Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Ja, som han sier, jeg kjenner ikke noe behov for å dra til junaiten nå, så spørsmålet er hvor mange andre føler på det samme...

Vi var heldig og fikk utnyttet de aller første ekstremt billige billettene til famileferie, og jeg liker produktet til Norse veldig godt, men akkurat nå er ikke destinasjonen så veldig attraktiv.
Vi er nok ikke de eneste som føler for å droppe USA frem til i alle fall 2029, men Norse begynner også å bli "store" på å fly Amerikanere til Europa. Jeg tror både Paris, Athen og Roma har et flertall av Amerikanere ombord. Dette er dog en pris sensitiv gruppe som gjerne flyr fullservice til samme pris, om det blir større konkurranse om passasjerene. Når Europeerne dropper USA hvor drar de da? Kan Norse opprette ruter til Kanada? Kan de begynne å fly intra europeisk med 787? BKK har blitt en kjempe suksess for Norse, kan de utvide enda mer dit? Cape Town ruta går bra fra LGW, kan de fly dit fra andre destinasjoner, spesielt nå når man må ha visum til UK for å bytte fly på LGW.
Med 4 fly i India og BKK og CPT ruter som går bra og binder opp noen maskiner så kan de kanskje få det til å gå rundt ved å fly amerikanere til Europa.

Litt ubemerket gikk første flyging FCO-LAX 1. april. FCO kan se ut til å bli et tungt satsingsområde for Norse. Skulle tro det var en litt treig start etter at flygingene til USA tok en pause fra midten av Januar. Var inne og kikket på bookingene og både JFK og LAX lå godt over 90% i ukene som kommer, og det gjelder begge veier.

Trafikktall for mars

54427957360_dda46349f3_b.jpg

For øvrig skal vel gjenværende 787-8 nå være tilbakelevert leasingselskapet, om alt har gått etter planen.

Jeg er spent på hvordan det kommer til å gå med den transatlantiske trafikken fremover. Også for dette selskapet, som jo har en stor del av sin produksjon i dette markedet.

LN-FNC har nå fått Indigo titler for wetlease kontrakten i India.
Ser flott ut!
Kredit mach.86

Attachments

• LN-LNC 2.jpg
    LN-LNC 2.jpg
    43.8 KB · Views: 2,684
  • LN-LNC.jpg
    LN-LNC.jpg
    44.8 KB · Views: 2,673
LN-FNC har nå fått Indigo titler for wetlease kontrakten i India.
Ser flott ut!
Kredit mach.86
Huff a meg. Maskinen jeg hadde mine 3 første Norse flighter med, har blitt indisk. Arbeidshest nr1 i Norse, den første Dreamliner på Sydpolen. Huff huff. Det mangler bare at den blir døpt om fra Everglades, til Kerala Backwaters.

Last edited:
I sommer er vel 100% av egne ruter USA-Eurpoa. Det ser mørkt ut.

Markedene i Europa er veldig forskjellig. Rutene fra Italialand og Hellas går veldig bra.
Selskapet har vist en evne til å endre på rutene etter som utfordringer dukker opp. Det klarer de nok videre også.

For øvrig skal vel gjenværende 787-8 nå være tilbakelevert leasingselskapet, om alt har gått etter planen.

Både EC-NVZ (LN-LNF) & EC-NXA (LN-LNG) har enligt planespotters nu leasing till Air Europa direkt från Aercap, istället från Norse. Så det verkar stämma.

Ändringen har skett under mars 2025.

Både EC-NVZ (LN-LNF) & EC-NXA (LN-LNG) har enligt planespotters nu leasing till Air Europa direkt från Aercap, istället från Norse. Så det verkar stämma.

Ändringen har skett under mars 2025.

Samme gjelder EC-NZG.

Ytterligere to fly wetleases til IndiGo fra starten av 2026, så da totalt 6 fly er firm.

https://newsweb.oslobors.no/message/645803

Norse Atlantic Airways has entered into a wet lease agreement with Interglobe Aviation Limited ("IndiGo") for two more
aircraft. This completes the scope of six Boeing 787-9 Dreamliners described in the letter of intent (LOI), published November 29, 2024.

Jeg trodde det var obligatorisk at testing av motorer skal skje i rusegropa? Eller?
Sikkert noen som kan svare på det.

Back