N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Jeg for min del har store vanskeligheter å se hvordan Norse skål lykkes.
Det kommer vel helt an på hva du mener med å lykkes, eller rettere hvem som skal lykkes. Er det noen som tviler et øyeblikk på at uansett når dette ender, så står 3x Bjørn igjen rikere enn de er i dag, mens Ole Lokalleverandør kommer å ha 50000.- utestående som han kan se langt etter?

Det kommer vel helt an på hva du mener med å lykkes, eller rettere hvem som skal lykkes. Er det noen som tviler et øyeblikk på at uansett når dette ender, så står 3x Bjørn igjen rikere enn de er i dag, mens Ole Lokalleverandør kommer å ha 50000.- utestående som han kan se langt etter?

Slik som du det beskriver er det ingen suksess. Dette er mer eller mindre en galant konkurs-bo driving hvor eierne hopper av med (stor) gevinst i god tid.

Det hva jeg forstå som suksess er en selskap som har:
  • sustainable business plan
  • fair lønned ansatte som ikke jobber i usikkerhet (pga midlertidlig kontrakter eller leie-konstrukter som OSM)
  • nok egetkapital
  • positiv cash-flow number
  • positiv EBIT / EBT i årsregnskap

Slik som du det beskriver er det ingen suksess. Dette er mer eller mindre en galant konkurs-bo driving hvor eierne hopper av med (stor) gevinst i god tid.

Det hva jeg forstå som suksess er en selskap som har:
  • sustainable business plan
  • fair lønned ansatte som ikke jobber i usikkerhet (pga midlertidlig kontrakter eller leie-konstrukter som OSM)
  • nok egetkapital
  • positiv cash-flow number
  • positiv EBIT / EBT i årsregnskap
Ja, det er det du og jeg og folk flest forstår som en suksess. Men er det virkelig noen her som tror at det er et syn 3xBjørn+Høiby deler?

Hvis de skal fly fra London til USA så må de vel ha både Britisk AOC og fly registrert i Storbritannia nå etter brexit? Noen som vet?

Sent fra min Redmi Note 9 Pro via Tapatalk

Det er korrekt, hvis basen er i London må de som skal arbeide der ha bo- og arbeidstillatelse i UK.

Nå hadde jo Norwegian både AOC og en full operasjon i UK så kanskje de "kjøper" noen av de restene fra det hvis der fortsatt er noen rester igjen, da. Hvis de regnes som et nytt selskap må de vel også gå gjennom hele søknadsprosessen med amerikanske DOT igjen før veien er asfaltert og klar for Verdensherredømme MK.II.

Har vi noen eksempler fra andre steder at fly får problemer etter å ha vært lagret en stund?
Mitt siste personlige eksempel er overnatting i Haiti pga hydraulikk pumpe som gikk på et fly som hadde sittet i ørken en stund. Vi hadde plutselig mye problemer vi ikke hadde før lagring, som ikke kom som en overraskelse på noen.
Derfor prøver vi og fly et eller to legg på hvert fly hver dag og minske lagring.

Intervju med eier og sjef, Bjørn Tore Larsen, på gårsdagens E24 podden. Utover det vanlig om at de nå har funnet den riktige oppskriften så følte jeg følgene punkter var viktig

- Starter ikke opp før man kan reise fritt transatlantisk. De antar desember 2021 men det kan skyves på
- Kontrakt på 9 fly, men ser for seg 4 fly i starten
- De har fleksibilitet i leveringstidspunkt på fly, og trenger ikke ta levering og starte betale før flyene settes i trafikk
- Beholder Norwegian konfigurasjonen og sparer mange millioner på dette
- Har alt mottatt tusenvis av jobbsøknader
- I positive samtaler med flere andre selskap om feed

Intervju med eier og sjef, Bjørn Tore Larsen, på gårsdagens E24 podden. Utover det vanlig om at de nå har funnet den riktige oppskriften så følte jeg følgene punkter var viktig

Kan jo merke seg at også han sier at DY "ville tjent masse penger over atlantern" dersom de ikke hadde hatt motor-problemene... ;)

Kan jo merke seg at også han sier at DY "ville tjent masse penger over atlantern" dersom de ikke hadde hatt motor-problemene... ;)

Begge deler er sant da, Kjos er helten og LCC LH er lønnsomt.

Hva er kriteriene for en Long Haul LCC ? Det er jo mange som har vaert/er suksessfulle LCC paa Long Haul i mine oeyne, men av en aller anne grunn oppfyller disse ikke de strenge LCC Kriteriene ??

Eksempel saa startet Virgin Atlantic som LCC - Low Cost, Low Fare, en veis lavpris -100% salg utenfor CRS (Salg i Virgin Record Stores og paa Flyplassen).

Condor har lenge tilbudt lave priser, en vei og tur / retur.

WestJet startet med 737, fortsatte med 767-300ER og har naa 787 - WestJet startet absolutt som LCC og har svaert langt en meget lik forretnings modell som Norwegian i det Kanadiske / Amerikanske markedet. Neeleman er jo ikke akkurat kjent for aa drive Nettverk selskaper (Morris Air, WestJet, JetBlue og Azul + Breeze paa trappene).

Hva er dagens kriterier ?

På sett og vis kan det vel sies at å kjøpe "kun fly" med langdistansecharter er en form for Long Haul LCC. Mange som har benyttet det til Nathal, Phuket mm.

DinSide har valgt et skal vi kalle det et spesielt bilde til artikkelen sin.
GE sin test maskin ville ikke jeg ha valgt, men men...
Inne på selve artikkelen så har de klart å få til en 787 :rolleyes:

Attachments

• 52283B5E-EBD8-4AAB-8107-A2D288AAE81E.jpg
    52283B5E-EBD8-4AAB-8107-A2D288AAE81E.jpg
    94.9 KB · Views: 1,123
Norwegian slet jo mye med motorer på sine 787, som beskrevet under.
Er alle de problemene nå fikset på alle typer motorer og størrelser av Dreamliner?

Bare for å oppsummere litt undring ang. 787 flåten til Norwegian (gjelder forsåvidt alle 787 om de har rød snute eller ei):

Motoren på 9'erne er problemet og gjelder det alle leverte maskiner til nå?
Ny motor eller reparasjon av de som sitter på maskinen fra leveransen?
Pr nå kun 1 stk 8'er i lufta, motorproblem som 9'erne? Eller en ren uflaks av uhell/skader og planlagte vedlikeholdsopphold som kommer samtidig?

Flyr en god miks av innleid materiell rundt for Norwegian og det kommer vel kanskje til å vare en stund, dessverre. :(

Norwegian slet jo mye med motorer på sine 787, som beskrevet under.
Er alle de problemene nå fikset på alle typer motorer og størrelser av Dreamliner?

Står enda 789 ved OSL uten motorer, og flere 787 ved Prestwic.

Back