Midtiblinken
ScanFlyer Gold
Vet ikke om det var det du mente, men JetBlue flyr ikke til Stansted.
Jeg kan ikke love like mye analyser i 2023 som tidligere, men nå er det litt tida til overs
Hovedproblemet med Norse - slik som de er idag - er rett og slett enkelt: Som en longhaul LCC har de langt for mye ledige seter. På de seter som de selger, er RASK for lav.
Noen av Norse sine valg har - mild sagt - skapt forundring blant folk som kjenner rute-mønstre. BER-FLL ... thank you for nothing. Det finnes seg rett og slett ikke nok volum fra Berlin. AB hadde i sin tid en voldsom andel transfer på sin BER-MIA og uten feed er Norse sine load-factors som de er... beskjeden.
Fra utsiden virker det som Norse ikke bruker penger, tools og smarte hoder på å analysere ruter for sitt potensial vs risikoen som selskap innegår dersom man starter opp.
La meg gi deg en god eksempel:
London-Boston marked er noe både jetBlue og Norse vil fly i 2023. JetBlue gjorde sitt homework og fant ut at reisebehoved for forretningsreisende er Nord-London-Boston, ergo started man BOS-STN. Norse kommer nå med 334 seter på toppen på LGW-BOS. Disse seter er discount seats, fordi de kan ikke håpe å kapre de forretningsreisende som JetBlue har identifisiert, targeted og sikred. Risikoen for Norse er langt større, fordi de må fylle opp en B787 vs jetblue sitt A321. Day-in, Day-out.
Samme gjelder for Dublin ruter hvor man kaster seg i en kamp mot AerLingus som man kommer å tape.
I mitt tid i AB kjørte vi dype analyse av alle ruter som vi fløy. For noen ruter ble etter analysen siste utvei å instille ruta, fordi man fant at det fant seg ikke tilstrekkelig business grunnlag. Selvsagt ble mesteparten shorthaul, men man begynnte med longhaul ruter hos AB.
En charakteristika av longhaul marked er faktum at det totale volum ikke vokser like som på shorthaul. Det er mer em omrokkering av eksisterende volumer under normale forhold. Selskap XZ stjeler på pax fra selskap XY og vice versa. Og dersom en ny direkt-rute e.g. GOT-NYC dykker opp, så tar SAS mye av volumet fra denne OnD som tidligere gikk via store hubs, noko som medfører at de som taper forsøker å "stjele" traffik fra andre selskaper*s OnD*s. Norse er langt mer limitert på denne gamet fordi de rett og slett mangler like good feeders hvor de selv kan styre de kapasitæter. Det er ett stort forskjell mellom en full-verdig hub&spoke system som er revenue-optimized og en IT løsning som tilbyr connex fra selskap XZ til XY via Leg-pluss-Leg logikk.
2022 ble det mye demand grunnet 2 års med Covid som møtt relativ nedjusterte kapasitæter. Ser vi på 2023, så ser man at alle store selskaper bringer enda mer kapasitæter på ruter over Nord-Atlanteren. All disse seter skål fylles. Pluss Norse sine seter som også skål fylles. Selv om Kina åpnes opp, så vil de big-3 fra USA ikke flytte kapasitæter vekk fra Nord-Atlanteren. De vil heller kutte domestic for å free-up kapasitæter til Asia.
I motsetning til 2022 har mange privatpersoner en mer presset privat-økonomi. Inflasjonen, energie- og matpriser medfører at man kan ikke forvente de samme volumer og betalingsvilje som i 2022. Rett og slett fordi noen "fyrer opp deres feriepenger i peisen". Norske Ola og Kari merker det også med svindyr strømregninger. Under streken kan man bare handle med en krone en gang, dersom man bruker den på mat, kan man ikke bruke like mange på ferie-reiser.
Summerer man all dette tilsammen så stiller jeg meg meget tvilende til heile Norse prosjekt. De vil klare å starte opp disse ruter, men jeg frykter at man vil ikke klare å fylle opp flyene sine med pax og tilstrekkelig RASK. Under streken vil det bli fett minus og aksjonærer vil betale regningen. Enten via en nytt emisjon eller via konkurs. Kanskje det ville har vært smartere å re-organsiere seg som ACMI selskap for longhaul kapasitæter. Da bærer man ikke det kommersielt risiko for en ruta, man bare flyr for andre...
Er det mange ikke-norske piloter i Norse?
Og han til høyre på bildet tror jeg er finsk. Han var piloten da vi fløy hjem fra FLL i Juni, med samme maskin(LN-FNC) som i denne YT filmen. Om eksakt 2 uker sitter jeg å slapper av i sete 8J etter middagen. Blir det med samme pilot og samme maskin tro?Ja, en god del engelskmenn
Sent from my iPhone using Tapatalk
44,172 passasjerer og 61% belegg i desember
Samarbeidet med Dohop er i gang, og det er unektlig et produkt som ville passet inn i Bongo-gruppen....![]()
Det er vel alternativer som ikke har 24 timer på OSL.....Noen som har glemt å sette et filter med max stopover time her... Fett å vente 1 døgn på OSL....
Nei, det er det faktisk ikke. Tenker 98% har lyst å fly CPH-OSL-LAX og ikke stoppe her lenger enn nødvendig.Det er vel alternativer som ikke har 24 timer på OSL.....
Nei, det er det faktisk ikke. Tenker 98% har lyst å fly CPH-OSL-LAX og ikke stoppe her lenger enn nødvendig.
"Vi skal revolusjonere intercont...."![]()
Finner "normale" reiser fra LA til Køben, til LA derimot...
![]()
Ellers gir ikke Dohop meg noe som ikke er dekket gjennom reiseforsikringen allerede.
Hva skjer om du velger avreise fra CPH 16 Mai ? Jeg ser at Norwegian har avganger 07:10, 09:20 og 10:50 som alle burde komme opp som forbindelser i Dohop (jeg gjetter paa at Norse ikke flyr OSL - LAX den 15 Mai ?)
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.