N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Fritt nabo-sete til hver eneste Pax. Wow, Norse definerer Low-Cost Travel på en helt nytt måte.

Sarkasme til side, det er urovekkende tall. Deres Buiness-Model feiler stort. De tilbyr en tjeneste som altfor få folk er villige å kjøpe til kampanje-priser. Rock bottom fares. Clear case of insufficient demand!

De ser for seg at de er on-track. Jeg kan bare riste med hodet. Det er sinnsykt mye mer kapasitæt inne i market i Sommer 2023 vs 2022. Alle disse seter skål fylles. LH Airline alene reaktiverer 10 stykk A340-600, 4 A380 og tar i bruk i minst 5 B787 mere i produksjon vs 2022. Add to that hva BA, AF og de big-3-fra-USA legger til. Det er voldsomt mye kapasitæt.Tusenvis av seter, hver eneste dag.

Jeg forutser at de klarer å ha to gode måneder: Juni og Juli, men alrede i AUG vil alarmlysene blinke dypt rød og pengene vil renne ut av selskap igjen.

Men...Er ikke Norse unik at dem kan fylle opp buken med fersk laks fra Norge og det ikke vises på vanlige pax load factors?
 
Men...Er ikke Norse unik at dem kan fylle opp buken med fersk laks fra Norge og det ikke vises på vanlige pax load factors?

Det bare finnes noen "praktiske" problemer. Norse ikke bare flyr enveis fra OSL til noen sted. De flyr t/r fra flere steder. Og det er en dyrt eventyr å først kjøpe laks i Supermarket her nede i Berlin for å kunne fylle Cargo på BER-NYC...:colgate:;)

Deres Business Model er London-USA pluss NYC-BER/PAR/OSL. Og dersom man ikke klarer å stimulere de volumer man trenger, så skulle man adjustere business modellen...

Men ... la oss se hva fremtida bringer og hva kapitalmarket sier med den neste emisjon.
 
Det bare finnes noen "praktiske" problemer. Norse ikke bare flyr enveis fra OSL til noen sted. De flyr t/r fra flere steder. Og det er en dyrt eventyr å først kjøpe laks i Supermarket her nede i Berlin for å kunne fylle Cargo på BER-NYC...:colgate:;)

Deres Business Model er London-USA pluss NYC-BER/PAR/OSL. Og dersom man ikke klarer å stimulere de volumer man trenger, så skulle man adjustere business modellen...

Men ... la oss se hva fremtida bringer og hva kapitalmarket sier med den neste emisjon.

Jaja, nei tenkte på direkte til New York og direkte til Florida med buken full av laks.
Har selv drevet med det: Fløy mye laks fra Santiago til Miami, 109 metric tons i et jafs. Det betalte nok til at vi kunne fly tom Sydover.
Det var da oppdretts laks fra Chile, den Norske laksen er av bedre kvalitet pga mindre antibiotika i foret, ifølge min nabo som er sjømats importør til USA.
Det må vel finnes noe frakt fra USA til Norge skulle jeg tro, men aner ikke hva det kan være.
 
Jaja, nei tenkte på direkte til New York og direkte til Florida med buken full av laks.

Norge er etterhvert blitt et lite marked for Norse. Gatwick, Roma, Paris, Berlin ... Fint med fersk fisk i buken, men begrenset med ruter de får slikt. Men de virker som å ta frakt mer seriøst enn det Norwegian gjorde.
Og med halve flåten opptatt med dry- og wetlease andre steder, har de ihvertfall bra med inntekter. Så vil tiden vise om det er nok.
 
Jeg så en oversikt over hva som utgjorde mye av frakten. Det er hovedsakelig sjømat ut fra Norge. Fra de andre destinasjonene var det fordelt på bildeler, elektronikk, pharmacautical, skotsk laks, etc.
Via litt inside information kunne dette fort dra seg opp i 10-30 tonn. Oftest med 30++ var det sjømat.
 
6 maskiner er i disse dager i ferd med å registreres tilbake til registreringene de hadde i Norwegian Longhaul.
Tilbake på norsk register blir LN-FNA, -FNB, -FNC og -FND.
Resten blir G registrert.
 
Ekstraordinær generalforsamling er gjennomført, dog egentlig ikke noe veldig spektakulært som ble vedtatt egentlig. Men de gjennomfører en aksjespleis som gjør at 4 aksjer blir til 1. Det justeres litt på noen vedtekter, blant annet å beskytte seg for at selskapet er innenfor EU/EØS eierskapsbegrensinger, også kan de trykke opp noen aksjer i forbindelse med selskapets opsjonsprogram

https://newsweb.oslobors.no/message/586109
 
I et intervju (bak betalingsmur) hos the Airlineobserver nevner den nye CEO en at de har et "godt volum" av self-transfer fra Easyjet, Norwegian, Spirit and Vueling. Uten å kvantifisere det nærmere
 
Self-transfer: Betyr det at om man får kjøpt en billett med Norse/Norwegian f eks FLL/LGW/OSL, så må man selv hente bagasjen på Gatwick og sjekke den inn på nytt med Norwegian, det tar jo tid på en engelsk flyplass.
 
Jepp, og i tillegg får du lov til å betale for det.

Noen har funnet ut at det er en god ide.
 
Første «Longboat» er på vei over dammen, samtidig som LN-FNA er på vei til CDG for første tur CDG-JFK.
Neste merkedag er vel 25-26 mai, med henholdsvis MCO og FLL fra LGW.
 
Last edited:
Teknisk feil på FNB?? Ble ståendes igjen i New York i går. Ser N02 ble kansellert. Og FNC flydde N0702 en del timer forsinket. Pax på N02 ble sikkert med denne.
 
Teknisk feil på FNB?? Ble ståendes igjen i New York i går. Ser N02 ble kansellert. Og FNC flydde N0702 en del timer forsinket. Pax på N02 ble sikkert med denne.

Var forøvrig siste N0702, og dermed er det slutt med Norse mellom LGW-OSL.
 
Hva med passasjerer som har reist videre? Må de også tilbake til JFK?
 
Noen åpnet feil dør .. Alle gatene er flexi. Har skjedd før. Vil sikkert skje igjen. Det som skurrer litt er at de tydeligvis havnet i international baggage claim. Men tydeligvis en direktepassasje dit.
 
Noen åpnet feil dør .. Alle gatene er flexi. Har skjedd før. Vil sikkert skje igjen. Det som skurrer litt er at de tydeligvis havnet i international baggage claim. Men tydeligvis en direktepassasje dit.

De havnet på innenriks, så passasjerer med bagasje ble ventende ukjent tid før de ble ledet til immigration. Bare de som var uten bagasje reiste rett ut.
 
Back
Top