N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Vi går en spennende vinter sesong i møte. Det ser ut som Europas trafikk kan stangnere noe på grunn av energikrisen selv om oljeprisen begynner å stabilisere seg rundt 90USD.
Inntrykket mitt fra uke til uke er mindre trafikk og i en stor bedrift som jeg jobber i med mye reising begynner folk å bli lei kansellerte eller forsinkede avganger. Konsekvensen blir at mange tyr til Teams møter igjen fremfor å reise.
Her har alle de norske flyselskapene en jobb å gjøre for å bringe stabilitet og pålitelighet for avgangstider. Akkurat nå er det noen som holder på å "skyte av seg foten".

Helt enig. Det er egentlig utroligt som flyselskaberne “tager” passagerernes penge ved at sælge (og tage betaling for) flyvninger 9-10 måneder ud i fremtiden og så aflyser 2-3 uger før afgang. Mange flyselskaber skuder sig selv i foden da man som passager totalt mister tilliden. Jeg tror mange vælger at booke senere og det er ikke akkurat godt for cash flow hos flyselskaberne.

Altså en direkte flyvning med et stop? Flyvningen er vel ikke direkte hvis det er via LGW? Eller mener du i en eller anden teknisk/flyveplanmæssig forstand?

Med samme rutenummer er det en direkteflyving. Som Widerøe TOS-HFT-VDS-HFT-KKN sor eksempel ...

I flyverden er direkte med null eller flere stopp der man blir sittende ombord og har samme flightnummer. Non-stop er ja akkurat non-stop. Se også wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_flight

Som det staar i Wikipedia - er det ennaa vaerre, direkte er kun samme flightnummer, det kan bety baade at man maa ut (og her i USA igjennom Immigrasjon og Toll :drunk:) og det kan ogsaa vaere bytte av fly (flytype EQV som absolutt ikke er noe nytt Elektrisk Fly ;) ) . Dette er heldigvis sjelden naa, men det var faktisk en direkte rute fra Fornebu til Honolulu «back in the days» Pan Am floey direkte FBU-LHR-LAX-HNL samme rute nummer men bytte fra 727-200 til 747-200 i LHR og bytte i LAX (tror det var 747 til 747 men ikke samme kjerra) Immigrasjon og Toll i LAX og ja de solgte denne ruta til svaert mange Nordmenn (kanskje en fyr fra Lillestroem ogsaa :) )

Som det staar i Wikipedia - er det ennaa vaerre, direkte er kun samme flightnummer, det kan bety baade at man maa ut (og her i USA igjennom Immigrasjon og Toll :drunk:) og det kan ogsaa vaere bytte av fly (flytype EQV som absolutt ikke er noe nytt Elektrisk Fly ;) ) . Dette er heldigvis sjelden naa, men det var faktisk en direkte rute fra Fornebu til Honolulu «back in the days» Pan Am floey direkte FBU-LHR-LAX-HNL samme rute nummer men bytte fra 727-200 til 747-200 i LHR og bytte i LAX (tror det var 747 til 747 men ikke samme kjerra) Immigrasjon og Toll i LAX og ja de solgte denne ruta til svaert mange Nordmenn (kanskje en fyr fra Lillestroem ogsaa :) )

TWA tok den til og med hakket videre. De hadde flere egne 'codesharenumre' som alle var direkte. Husker ikke alle, men de hadde av typen
TW8001 FBU-JFK-LAX
TW8003 FBU-JFK-ATL
TW8005 FBU-JFK-AUS
TW8007 FBU-JFK-DFW osv .... Og alle med samme kjerra FBU-JFK.

Det var en hel haug av disse. Billettavregningen må ha vært festlig! :lol:

I flyverden er direkte med null eller flere stopp der man blir sittende ombord og har samme flightnummer. Non-stop er ja akkurat non-stop. Se også wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_flight

Akkurat. Så passasjerene sitter i flyet under oppholdet nå. Blir en stund og vente det før avgang videre. Måtte de ikke ut av flyet og inn igjen i starten når flightnummer var 7010/7020? Hva med crewet, gjennomgående eller byttes det i London?

Akkurat. Så passasjerene sitter i flyet under oppholdet nå. Blir en stund og vente det før avgang videre. Måtte de ikke ut av flyet og inn igjen i starten når flightnummer var 7010/7020? Hva med crewet, gjennomgående eller byttes det i London?

