggelig fort 1000 innlegg i denne tråden som startet for 33 dager siden. Ser man på de første innleggene er det en helt annen stemning på førstesiden enn hva som har kommet frem de siste par dager. Jeg vil tro og håpe på at SAS overlever, men min tro er nå veldig svak. Jeg vil si det så sterkt at SAS er i ferd med å begå selvmord. Det er ledelsen som må ta hovedansvaret for dette selvmordet. SAS forhold til media har vært katastrofal. Å være omtrentlig eller rett og slett lyve som denne som var på førstesiden i denne tråden: "Meldinger om at SAS Gruppen vil selge bakkeselskapet SAS Ground Handling som tidligere het SAS Ground Services, er ikke korrekt, opplyser informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS i Norge, til Aftenbladet." Oppdager media noe slikt så er det gjort. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og se om det er gjort på mandag.
 
Det er egentlig uvesentlig og peanuts. En og annen "hjerteskjærende" historie om en ødelagt Londontur blir det vel, men tror nok de fleste enten har brukt kredittkort eller det kun er snakk om noen tusen

Bonuspoeng er mer surt, enn plagsomt. Selv om jeg i såfall vil tape mange poeng har det ingenting å si da det ikke har noen casheffekt.

Så det økonomiske tapet havner hos de ansatte, kreditorer, leverandører, kredittkortsselskapene, samt skattebetalerene

"For min del har jeg ett hotell opphold på Samoa til 15 tusen og endel utflukter som er non refundable og tipper det ikke bare er meg som går på tilsvarende tap ved en konkurs.
 
Last edited by a moderator:
Tvert i mot, det som er så vanvittig oppsiktsvekkende; er at medier har så stor makt i Norge (og forsåvidt andre land), særlig når de sitter på makta og bruker eksempelvis dette foraet som kilde. Når det i mine øyne er så vanvittig mye bambus som er ute og går i denne tråden at jeg etter å ha lest hele denne tråden omtrent sitter igjen med like mye verifull fakta som jeg hadde gjort av å lese "Den offisielle Justin Bieber-tråden" på kvinneguiden.no.

Jeg tviler høyst og sterkt på at informasjonssjefen har uttalt seg i nøyaktig det ordlaget. Skal ha det på video eller lydopptak før jeg åpner døra for at det er en reell uttalelse.

Makan til ryktesprening og høytsvevende spekulasjoner..... DET er :headbang det!

Dette foraet er jo for generell flyprat for alle og enhver. Dermed blir de informasjonene og insinuasjonene som kommer frem her samt media bildet, diskutert.

Skulle nesten tro at noen av de som er her inne er av inntrykk av at dette er en intern SAS ansattes forum og at vi da sviker med spekulasjonene våre som baserer seg på gitte informasjon!

SAS Ansatte må innse at drittslenging og nekting av real informasjon ikke gjør annet enn at det spekuleres mer og kansje med mer temperatur.

La oss være saklige med det som foreligger og heller bli informert om hvorfor dere som direkte berøres av dette kan bidra med oppklarende informasjon ELLER forklaring på hvorfor det skal "dysses" ned.
 
Dette foraet er jo for generell flyprat for alle og enhver. Dermed blir de informasjonene og insinuasjonene som kommer frem her samt media bildet, diskutert.

Skulle nesten tro at noen av de som er her inne er av inntrykk av at dette er en intern SAS ansattes forum og at vi da sviker med spekulasjonene våre som baserer seg på gitte informasjon!

SAS Ansatte må innse at drittslenging og nekting av real informasjon ikke gjør annet enn at det spekuleres mer og kansje med mer temperatur.

La oss være saklige med det som foreligger og heller bli informert om hvorfor dere som direkte berøres av dette kan bidra med oppklarende informasjon ELLER forklaring på hvorfor det skal "dysses" ned.

Nå tror jeg kanskje flere burde puste gjennom nesen litt, og få ned pulsen:colgate:

Det er slik at de ansatte i SAS-gruppen faktisk ikke FÅR ytre seg om detaljer i hva som er foreslått, da dette ikke har noe i offentligheten å gjøre før en avtale er på plass!
Inntil alle detaljer er i boks, vil det nok ikke komme ut noe detaljert, og slettes ikke på dette forumet, da så mange øyne følger tett med på hva som spekuleres. Det blir gjerne suppe på en liten spiker, som ikke har altfor mye rot i virkeligheten.

Vi får alle vente i spenning til søndag, og holde tomlene for at SAS har en lys framtid i mange tiår til!
 
Dette foraet er jo for generell flyprat for alle og enhver. Dermed blir de informasjonene og insinuasjonene som kommer frem her samt media bildet, diskutert.

Skulle nesten tro at noen av de som er her inne er av inntrykk av at dette er en intern SAS ansattes forum og at vi da sviker med spekulasjonene våre som baserer seg på gitte informasjon!

SAS Ansatte må innse at drittslenging og nekting av real informasjon ikke gjør annet enn at det spekuleres mer og kansje med mer temperatur.

La oss være saklige med det som foreligger og heller bli informert om hvorfor dere som direkte berøres av dette kan bidra med oppklarende informasjon ELLER forklaring på hvorfor det skal "dysses" ned.

Hadde det som kom frem i media vært korrekt,og intervjuene og svarene kommet i sin helhet ville hylekoret vært betydelig lavere.
Stod selv ved siden av Johansen her om dagen når han svarte på et spørsmål. Når dette så kom i avisen, var det omtrent det motsatte av hva han faktisk sa.
Fra NKF huset her om dagen kunne man få inntrykk av at NKF var klar til å signere uten forhandlinger, hadde men derimot sett hele intervjuet så ville man sett hva Goffeng faktisk sa. Som var noe helt annet.
Har selv blitt oppringt av NRK flere ganger siste par dager, de har ønsket intervju.
Jeg har sagt jeg kan stille opp så lenge alle svar vises i sin helhet.

Media de siste dager har bidratt til et hylekor og meldt så utrolig mye faktafeil at jeg blir kvalm.
At så mange her på dette forumet hiver seg på og tar alt som skrives som sannhet er ikke annet en skremmende.

Er situasjonen alvorlig, absolutt. Er kravene til ansatte for drøye, ja! Har SAS brutt alle spilleregler i arbeidslivet? Jepp.
Vil SAS gå konkurs? Nei! dette fordi, til motsetning av hva de fleste her tror, fagforeningene tar ansvar, og har beviselig gjort dette gjennom flere år nå.
Snakker jeg for døve uinteriserte ører her, ja det tror jeg.
Ha en flott kveld.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top