Nytt bagasjeanlegg OSL

Someone

Moderator
Medlem
OSL har nå skrudd av det originale bagasjeanlegget fra 1998, og skal starte deomontering av dette. Et nytt skal på plass, men investeringsbeslutningen tas først i 2022 slik jeg tolker. Dog gjør Korona at Avinor regner med å spare 700 millioner på prosjektet

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/last-bag-on-belt?publisherId=17421123&releaseId=17897622

Etter over 20 års lang og tro tjeneste har den siste kofferten nå passert gjennom det gamle bagasjeanlegget på Oslo lufthavn.

Jeg antar at når den gamle avgangshallen gjenåpnes igjen, så vil da bagasje derfra sendes til det nye anlegget, på en eller annen måte? Eller hvordan funker dette rent teknisk?

Samt at det "halve" anlegget helt i øst, fortsatt består?

Nå er det en god stund siden jeg sto og ventet på bagasje på Gardermoen, men «i gamle dager» var det ofte en særdeles laaaangdryg affære. Det tok ofte 20-30 minutter å få koffertene. Er det noen som har prøvd dette de siste månedene, har det blitt kjappere?

Nå er det en god stund siden jeg sto og ventet på bagasje på Gardermoen, men «i gamle dager» var det ofte en særdeles laaaangdryg affære. Det tok ofte 20-30 minutter å få koffertene. Er det noen som har prøvd dette de siste månedene, har det blitt kjappere?

Etter mine erfaringer på innenriks det siste året så fungerer det ganske bra. Rekker å gå fra flyet og få tatt meg en rask tur på do, og så vente maks 5 min så er bagasjen på båndet.

Vil faktisk ikke si at forskjellen fra TOS er så stor, til tross for at det er en vesentlig mindre flyplass.

Etter mine erfaringer på innenriks det siste året så fungerer det ganske bra. Rekker å gå fra flyet og få tatt meg en rask tur på do, og så vente maks 5 min så er bagasjen på båndet.

Vil faktisk ikke si at forskjellen fra TOS er så stor, til tross for at det er en vesentlig mindre flyplass.

Nå som det er færre fly, færre pax og færre kofferter er det ikke så ille, men før pandemien var det ikke uvanlig å måtte vente over 30 min. på kofferten.
Jeg fløy LYR-TOS-OSL i desember 2020, og jeg måtte vente 5-10 min. lenger på kofferten i Tromsø enn på OSL.

Nå er det vel kanskje andre faktorer enn bare bagasjeanlegget som skaper treghet i systemet. Hjelper lite ha verdens raskeste system og rullebånd, hvis bagasjen uansett befinner seg i en tralle ved flyet ;)

Nå er også vel de store flaskehalsene og kompleksiteten i et bagasjeanlegg å få bags fra innsjekk til fly (dvs. scanning og sortering) og ikke fra fly og ut på båndet?

Nå er også vel de store flaskehalsene og kompleksiteten i et bagasjeanlegg å få bags fra innsjekk til fly (dvs. scanning og sortering) og ikke fra fly og ut på båndet?

Det er mulig, men det er ved ankomst du kjenner på irritasjonen når du må stå og vente på kofferten i 30 min. i ankomsthallen.

"Maintenance Services - Hold Baggage Screening System - Oslo Airport Terminal 2"

Fra Doffin anbudskonkurranse

Hvilken del av OSL heter Terminal 2 ?

"Maintenance Services - Hold Baggage Screening System - Oslo Airport Terminal 2"

Fra Doffin anbudskonkurranse

Hvilken del av OSL heter Terminal 2 ?

I praksis her så menes den nye avgangshallen som åpnet i 2017. Så ser ut som det er en vedlikeholdskontrakt med bagasjenalegget der som nå er lyst ut.

I praksis er det vel nå nesten bare det som brukes, eller er det "halve" anlegget i østdelen fortsatt i bruk?

I praksis her så menes den nye avgangshallen som åpnet i 2017. Så ser ut som det er en vedlikeholdskontrakt med bagasjenalegget der som nå er lyst ut.

I praksis er det vel nå nesten bare det som brukes, eller er det "halve" anlegget i østdelen fortsatt i bruk?

Hvis jeg ikke tar feil er det Vanderlande som i dag står for denne jobben i dag.
Nå er det kun anlegget fra siste utbygging som er operativt.

"Bonusanlegget" i øst er vel operativt og det er lagt rutiner for å sluse pax over dit hvis det skulle være behov. Greit med en liten backup.

S

Trodde alt på det gamle bagasjeanlegget var stengt? Men ser de nå har tatt i bruk innsjekkingsområde 4, til blant annet Emirates etc. Men sendes bagasjen da på en eller annen måte til den nye delen?

Trodde alt på det gamle bagasjeanlegget var stengt? Men ser de nå har tatt i bruk innsjekkingsområde 4, til blant annet Emirates etc. Men sendes bagasjen da på en eller annen måte til den nye delen?

Både innsjekksområde 4, 5 og 10 ble gjennåpnet under sommeren, for å kunnne ta unna køkaoset.

Både innsjekksområde 4, 5 og 10 ble gjennåpnet under sommeren, for å kunnne ta unna køkaoset.

Område 10 har ett helt eget anlegg. Bagasjen fra område 4 og 5 går til de gamle oversize båndene i pmz vest.

Handlingagentene er allerede nå kraftig bekymret for kapasiteten fremover. Spesielt opp mot sommeren neste år.

Område 10 har ett helt eget anlegg. Bagasjen fra område 4 og 5 går til de gamle oversize båndene i pmz vest.

Handlingagentene er allerede nå kraftig bekymret for kapasiteten fremover. Spesielt opp mot sommeren neste år.

Ser ut som dette fortsatt er status

Hvordan er egentlig fremdriften på det nye anlegget? Kan fort nå bli trangt til sommeren?

Ser ut som dette fortsatt er status

Hvordan er egentlig fremdriften på det nye anlegget? Kan fort nå bli trangt til sommeren?

Det mistenker jeg det blir, og tør ikke tenke på (enda) hvordan blir når folket viiirkelig begynner ta av igjen for å reise.....

Det mistenker jeg det blir, og tør ikke tenke på (enda) hvordan blir når folket viiirkelig begynner ta av igjen for å reise.....

Så lenge man ikke overstiger passasjertall for 2016, så skal vel det gå tålig greit. Var jo bare en innsjekkingshall frem til 2017.

Så lenge man ikke overstiger passasjertall for 2016, så skal vel det gå tålig greit. Var jo bare en innsjekkingshall frem til 2017.

Ja, men er ikke det gamle anlegget større en. Det nye? I hvertfall mener jeg det var flere skranker?

Back