Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Du kan jo sette deg LITT inn i situasjonen før du hamrer løs!
Enten piloten gikk av ved 57, 60, 62 eller 65 år; Et flyselskap har ikke hatt noe valg; Folketrygden har til nå ikke betalt et øre før fylte 67, mens flysertifikatene ble inndradd ved 60. Da er det pensjonsselskap eller flyselskapet over driften som har måtte betale, og det gjelder ALLE flyselskap.
Hei! Et spørsmål bare.
Når tror dere vi får vite om fagforeningene skriver under? Fristen er jo i morgen, men kommer der noen pressekonferanse i morgen?
Da jeg leste JAR-teori i 2001 kunne man inneha ATPL-sertifikat tom 64 års alder. Dersom man var over 60 måtte den andre i cocpit være under 60. Dette var eneste begrensning, hvorfor har det tatt så lang tid å oppdage denne regelen?
Noen som vet hvorfor SAS forholdsmessig har MYE større pensjonsforpliktelser i Norge og Sverige enn i Danmark?
Det finnes ingen "lagstadgad" pensjonsalder for piloter som enkelte hevder - kun en alder hvor sertifikatet inddras, og den er nå 65 år. Og så vidt jeg vet er 65 år nå akseptert i alle land, men det er ingen større flyselskap i EU eller USA som jeg vet om som ennå har økt pensjonsalderen tilsvarende. Men det kommer nok...
Det som SAS erbjuder till cabin crew nu är fortfarande bättre än vad t.ex. DY personal i ARN basen har avtal.
So what? Jeg kan alltid finne noen som har dårligere vilkår enn meg selv, men jeg ønsker ikke å orientere meg etter dem av den grunn.
Ingen i SAS tror nok at problemet løses ved å lukke øynene for PROBLEMET, men jeg forstår godt at en del har behov for å lukke øynene fra Flyprat. Spesielt når personer uimotsagt får slenge ut edder og galle på grunn av ting de har "hørt i gaten om fest på Soi Cowboy", slenge ut om 6-dagers stop i BKK, og konkludere med at SAS bør gå konkurs. Slike usle kommentarer er vonde å svelge når en vet at konkurs er en reell trussel de nærmeste dagene!
Men generelt så må jeg si at de fleste her inne har hatt en grei tone i denne ufattelig lange tråden, og spesielt noen av dere som jeg stadig har vært uenige med, har fremført deres argument på en helt grei måte. Blant annet du og han der underbetalte småbedriftslederen...
Men over til det saken dreier seg om - personlig så syns jeg det tyngste i kravene er;
- Å gå ned 15% i lønn, som gir en lønnsnedgang på ca 30% de siste par årene.
- Å øke til 195 arbeidsdager - dette er 195 døgn borte fra familien. (DY har 177)
- Å nesten halvere pensjonen, og samtidig gjøre den innskuddsbasert.
- At pensjonsalderen går opp fra 60 til 65 år.
47,5 timers uke, noe kortere ferie, kortere stop mellom langturer, mindre weekendfri, lavere diett, dårligere hotell etc etc plasserer jeg i småsaksavdelingen, men de bidrar til at innrømmelsen som kreves totalt sett er ganske voldsom.
Likevel så tror jeg ikke at det er noen veg utenom at disse innrømmelsene gis. Om det blir nøyaktig som krevd vet jeg ikke, og hvis foreningene kan komme med alternativ som gir en like stor innsparing for SAS, men som kan svi litt mindre for de ansatte, så håper jeg SAS er voksne nok til å la realitetene og ikke prinsippene styre!
EDIT: Ooops - der forsvant innlegget til TOS som jeg svarte på......
Du kan jo sette deg LITT inn i situasjonen før du hamrer løs!
Enten piloten gikk av ved 57, 60, 62 eller 65 år; Et flyselskap har ikke hatt noe valg; Folketrygden har til nå ikke betalt et øre før fylte 67, mens flysertifikatene ble inndradd ved 60. Da er det pensjonsselskap eller flyselskapet over driften som har måtte betale, og det gjelder ALLE flyselskap.
Nå er jo folketrygden i full forandring, det er slutt på flystopp ved fylte 60 år, og den nye pensjonsalderen i SAS ser ut til å bli 65, så fremover blir det helt annerledes. Men det er jo historien dere er mest interessert i...
Men nå skal jeg ikke blande meg mer - ut og jobbe, så kan dere hisse hverandre opp over hvor håpløst idiotisk alt med SAS er...! God helg!
Jeg tror nok endel av de danske SAS-ansatte tror de jobber i staten og bare kan skvise mest mulig ut av eierne selv om selskapet er kriserammet.
Vem är det juridiskt som igentligen som sitter på SAS dryga 2 miljarders kassa idag och alla trafikrättigheter och slotträtigheter? Är det flygbolaget som den flygande personalen är anställd i eller är det koncernbolaget som också äger Blue1? Om dotterbolaget SAS Scandinavian gör konkurs..pga av att facken säger nej.
kan koncernbolaget då flytta över dessa 2 miljarder SEK och trafik/slotträttigheter till Blue1? Vad säger juridiken? Är det tekniskt möjligt?
Är bank krediten specifikt kopplad till dotterbolaget SAS Scandinavian eller kan koncernbolaget SAS som äger Blue1 nyttja den?
Och SAS slutade med -7.19 % på Stockholmsbörsen idag
SAS: - Vi gir ingen garantier for at vi flyr
Forhandlingene om framtiden til SAS fortsetter på Kastrup. Selv om partene håper på løsning, er det ingen som tør gi garantier om at SAS flyr mandag.
http://e24.no/boers-og-finans/sas-vi-gir-ingen-garantier-for-at-vi-flyr/20301105
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.