N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Da er emisjonen i gang. 1.275 mrd skal etter planen hentes inn i dag og i morgen. Hvilket priser selskapet til 200 mill før emisjonen.


550 mnok er alt sikret fra følgende fond samt Andenæsfamilien

Delphi Fondene: 140 mill.
DNB Asset Management: 100 mill.
Handelsbanken Fonder: 100 mill.
Andenæsgruppen: 85 mill.
Skagen Fondene: 70 mill.
Nordea Investment Management: 55 mill.
 
Last edited:
Dette kom nok ikke ut av det blaa for investorene. Jeg tenker DY visste at regjeringen ikke ville gaa med at langdistanse ville opprettholdes hvis stoette skulle gis, og det nye langdistanseprosjektet har modnet en stund.
 
Dette kom nok ikke ut av det blaa for investorene. Jeg tenker DY visste at regjeringen ikke ville gaa med at langdistanse ville opprettholdes hvis stoette skulle gis, og det nye langdistanseprosjektet har modnet en stund.

Larsen har vel sagt selv han har holdt på med dette siden januar. Og meglerne som pusher emisjonen her, har selvsagt vært i kontakt med investorer for lenge siden
 
Det gikk fort, som vanlig. Og det tok en time å hente inn pengene som trengtes. Forstår jeg det rett så ble det såpass overtegnet at de økte beløpet litt og hentet inn 1,4 mrd

Leser forresten de ser for seg trolig flere AOCer. Antar de kanskje trenger enten et norsk/EU AOC og et britisk?
 
Last edited:
Det gikk fort, som vanlig. Og det tok en time å hente inn pengene som trengtes. Forstår jeg det rett så ble det såpass overtegnet at de økte beløpet litt og hentet inn 1,4 mrd

Leser forresten de ser for seg trolig flere AOCer. Antar de kanskje trenger enten et norsk/EU AOC og et britisk?

Hvordan stiller dette seg med rettigheter i USA. Får de overtatt AOC fra boet, eller må de starte fra start? Var vel ingen enkel sak å få godkjent i US når Norwegian gikk i gang.
 
De må nok starte fra scratch. Ellers stiller de seg vel åpne for ‘angrep’ fra misfornøyde DY-kreditorer.
 
De må nok starte fra scratch. Ellers stiller de seg vel åpne for ‘angrep’ fra misfornøyde DY-kreditorer.

Da tilsier vel erfaringer at dette kan ta tid. Rart at de ikke har kommunisert noe rundt dette, og at ikke media har tatt tak i det. E24 er jo alltid på hugget når det er vinger innblandet.
 
De må nok starte fra scratch. Ellers stiller de seg vel åpne for ‘angrep’ fra misfornøyde DY-kreditorer.

Det er det vel heller ikke nødvendigvis et helt rett frem svar på. Det er jo ikke mot AOC som kravene ligger, men selskapet. Så kommer jo an på om man på en eller annen måte får skilt ut AOCet, og det faktisk kan selges

Og i en normal konkurs vil jo faktisk kreditorene ha en fordel av at boet får realisert mest mulig aktiva, og dermed skaffer tilveie mest mulig midler til å betale kreditorene tilbake. Det er nok eksempler der ute på at man kan tjene mye ved å kjøpe opp krav, være litt tålmodig og få mangedoblet innsatsen etterhvert som boet klarer selge unna. Dog fordrer jo det er noe å selge

Da tilsier vel erfaringer at dette kan ta tid. Rart at de ikke har kommunisert noe rundt dette, og at ikke media har tatt tak i det. E24 er jo alltid på hugget når det er vinger innblandet.

De har jo minst 3/4 år på seg, og det er vel flere grunner enn bare treghet i systemet det tok så lang tid sist
 
Ser ut som de ledende folkene på økonomi/finans her kommer fra systemet til Bjørn Tore Larsen (Shiphold, ADS, OSM etc)
 
Ser de nå snakker om 30 fly, "når pandemien slipper taket" i følge en artikkel bak betalingsmur hos Finansavisen
 
Dette er fra ett lite innlegg jeg hadde på "Frequent Traveler". Blir nytt selskap en kopi blir det uten meg som gjest.

På vei til Krabi, Norwegian Premium, C klasse. Ved gate blir jeg vinket inn av en sur jente, hun sier jeg har med for mye bagasje før hun rekker å legge den største håndbagasjen på vekta. Den veier 8,2, jeg sier dette er jo ikke riktig, jeg kan ta med til sammen 15 kg. Den lille taska veier kanskje 2 kg. Reiser du premium flex? få se boardingkortet ditt, så snur hun seg samtidig som hun vinker meg bort. Jeg klarer ikke å dy meg og sier hun bør sjekke boardingkortene til reisende før hun forulemper passasjerer, jeg peker på reisefølget mitt som også blir stopper og får samme feilaktige beskjed. Hun sier hun kan hindre meg i gå ombord om hun vil. For en fantastisk elendig kundeservice. Rette person til å garantere du ikke føler deg verdsatt som kunde.

