Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Er det noen grunn til å tro at de økonomiske forholdene i SAS ikke er særdeles kritiske, og at massive grep må gjennomføres? Hva er den alternative løsningen fra de som ikke vil skrive under på dette? Tror man kanskje at myndighetene ikke vil la selskapet gå konkurs, og at de derfor uansett reddes? Dette dreier seg neppe om Richard Gustafson og hans lønn. Det handler om overlevelse , eller ikke, for SAS. De norske og svenske foreningene synes å ha forstått dette alvoret, selv om de opplagt ikke er glade for dette.
---
Så er vi helt enige - i alle fall i det første du skriver. Det er ingen tvil om at situasjonen er kritisk, i alle fall om man legger til grunn opplysninger fra noen av de ansatte, med godt innblikk i situasjonen.
Ingen i SAS tror nå at de kan lukke øynene i noen sekunder, og så løser alt seg. Både regjeringene og andre legger planer nå for at man har en back-up om SAS går ned i knestående om en halv uke. Turoperatøren Apollo - som bruker SAS for det meste - planlegger også nå en back-up, det er de nødt til. (De andre turoperatørene som VING etc blir i liten grad berørt, da de har sitt egen inhouse selskap som tar det meste av produksjonen).

Du tror ikke danskene har sett alvoret TOS? Det tror jeg de har. Men stemningen blant pilotene i Danmark er slik for øyeblikket at man ikke skal se bort fra at de velter snuoperasjonen ved å nekte å skrive under. Pensjonene er foreslått barbert med opptil 60-70 %, og det skal spares 752 mill bare på pilotenes pensjoner). I tillegg er det snakk om en REELL nedgang på lønn på nær 25 %, samtidig som de skal jobbe vesentlig mer. Da nærmer de seg nok et nivå for hva som er akseptabelt. Problemet til disse guttene (og jentene) er at de er snart over 50 år alle sammen, og matchende jobber i Skandinavia er ikke å få for de. Men en stor gruppe ser nok for seg utenlandsjobber fremover, og disse orker nok ikke krype...
Også de kabinansatte i Danmark, samt de bakkeansatte her hjemme (SGH) er i utgangspunktet negative til å skrive under. Dette ser vanskelig ut for SAS, akk nå.

Tally-Ho
 
---
Du tror ikke danskene har sett alvoret TOS? Det tror jeg de har.

Jeg vet ikke hva man i Danmark tenker, og jeg skrev kun at det synes som at iallefall norske og svenske ansatte har forstått alvoret. Jeg synes ikke at det virker fornuftig å skulle bidra til konkurs ved å nekte å skrive under, dersom man ikke har en plan B fra fagforeningene.
 
Jeg vet ikke hva man i Danmark tenker, og jeg skrev kun at det synes som at iallefall norske og svenske ansatte har forstått alvoret. Jeg synes ikke at det virker fornuftig å skulle bidra til konkurs ved å nekte å skrive under, dersom man ikke har en plan B fra fagforeningene.

Enig, og hvis danskenes plan B er å jobbe utenlands kan de vel likegjerne
si "ja" nå for så å si opp etterpå - istedenfor å etterlate resten i stikken
ved å si nei?

W
 
Jeg vet ikke hva man i Danmark tenker, og jeg skrev kun at det synes som at iallefall norske og svenske ansatte har forstått alvoret. Jeg synes ikke at det virker fornuftig å skulle bidra til konkurs ved å nekte å skrive under, dersom man ikke har en plan B fra fagforeningene.

Så kun de norske og svenske ansatte har forstået alvoren. Og de danske ansatte har ikke forstået det?
Aha!
 
Så kun de norske og svenske ansatte har forstået alvoren. Og de danske ansatte har ikke forstået det?
Aha!

Ja fordomme er der nok af herinde....

Til manges store fortrydelse, så mødes både piloter og kabine imorgen med ledelsen for at forhandle:


"CAU og medlemmerne melder sig fortsat forhandlingsvillige. De er kun interesserede i at give kunderne det, de efterspørger, og opretholde den kundetilfredshed, som SAS er kendt for,"

http://www.business.dk/transport/nu-skal-sas-ledelsen-moede-de-ansatte

- Vi er glade for, at SAS-ledelsen nu har indbudt os til forhandling. Og vi ser frem til, at vi i samarbejde kan videreføre et sundt og rentabelt SAS, siger Lars Bjørking, formand for Dansk Pilotforening.

http://epn.dk/brancher/transport/luft/article4908629.ece
 
Jeg kan bekrefte at dette er 100% bullshit ....

