USA Nytt amerikansk lavprisselskap - Avelo Airlines

Someone

Moderator
Medlem
Andrew Levy, tidligere CFO i United, jobber med å etablere et nytt amerikanske lavprisselskap, og skal nå ha hentet $125 millioner for å starte opp. Hva navnet blir er fortsatt ukjent slik jeg forstår, men toppselskapet heter Houston Air Holdings Inc, og det virker ganske så seriøst.

Det skal ha kjøpt opp restene etter tidligere XTRA Airways, med de rettigheter og sertifikater de hadde. Inspirasjonen er litt fra Allegiant, og en 737-800 skal være leaset fra GECAS. Først skal det flys litt charter i sommer, før målet er å starte opp med ruteflyvninger mot slutten av 2020.

Så innen da virker både navn og ruter være ukjent

https://www.bloomberg.com/news/arti...fo-raises-125-million-for-startup-u-s-airline

Former United CFO Raises $125 Million for Startup U.S. Airline
 
Re: Nytt amerikansk lavprisselskap på vei - XTRAirways

Det ryktes at navnet blir Avelo Airlines, og at de planlegger hente nesten $90 millioner i en lukket emisjon nå i slutten av januar
 
Re: Nytt amerikansk lavprisselskap på vei - Avelo Air

Hva vet vi egentlig?

In 2019 we first learned about how Andrew Levy, a former executive at both Allegiant Travel and United Airlines, was starting a new US budget airline. We haven’t learned much about the business model lately, but the plan at the time was as follows:

This would be a US budget airline offering regularly scheduled flights in the US
The airline would likely fly Boeing 737-800s with 189 seats
The airline would offer a basic transportation service, and be high quality, highly reliable, and extremely low fare
The airline would operate to secondary markets, creating a “defensible” route network; we’re not just talking about secondary airports in major cities, but rather point-to-point markets that are underserved
In early 2020, the people behind the airline raised $125 million
The airline would have a connection to Houston, hence the name “Houston Air Holdings” (that’s not to say that most flights will be to or from Houston, though)
The airline already acquired XTRA Airways’ Part 121 commercial airline certification, so it overcame that hurdle

The airline is also hiring as of recently (under the XTRA Airways branding), including for some operational roles, so it looks like we could expect the airline to launch in the not-too-distant future.

https://onemileatatime.com/avelo-airlines/
 
Re: Nytt amerikansk lavprisselskap på vei - Avelo Air

Ser de nå har fått sin 2. 737-800 registrert på seg. Begge de første er rundt 15 gamle ex-Turkish maskiner, leaset fra et japansk leasingselskap kalt Fuyo General Lease.

Boeing 737 -8F2 34407 1873 N803XT Avelo Airlines regd 08feb21 at IND

Ser ut som de inntil videre har beholdt det originale callsign etc fra AOCen de kjøpte på billigslag:

Callsign: Casino Express
IATA: XT
ICAO: CXP
 
Re: Nytt amerikansk lavprisselskap på vei - Avelo Air

Ser de nå har fått sin 2. 737-800 registrert på seg. Begge de første er rundt 15 gamle ex-Turkish maskiner, leaset fra et japansk leasingselskap kalt Fuyo General Lease.

Dét gjelder N802XT og N803XT, mens N801XT er drøye 13 år og har tjenestegjort tidligere for egyptiske AMC samt for TUI i Belgia.
 
Re: Nytt amerikansk lavprisselskap på vei - Avelo Air

Og første maskin er malt hos AAR i Indianapolis. Foto John Giambone i dag.

9aba6323468120169740092ee9a0521e.jpg
 
Re: Nytt amerikansk lavprisselskap på vei - Avelo Air

Avelo Airlines søker en god del personell nå om dagen;
personell til hovedkvarteret rekrutteres i Houston, TX.
personell og crew til flyops rekrutteres i Brubank, CA.

https://recruiting.paylocity.com/re...c-07b0-41cd-8577-9a90b874401e/TEM-Enterprises

Så da vil nok Avelo Airlines satse på å bli en større utfordrer på Hollywood Burbank Airport/Bob Hope Airport, Southwest er i dag den største operatøren på BUR.
Flyselskapet JSX (JetSuiteX) har forøvrig en av sine baser på Burbank, der de flyr rundt med sin nisje med «VIP-rutefly» operert med Embraer ERJ135/145.
 
