N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Bjørn Tore Larsen spør i kveld på facebook-gruppen "Norse Atlantic Travel Group"
om det er noen som har lyst å fly til Thailand :)
er artikkel om det her. ikke noe klart svar.
https://flysmart24.no/2023/02/14/avinor-det-er-behov-for-direkterute-til-bangkok/
– Vi vurderer alltid lønnsomme muligheter og destinasjoner hvor vi kan se sterk etterspørsel. For øyeblikket ser vi frem til å øke sommeren 2023-programmet vårt som er fokusert på Europa og USA, sier informasjonsdirektør Philip Allport i Norse til flysmart24.
 
Først ute er LGW-MCO fra 25 mai. LGW-FLL Fra 26. Avgang 14:00. Da er det vel mulig å komme seg til LGW med DY før den tid.
 
Last edited:
Når de har parkert fly og etterspørselen til feks Thailand er stor med høye priser er det ikke rart om de snart er i skifteretten.

Det er nok et langt stykke unna.
Oppsiden hva leieavtalene er verdt vurderes til 300 mill USD over 11 år.
Altså har de leieavtaler som ligger med denne verdien under "fair market value" for flytypen idag.
Når man da har 5 maskiner på fremleie til Air Europa med positiv inntjening har man en solid forretningsmodell.
 
Når man da har 5 maskiner på fremleie til Air Europa med positiv inntjening har man en solid forretningsmodell.

Er det noen som vet hvor mye de tjener pr fly pr måned på å leie ut til Air Europa? Et par hundre tusen dollar i måneden pr fly? På 5 fly så er det 10 millioner NOK i måneden, litt usikker på om det er nok til å være en solid forretningsmodell, gitt at egenproduksjonen flyr rundt med 50% loadfaktor.
 
Sannsynligvis langt bedre. 50% loadfaktor er tapsbringende. Et 'LCC'-selskap trenger generelt minst 80%. De har jo heller ikke de best betalende premiumpassasjerene.
 
For en som ikke er fly-økonom og skal fem stykker til Thailand i julen så er det nesten rart de ikke setter opp noe.. Overraskende mange vi prater med skal bortover i julen og det aller billigste vi finner er 13.500 per pers i monkey. (Det er vel kanskje egentlig prisen det skal være for å være levedyktig)
 
Er det noen som vet hvor mye de tjener pr fly pr måned på å leie ut til Air Europa? Et par hundre tusen dollar i måneden pr fly? På 5 fly så er det 10 millioner NOK i måneden, litt usikker på om det er nok til å være en solid forretningsmodell, gitt at egenproduksjonen flyr rundt med 50% loadfaktor.

Et par hundre tusen dollar i måneden pr fly?
På 5 fly så er det 10 millioner NOK i måneden

Det var ikke resultatet da jeg gik i skole for mange år siden . . . ;)
 
Et par hundre tusen dollar i måneden pr fly?
På 5 fly så er det 10 millioner NOK i måneden

Det var ikke resultatet da jeg gik i skole for mange år siden . . . ;)

Matematikklæreren klarer ikke å dy seg her. Han skriver et hundre tusen dollar i måneden. Det vil si 200 000 dollar per fly per måned. Med 5 fly blir det 1 000 000 dollar i måneden. Tar vi utgangspunkt i en kurs på 10 kroner for en dollar blir det i norske kroner 10 000 000 kroner. :)
 
Matematikklæreren klarer ikke å dy seg her. Han skriver et hundre tusen dollar i måneden. Det vil si 200 000 dollar per fly per måned. Med 5 fly blir det 1 000 000 dollar i måneden. Tar vi utgangspunkt i en kurs på 10 kroner for en dollar blir det i norske kroner 10 000 000 kroner. :)

Du har ret - jeg havde ikke set at der var en omregning fra USD til NOK med i regnestykket :headbang :lol:
 
Det jeg har sett av tall er at pre-korona lå leasingrater på en ny 787-9, godt over $1 mill per måned. Mens en «gammel» 787-8 selvsagt lå vesentlig under. Jeg har sett anslag på at man at enkelte selskap betaler godt under $500k for en 787-8 også

Så blir det jo mer eller mindre spekulasjonen hva Norse leaser sine for og ikke minst hva de leaser dem ut for igjen. Det eneste de har sagt er at ratene bidrar til positiv cash flow

Ikke noe svar egentlig og før Norse kommer med årsrapporten blir det vanskelig få en pekepinn
 
Det jeg har sett av tall er at pre-korona lå leasingrater på en ny 787-9, godt over $1 mill per måned. Mens en «gammel» 787-8 selvsagt lå vesentlig under. Jeg har sett anslag på at man at enkelte selskap betaler godt under $500k for en 787-8 også

Så blir det jo mer eller mindre spekulasjonen hva Norse leaser sine for og ikke minst hva de leaser dem ut for igjen. Det eneste de har sagt er at ratene bidrar til positiv cash flow

Ikke noe svar egentlig og før Norse kommer med årsrapporten blir det vanskelig få en pekepinn

Du er ikke så langt unna , men selvsagt er dette info som er begrenset. -FNA og -FNB har gått på PBH og skal snart over på faste månedsleier
 
Norse tapte i andre halvår 2022 $106 millioner på driften

Dog hevder de at de nå ligger foran planen som ble lagt ved emisjonen i november

Presentasjonen finnes her under vedleggene:
https://newsweb.oslobors.no/message/583787

52717364568_7590ad61da_h.jpg
 
Hvorfor fører et norsk selskap regnskapet i dollar?


Det er ikke uvanlig for selskaper som enten driver i «dollarbransjer» eller primært har sine utgifter og inntekter i andre valutaer enn NOK

F.eks driver Equinor å presenterer tallene sine i dollar, og jeg jobber selv i et selskap hvor alt går i dollar, selv om vi er et norsk selskap. Innen energibransjen er NOK bare et forstyrrende element (og det som dukker opp på lønnsslippen min)
 
Legg merke til hvor gode frakt inntekter de har. Det er uten tvil en av bærebjelkene så langt.
 
Tap større enn omsetning, høres ut som en solid utfordring å holde i luften særlig lenge. Hvis ikke noen kan gi kunstig åndedrett lenge.
 
Back
Top