Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Det jeg ikke skjønner, er hvorfor CAU skal forhandle om arbeidstid, når de andre har godtatt. Likt må jo være likt i et selskap, eller har jeg virkelig misforstått?? Spørsmål igjen: hva er det som gjør at CAU ser på seg selv som så suverene at de skal ha det annerledes i Danmark?

En liten avsporing, mine kollegaer på GEN har bedre skiftplan enn oss.
Alt er vel et spørsmål om taktikk, vilje og guts
 
Statsansatte har et begrep som heter "reisetid", typisk når man sitter på fly/tog (eller flyplasser) uten å arbeide. Teller ikke i forhold til overtid, tillegg og maksimal arbeidstid, men kan avspaseres time for time.

Jeg skal love deg at sykepleiere på nattevakt definitivt arbeider selv om det ikke "skjer noe" - rydding, klargjøring av pasientrom, føring av journaler og annet forefallende arbeid som er "til overs" og ofte ikke kan gjøres når pasientene er våkne.

Vel det var ikke poenget mitt. Poenget er at veldig mange yrkesgrupper har dødtid som likevel teller på taksameteret for uketimer. Jeg skal love deg at en del sykepleiere også har det, men det er selvfølgelig i ulik grad hvor godt man kan utnytte tiden til annet arbeid, det er ikke bare på store sykehus man har sykepleiere men også mindre institusjoner hvor slik tid du nevner tar kort tid. Samme gjelder også i luftfarten.

Det er vedtatt fra EU (bl.a. som følge av lege Norbert Jaeger saken) at hvilende vakter også er en del av arbeidstiden.

Det er er yrkets beskaffenhet som gjør at man regner arbeidstid ulikt, det er også grunnen til at det ikke er særlig hensiktsmessig å sammenligne direkte, men likevel så er det en del fellestrekk.
 
Danmarks Radio sin næringslivsreporter Nina Munch-Perrin sier til TV-kanalen at hun tror en avgjørelse er nært forestående.

- Man vil ikke samle hele styret i selskapet hvis det ikke nærmet seg en avgjørelse, sier hun.

Kabinforeningen klarer ikke å komme til enighet med SAS-ledelsen. Derfor har nå hovedfagforbundet FTH satt inn sin egen leder Bente Sorgenfrey i forhandlingene.



http://direkte.vg.no/studio/sas-krisen
 
Også en del vektere gjør jo ikke så mye effektivt på vakten sin om det er stille og rolig. Mange vektere som jobber om natta feks bruker tia til å se på tv eller høre på radio. Det er like fullt en viktig oppgave om det skulle skje noe, så spørsmålet om effektiv arbeidstid kan man legge død med en gang. De aller fleste yrkesgrupper har noe dødtid. Lokførere, flygere, langtransportsjåfører osv har ikke så mye av det når de er på jobb.
 
Det ved TV2 ingenting om. De forhandler om arbejdstid og der er mange elementer i det - total tid pr. uge er en ting, men kun en af mange. Det er den samlede pakke som er interessant. Og mon ikke de kommer til en løsning.

Alle fagforeninger har samme ansvar og pres - da det kræver alle er med. Det gør hverken CAU dårligere eller bedre end de andre - blot fordi det er dem der forhandler sidst. Ingen kender baggrunden for at de forhandler sidst - det kan sagtens hænge sammen med at SAS ledelsen har valgt at de skulle være sidst og hænger ikke nødvendigvis sammen med at de stiller større krav end de andre foreninger. Meget er taktik her - fra begge parter side.

Har CAU noen gang forhandlet først og har de noen gang brydd seg om hva andre foreninger synes og mener??
 
Også en del vektere gjør jo ikke så mye effektivt på vakten sin om det er stille og rolig. Mange vektere som jobber om natta feks bruker tia til å se på tv eller høre på radio. Det er like fullt en viktig oppgave om det skulle skje noe, så spørsmålet om effektiv arbeidstid kan man legge død med en gang. De aller fleste yrkesgrupper har noe dødtid. Lokførere, flygere, langtransportsjåfører osv har ikke så mye av det når de er på jobb.

Ja, og enten har veldig mange her fri på måndager, eller så tek dei fleste seg fem minutt her og der i løpet av ein arbeidsdag, som då pr def ikkje er "effektivt". :)
 
Leser i Dagbladet at Danmark for noen forhandlinger siden har fått igjennom at det kun skal være danske kabinansatte som skal fly ut fra Kastrup.

Manan til husmannsavtale for de svenske og norske kabinansatte mtp at det er Kastrup som er den store huben. Er det det de krangler om nå kanskje, eller vil de danske flyvertinnene ha mer enn de andre?
 
Leser i Dagbladet at Danmark for noen forhandlinger siden har fått igjennom at det kun skal være danske kabinansatte som skal fly ut fra Kastrup.

Jeg tror det der er en "header-feil" på Dagbladet. Det står i brødteksten av dette var noe de forsøkte å få inn i 2010. Men overskriftsavdelingen til Dagbladet leser ikke alltid brødtekst så godt.
 
Det stamper og går i CAU nå er lederen i paraplyorganisasjonen - FTF Bente Sorgenfrey satt inn i forhandlingene. I realiteten så er det vel lite å forhandle om.
 
"Ifølge Dansk TV2 krever de kabinansatte i Danmark at SAS kutter i rutetilbudet.

SAS i Danmark har flere langdistanseruter enn i Norge og Sverige. Derfor mener den danske kabinforeningen at de ikke kan godta like mange arbeidstimer som sine norske og svenske kolleger. "
 
Pilotföreningen har ingått historiskt avtal med SAS

Efter att ha förhandlat genom natten har Pilotföreningarna ingått avtal med SAS.

Avtalet innehåller besparingar som sänker SAS kostnader på över 30% och inkluderar reduktion av lön motsvarande en månadslön, 7% fler arbetsdagar och en omläggning av piloternas pensioner.

- Detta har varit en svår förhandling under helt exceptionella förhållanden. Vi har tagit utgångspunkt i SAS ekonomiska situation och värderat SAS behov av sänkta kostnader. Att lämna ifrån sig förmåner som lön och pension är ett mycket tungt beslut, säger Robert Gustafsson, ordförande för SPF/SAS.

Piloterna kommer att övergå från förmånsbestämd pension till ett premiebaserat system, vilket sänker SAS årliga pensionskostnader med ca 60%, samtidigt som SAS pensionsskuld minskar med miljardbelopp.

- Vi har sträckt oss så långt det går och kommit till vår absoluta smärtgräns, fortsätter Robert Gustafsson. Vi menar att förutsättningarna nu är på plats för att slutföra SAS besparingsplan avslutar han.


Svensk Pilotförening (SPF) representerar sina medlemmar genom demokratiskt valda pilotkolleger. SPF verkar för hög flygsäkerhet och god arbetsmiljö, samt tecknar kollektivavtal rörande löner och allmänna villkor. Svensk Pilotförening har idag ca 1900 medlemmar.

http://www.swealpa.se/
 
Om frua tjener 8000.000 i året så blir hun anmeldt for underslag....:headbang

Men nå må vel excel arkene lagres før noen kan si noe om dette ...

men hva har vi andre med dette om vi ikke søker en slik jobb som er velsignet med bla 60timers uker...

Jeg har nå fulgt med i forumet her, og det er lite prat om hva som er faktiske lønninger i SAS. Det snakkes om ifht DY og det snakkes om prosentvis reduksjon. Men lite her, og lite i media om hva folk faktisk tjener i SAS. Er det en stor elefant i rommet som ingen vil snakke om? PS! Tviler på at kona di tjener 8mill :-)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top