Spiller ingen rolle. Er det gjennomgående rutenummer, er det direkteflyving. Les over.

Da jeg fløy Oslo-Gatwick delen for to uker siden var det gjennomgående flightnummer, men pax måtte ut på Gatwick og gjennom hele sirkuset der, for så å returnere til gate og vente på ny ombordstigning.
Besetningen flyr fra Oslo-basen og tar 701 til Gatwick, venter noen timer og tar 702 tilbake til Galemoen.

Ser Norse har lagt om litt ved nå å tilby to daglige direkteflighter til Kennedy. Den vanlige sene nonstopflighten, og en på formiddagen via Gatwick. Samme rutenummer, så direkte. .

d5kRfS3

Den står riktignok oppført med stopp, og ikke direkte. Så enkelte av påstandene her inne om «fake markedsføring» er jeg nok ikke enig i.

Forøvrig tror jeg ikke det er en omlegging. Mener å huske at de fløy slik fra dag 1 i LGW?

d5kRfS3

Den står riktignok oppført med stopp, og ikke direkte. Så enkelte av påstandene her inne om «fake markedsføring» er jeg nok ikke enig i.

Forøvrig tror jeg ikke det er en omlegging. Mener å huske at de fløy slik fra dag 1 i LGW?

Ja, men samme flightnummer (altså direkte …) er nytt. Les over.

Tallene for H1 2022 er ute, uten at de sier så mye. De startet jo opp fly helt i slutten av kvartalet så kun $3 mill i omsetning, og selvsagt er stort regnskapsmessig tap på en halv mrd kroner

Ellers er konklusjonen slik de selv egentlig sier det: Vinteren kommer til å bli tøff, og vi gleder oss til sommeren 2023 i stedet

https://mb.cision.com/Public/21212/3634651/93dc5da6310454cc.pdf

Last edited:
Tallene for H1 2022 er ute, uten at de sier så mye. De startet jo opp fly helt i slutten av kvartalet så kun $3 mill i omsetning, og selvsagt er stort regnskapsmessig tap på en halv mrd kroner

Ellers er konklusjonen slik de selv egentlig sier det: Vinteren kommer til å bli tøff, og vi gleder oss til sommeren 2023 i stedet

https://mb.cision.com/Public/21212/3634651/93dc5da6310454cc.pdf

Legg merke til Cash-Flow from Operations ...

De blör penger så det suser og med bare 76 Mio US$ unrestricted Cash inn i vinter. Minner meg mye om AB i 2017. Man snakker om den gyldene fremtida, uten at man sier hvordan man overlever i nåtida.

Brace for impact!

Jeg er ikke uenig i at vinteren blir tøff. Men er usikker på hvor mye vi kan lese ut av tallene direkte. 14 dager drift, men 6 mnd med oppstartskostnader gjør det vel litt vanskelig å analysere.

Hvordan kommer videreutleien til syne i regnskapet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvordan kommer videreutleien til syne i regnskapet?

Tror ikke det hadde noen effekt i halvårstallene, med mindre det gikk rett mot en eller annen balansepost. Men vil vel trolig synes i H2 tallene. Dog er jo dette hva man kan kalle "kostnadsdekning"

Omsetning på $3 mill for de 14 dagene i juni var jo ca $1,4 mill i billettinntekter, $600k i ancilliary revenue og $1 mill i cargo

Legg merke til Cash-Flow from Operations ...

De blör penger så det suser og med bare 76 Mio US$ unrestricted Cash inn i vinter. Minner meg mye om AB i 2017. Man snakker om den gyldene fremtida, uten at man sier hvordan man overlever i nåtida.

Brace for impact!

Uten at de endret konklusjonen, men i praksis sitter de på $100 mill i cash da de har investert $24 mill i hva som ser ut som treasury bonds, som bør være ganske så likvide

Testet Norse for første gang igår fra OSL-LGW.
Veldig godt inntrykk av selskapet, og deilig med en widebody på en så kort tur.

Gjorde for morro skyld et liten telling når det kommer til pax. Økonomi hadde ca 140 pers, noen av disse skulle videre til JFK.

Så ikke hvor mange som satt på Premium.

Dette med kansellering fort Lauderdale er ikke på klagegruppa en gang.(orkan)
c899a3dcf4e489dcbc7c76fcf8aff452.jpg

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

skjønner ikke poenget med posten? Dette er rimelig standard og denne orkanen treffer nok. Southwest og de andre kansellerer som regel dagen før.

Back