Last edited:
Da er de første rutene annonsert, alle ut fra Burbank, til en rekke mindre steder, hvor jeg vel bare hadde hørt om halvparten. Første flight blir 28 april

https://www.prnewswire.com/news-releases/meet-avelo-americas-newest-airline-301264717.html
Destinasjon - oppstart - ukentlig frekvens
Santa Rosa, CA (STS) 4/28/21 Daily
Pasco, WA (PSC) 4/29/21 3x
Bozeman, MT (BZN) 4/30/21 4x
Phoenix/Mesa, AZ (AZA) 5/3/21 Daily
Ogden, UT (OGD) 5/4/21 6x
Grand Junction, CO (GJT) 5/9/21 4x
Medford, OR (MFR) 5/9/21 4x
Eugene, OR (EUG) 5/12/21 4x
Bend/Redmond, OR (RDM) 5/13/21 3x
Arcata/Eureka, CA (ACV) 5/19/21 4x
Redding, CA (RDD) 5/20/21 3x

189 seter ombord, majoriteten med 29" pitch, men 60 seter får litt større benplass og kan kjøpes fra $18. $10 for første baggen og det samme for priority boarding
 
Ja de vil fly dit ingen flyr i dag, så de ikke har noe konkurranse. 189 seter til Redding, klarer de og fylle de så blir jeg imponert, med priser du kan leve av vel og merke. Samme med Grand Junction. Det bor lite folk på der som ikke kun må reise men de kan kun reise til Burbank.... Ogden er en time unna Salt Lake City, så kanskje noen vil kjøre. De i Oregon er greit store byer med folk, men de kan kun reise til Burbank, som ikke akkurat er LA hvis du skal til Riverside eller downtown. Håper for de at de har dype lommer.
 
Ja de vil fly dit ingen flyr i dag, så de ikke har noe konkurranse. 189 seter til Redding, klarer de og fylle de så blir jeg imponert, med priser du kan leve av vel og merke. Samme med Grand Junction. Det bor lite folk på der som ikke kun må reise men de kan kun reise til Burbank.... Ogden er en time unna Salt Lake City, så kanskje noen vil kjøre. De i Oregon er greit store byer med folk, men de kan kun reise til Burbank, som ikke akkurat er LA hvis du skal til Riverside eller downtown. Håper for de at de har dype lommer.

Et drømmeprosjekt for Bongos Tryllereiser.

What can possibly go wrong ... ?
 
Last edited:
Ja de vil fly dit ingen flyr i dag, så de ikke har noe konkurranse. 189 seter til Redding, klarer de og fylle de så blir jeg imponert, med priser du kan leve av vel og merke. Samme med Grand Junction. Det bor lite folk på der som ikke kun må reise men de kan kun reise til Burbank.... Ogden er en time unna Salt Lake City, så kanskje noen vil kjøre. De i Oregon er greit store byer med folk, men de kan kun reise til Burbank, som ikke akkurat er LA hvis du skal til Riverside eller downtown. Håper for de at de har dype lommer.
Fra en fyr som kanskje er mer i Redding enn de fleste her paa forumet er jeg ikke like skeptisk ;) Husker tilbake til jeg til min store overraskelse saa en DC-9-21 lavt over Slater Road Bellingham i 2000 - godt vant med SAS DC-9-21 og ogsaa godt vant med Dash-8 200 fra Horizon som «stort» fly paa Bellingham International AirPort - Alligent startet noe LN-MOW ennaa rister paa huet over, men ganske snart kom selv Kanadiere ned fra Vancouver for aa fly ex SAS DC-9-21 fra Bellingham til Las Vegas (YVR var dengang 43 minutter unna) grense passeringen tok normalt 2 minutter :p.