Dette bekrefter min påstand om at noen få, sære mennesker ønsker å spre løgn og rykter for å gjøre mere skade og frustrasjon.
Hvem er det som tjener på å spre slike rykter i en slik situasjon...?


Side note: Kan noen oppdatere meg på hva kontantbeholdningen til SAS er pr dags dato, gjerne før og etter pensjonsforpliktelsene er regnet med?
Og ved en evt konkurs, hva skjer med egenkapitalen og eiendeler? Hvor store er gjeldspostene pr nu?
 
Last edited:
Ja fordomme er der nok af herinde....

Til manges store fortrydelse, så mødes både piloter og kabine imorgen med ledelsen for at forhandle:

Les da heller hva jeg skriver fremfor å legge deres egne tolkninger inn i dette. Det eneste jeg skriver er at det iallefall ser ut til at svenske og norske foreninger har innsett alvoret, for de har allerede signalisert en positiv holdning. Hva som er tilfellet i Danmark vet vi vel ikke enda, men det er flott dersom de blir enige med arbeidsgiveren. Det er vel neppe et godt utfall om man ikke blir enige og SAS går konkurs.
 
Last edited:
Side note: Kan noen oppdatere meg på hva kontantbeholdningen til SAS er pr dags dato, gjerne før og etter pensjonsforpliktelsene er regnet med?
Og ved en evt konkurs, hva skjer med egenkapitalen og eiendeler? Hvor store er gjeldspostene pr nu?

Cashbeholdningen er per Q3 på 2.3 milliarder. SAS hadde ved utgangen av 2011 ca 3.8 milliarder i cash.

Pensjonsforpliktelsene trekkes ikke fra dette, men legges vel til som en ekstra gjeld (liablity) om jeg ha forstått dette rett. Egenkapitalen er på rett over 12 milliarder SEK, og det har vel vært indikert at pensjonsforpliktelsene er rundt den summen.

Mer her: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/1C/42/6D/wkr0006.pdf
 
Cashbeholdningen er per Q3 på 2.3 milliarder. SAS hadde ved utgangen av 2011 ca 3.8 milliarder i cash.

Pensjonsforpliktelsene trekkes ikke fra dette, men legges vel til som en ekstra gjeld (liablity) om jeg ha forstått dette rett. Egenkapitalen er på rett over 12 milliarder SEK, og det har vel vært indikert at pensjonsforpliktelsene er rundt den summen.

Mer her: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/1C/42/6D/wkr0006.pdf

Takk!

Raskt spørsmål tilbake; hva skjer med allerede inngåtte pensjonsavtaler for de som er pensjonerte? Pengene er der, men hvordan vil man gå frem etter en evt. konkurs? Eller vil denne sparepakken også innebære kutt i pensjonen til folk som er ute av selskapet?
 
Mulig det er bullshit, men det er SAS ansatte som får beskjed om det på infomøter


Det infomøte har ikke jeg vært på. Kanskje for spesielt inviterte det.

Om man ikke forstår at dette faller på egen urimelighet så er det nesten litt synd at man har lov til å delta i ett slikt forum.
 
Og med det i sinn kan man jo bare gjette seg til hvor mye bullshit som EGENTLIG blir skrevet på dette foraet, som ikke kan / ikke blir motbevist...
 
Det infomøte har ikke jeg vært på. Kanskje for spesielt inviterte det.

Om man ikke forstår at dette faller på egen urimelighet så er det nesten litt synd at man har lov til å delta i ett slikt forum.

Ingenting på något av de 8 info möten jag har besökt eller fått referat ifrån...
 
Og med det i sinn kan man jo bare gjette seg til hvor mye bullshit som EGENTLIG blir skrevet på dette foraet, som ikke kan / ikke blir motbevist...

Erstatt '' på dette foraet'' med VG, Dagbladet, The Sun, Daily Post .... ;)
 
<mod>
Nå har vi sendt ut en del henvendelser til "utvalgte personer", så en generell her: La oss holde tråden til SAS situasjon og sånn omtrentlige fakta. Metadiskusjoner kan som vanlig tas andre steder.
</mod>
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top