Nytt anbud for minimumsruter i Norge (Mar-apr '21)

Someone

Moderator
Medlem
Samferdselsdepartementet har lagt ut et nytt anbud for drift av et minimumstilbud i Norge for mars og april. Veldig mye er likt som i januar og februar, som f.eks at de store rutene OSL-BGO/TRD/SVG ikke er med og det legges opp til 2 daglige, en morgen og kveld etc.

https://www.regjeringen.no/no/aktue...0tdc3Mk9u8kZDO4Wq34aGJvEpfzoox_8WElK6FGD-Fvwc

Samferdselsdepartementet lyser i dag ut en konkurranse om drift av hver enkelt av de til sammen 18 flyrutene som per januar 2021 inngår i det midlertidige minimumstilbudet. Tilbudsfristen for flyselskapene er 27. januar 2021 kl. 12.00. Samferdselsdepartementet tar sikte på å tildele kontraktene i første halvdel av februar.

Men jeg legger meg merke til to konkrete punkter: For de store rutene, spesifiseres det minimum 110 seter, så det åpner da opp for Widerøe og deres E2.

Også sørges det for at Wizz ikke får delta:

Det stilles også krav om at operatørene sørger for at grunnleggende fagforeningsrettigheter og retten til kollektive forhandlinger, slik det følger av bl.a. ILO-konvensjon nr. 87 og 98, ivaretas i egen virksomhet og for eventuelle underleverandører.
 
Så blir jo da spenningen om hvilke endringer eller justeringer det blir: f.eks blir det fortsatt Norwegian på KSU eller ble det et kortvarig eventyr?
 
Noen som vet om SK har fløyet noe mer enn det staten betaler for? Den siste tiden har de blant annet hatt 4-5 avganger på OSL-TOS-OSL, men DY har vekslet mellom 1 og 2. Ikke akkurat 50:50 med andre ord. Har også hørt art mange av disse flygningene er ganske tomme.
 
Noen som vet om SK har fløyet noe mer enn det staten betaler for? Den siste tiden har de blant annet hatt 4-5 avganger på OSL-TOS-OSL, men DY har vekslet mellom 1 og 2. Ikke akkurat 50:50 med andre ord. Har også hørt art mange av disse flygningene er ganske tomme.

OSL-TOS er heller ikke endel av dette, og flys på kommersielt grunnlag virker det som:

https://www.regjeringen.no/no/aktue...imumstilbud-pa-fly-ut-februar-2021/id2815323/

TOS-LYR og TOS-BOO-TRD er derimot endel av pakken
 
Nå er det ennå ikke offentligjort hvem som tar hva, men ser nå på f.eks OSL-BDU og OSL-KSU, hvor SAS og Norwegian har fløyet ca 1 gang daglig hver i det siste, at fra 1 mars kan ikke disse rutene bookes hos Norwegian. Derimot øker SAS fra 1x til 2x daglige på begge.
 
Nå er det ennå ikke offentligjort hvem som tar hva, men ser nå på f.eks OSL-BDU og OSL-KSU, hvor SAS og Norwegian har fløyet ca 1 gang daglig hver i det siste, at fra 1 mars kan ikke disse rutene bookes hos Norwegian. Derimot øker SAS fra 1x til 2x daglige på begge.

Sas sin økning på KSU har ligget inne siden før nyttår eller noe, skrev en post om det i en annen tråd

https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1219127&postcount=3
 
For Widerøe er det jo status quo, så de kan i grunn være sånn passeligfornøyde

Taperen her er jo Norwegian, og det betyr vel enda færre fly i drift? Og danske og svenske skattebetalere skal da den neste tiden delfinansiere norsk innenriks, så som SAS skal fly uten offentlig støtte

Er dette forresten uten tidsbegrensning?
 
2 måneder i opprinnelig utlysning+ 2 mnd opsjon. Ettersom staten krever minimum 110 seter klarer de seg ikke med å sette inn Cityjet heller...
 
Betyr det noen form for enerett for SAS på disse strekningene?

Så lenge man flyr kommersielt, er det åpent for alle som vil.

Jeg tror dette er et smart trekk. Man ser lyset i enden av tunellen og det ventes at sommertrafikken innenlands blir brukbar. Man tar kanskje et tap i begynnelsen av perioden, men man får sysselsatt fly og ansatte og er godt rustet til å møte stigende trafikk. Og de legger liste høyere for SD for neste periode.
 
Når konkurransen er avlyst er det vel heller ikke noe krav om 110 seter?
Det tenker jeg også.. meget mulig at det blir en del flere CRJ rundtomkring utav dette.
Kan jo hende det svarer seg å fly CRJer uten støtte, fremfor B737 med støtte...

Men det fremgår at det har vært "forhandlinger", så det kan jo være en mulighet at SAS der har "lovt" 110+ seter..
 
Husk at det aldri var noe eksklusivitet i disse "anbudene", i motsetning til de vanlige anbudsrundene. Så alle normalt kommersielle ruter som har kommet inn under denne ordningen kan flys av andre selskap, men da uten støtte. Så man kunne f.eks sett DAT på OSL-FRO, selv om WF får støtte for å fly denne ruta.
 
Jeg tror dette er et smart trekk. Man ser lyset i enden av tunellen og det ventes at sommertrafikken innenlands blir brukbar. Man tar kanskje et tap i begynnelsen av perioden, men man får sysselsatt fly og ansatte og er godt rustet til å møte stigende trafikk. Og de legger liste høyere for SD for neste periode.

Klarer ikke helt å se hva som er positivt for Norwegian i dette. SAS har sagt seg villige til å fly uten tilskudd, noe som betyr at Norwegian heller ikke vil få støtte etter 1.mars, og Norwegian har vel flydd de siste 6-7 månedene kun de rutene de har fått støtte for å fly. Så hva gjør Norwegian da etter 1.mars?
 
Klarer ikke helt å se hva som er positivt for Norwegian i dette. SAS har sagt seg villige til å fly uten tilskudd, noe som betyr at Norwegian heller ikke vil få støtte etter 1.mars, og Norwegian har vel flydd de siste 6-7 månedene kun de rutene de har fått støtte for å fly. Så hva gjør Norwegian da etter 1.mars?

Det er ikke helt riktig, da det kun er den "sekundere" rutene som har fått støtte. OSL til BGO, TRD, SVG, TOS, BOO og EVE har vært drevet uten tilskudd lenge
 
Back
Top