Utover dette kan jeg tilføye lite filmer, GT og vin i plast, betale for alkohol, elendig mat, fikk heller ikke ett ekstra rundstykke da jeg spurte.
 
And here we go again ...

https://www.reuters.com/article/us-norway-airlines-congress-idUSKBN2BG38L

The chairman of the U.S. House Transportation and Infrastructure Committee on Wednesday urged the Biden administration to deny a permit for a new low-cost Norwegian carrier to enter the domestic market.

Representative Peter DeFazio, in a statement released ahead of a hearing Thursday, urged Transportation Secretary Pete Buttigieg to deny Norse Atlantic permission to enter the U.S. market.
 
Dette er fra ett lite innlegg jeg hadde på "Frequent Traveler". Blir nytt selskap en kopi blir det uten meg som gjest.



På vei til Krabi, Norwegian Premium, C klasse. Ved gate blir jeg vinket inn av en sur jente, hun sier jeg har med for mye bagasje før hun rekker å legge den største håndbagasjen på vekta. Den veier 8,2, jeg sier dette er jo ikke riktig, jeg kan ta med til sammen 15 kg. Den lille taska veier kanskje 2 kg. Reiser du premium flex? få se boardingkortet ditt, så snur hun seg samtidig som hun vinker meg bort. Jeg klarer ikke å dy meg og sier hun bør sjekke boardingkortene til reisende før hun forulemper passasjerer, jeg peker på reisefølget mitt som også blir stopper og får samme feilaktige beskjed. Hun sier hun kan hindre meg i gå ombord om hun vil. For en fantastisk elendig kundeservice. Rette person til å garantere du ikke føler deg verdsatt som kunde.



Utover dette kan jeg tilføye lite filmer, GT og vin i plast, betale for alkohol, elendig mat, fikk heller ikke ett ekstra rundstykke da jeg spurte.
Det er LCC. Pan Am er lagt ned, tror ikke du fikk det med deg. Og ground crew skal aldri være frekke, men er vanligvis heller ikke ansatt i Norwegian.
 
Helt uvesentlig. En ground handler er selskapets representant og skal opptre som sådan.

Forsåvidt, men denne handleren (personen) representerer vel da sannsynligvis andre selskaper også? I så fall kan man vel da risikere å få samme dårlige behandling om man reiser med andre selskaper også..
 
Forsåvidt, men denne handleren (personen) representerer vel da sannsynligvis andre selskaper også? I så fall kan man vel da risikere å få samme dårlige behandling om man reiser med andre selskaper også..

Ja, godt mulig det, men det endrer ikke poenget. Når hun står overfor kunden, 'er' hun Norwegian.
 
Helt uvesentlig. En ground handler er selskapets representant og skal opptre som sådan.

Det LN-MOW sier!

Men ofte så smøres det jo på tjukt med litt ekstra og sannheten blir fort en annen når pax forteller videre, etter f.eks å ha fått spørsmål eller blir bedt om å følge reglene de selv har kjøpt billetten på. Har opplevd flere ganger at pax har opplevd motgang som de selv er skyld i, så tar de kontakt med en annen ansatt og forteller en helt annen historie ... litt «let me talk with the manger»-oppførsel på mange dessverre ... skal sies at det skjer nok også at ansatte er frekke eller sure, her er det viktig at både ansatte og pax greier å oppføre seg selv om det ikke er som de tenkte seg.

Sier ikke at dette er tilfellet hos 72rompe.
 
Nå er ikke alt nytt, men et par punkter fra investorprestasjonen deres:

- 50% leasing avslag tilsvarer $6 mill per år i leasing
- Power-by-the-hour første året, og fleksible leasingvilkår første 2 år
- Emisjon tilsvarer finansiering for 12 fly, da beregnet ca $1 mill i leasing depositum og $10 mill i arbeidskapital per fly
- Depositum for de første 9 maskinene er alt betalt
- 12 fly ved utgangen av 2022 (fase 2)
- Fase 3: 20 fly, fase 4: 30 fly
- De 9 første flyene: 6 787-9 (2017 og 2018 modeller) og 3 787-8 (2014 modeller)
- Rutene som nevnes som aktuelle eksempler i starten: OSL: Miami/New York, London: New York/Los Angeles og Paris: New York/Los Angeles
- Andre destinasjoner som nevnes i senere fase: SFO, MCO, YQB (!), AMS, FCO, BCN
- AOC: UK og EU - kan være aktuelt å kjøpe ledige
- Slots: Plan A er å få tak i slots som har blitt ledige pga korona. Plan B: Søke på den vanlige måten
 
Back
Top