Snurr tiden frem til 2019 og Alligent hadde 3-4 daglige i Bellingham. Redding er ikke verdens navle, men stoerre enn Sandefjord og med Mt.Shasta 25 minutter unna kunne selv Ryanair funnet et marked. De «smaa» byene i Oregon har mye og voksende trafikk - mange av mine kollegaer innen IT som foer Covid pendlet 3-4 timer daglig har naa med permanent Home Office flyttet til nettopp Redmond / Bend (formally MAGAluf) til EUREKA etc. Stort hus, skoler etc til 40% av hva en knoettliten leilighet kostet har foert til en enorm flytting. Ja Burbank er lenger unna Riverside enn Ontario men naermere Pasadena / Hollywood enn LAX og ONT

Tror dette har en Bongo Kvalifikasjon paa 1.37
 
Levy er vel også delvis flasket opp hos Allegiant, før han endte hos United, så ikke mulig har tar noen triks fra boken deres
 
Fra en fyr som kanskje er mer i Redding enn de fleste her paa forumet er jeg ikke like skeptisk ;) Husker tilbake til jeg til min store overraskelse saa en DC-9-21 lavt over Slater Road Bellingham i 2000 - godt vant med SAS DC-9-21 og ogsaa godt vant med Dash-8 200 fra Horizon som «stort» fly paa Bellingham International AirPort - Alligent startet noe LN-MOW ennaa rister paa huet over, men ganske snart kom selv Kanadiere ned fra Vancouver for aa fly ex SAS DC-9-21 fra Bellingham til Las Vegas (YVR var dengang 43 minutter unna) grense passeringen tok normalt 2 minutter :p.

Snurr tiden frem til 2019 og Alligent hadde 3-4 daglige i Bellingham. Redding er ikke verdens navle, men stoerre enn Sandefjord og med Mt.Shasta 25 minutter unna kunne selv Ryanair funnet et marked. De «smaa» byene i Oregon har mye og voksende trafikk - mange av mine kollegaer innen IT som foer Covid pendlet 3-4 timer daglig har naa med permanent Home Office flyttet til nettopp Redmond / Bend (formally MAGAluf) til EUREKA etc. Stort hus, skoler etc til 40% av hva en knoettliten leilighet kostet har foert til en enorm flytting. Ja Burbank er lenger unna Riverside enn Ontario men naermere Pasadena / Hollywood enn LAX og ONT

Tror dette har en Bongo Kvalifikasjon paa 1.37

Jeg har aldri vært i Redding, kun flydd over. Husker ikke om jeg har vårt i Sandefjord heller.... Du har kanskje rett, men her er det kun point to point. Fra Burbank. Til Redding og Ogden. Med 189 seter. Menge vil til området, men de fleste bor ikke i Burbank. Bozeman er flott, alle de store flyr dit. Men alle går gjennom hubber og får da connecting traffikk.
Bellingham er Seattle til Las Vegas. Folk får ikke nok av billige billetter til LV. Og kanadierne kommer. 40% av de som flyr ut av Buffalo med mitt selskap er kanadiere.
Og hvem vil til Pasadena over resten av LA området? Det er mange flyplasser og selskaper og velge mellom. Men jeg ønsker de lykke til.
 
Forstår jeg det rett så var vel egentlig planen å starte opp på Østkysten først, men at det dukket opp en mulighet da det ble mange ledige gater og slots i Burbank. Og selv om det j langt fra er hovedflyplassen i Los Angeles, så bør det jo ganske mange mennesker innenfor det som trygt kan sies å være en relativt kort kjøretur?
 
Forstår jeg det rett så var vel egentlig planen å starte opp på Østkysten først, men at det dukket opp en mulighet da det ble mange ledige gater og slots i Burbank. Og selv om det j langt fra er hovedflyplassen i Los Angeles, så bør det jo ganske mange mennesker innenfor det som trygt kan sies å være en relativt kort kjøretur?
Som vil til Ogden eller Redding? Nok til og fylle en 737 flere ganger om dagen til priser de kan leve av? SWA flyr sikkert fra BUR og LAX til SLC og SEA. Håper jeg tar feil, men jeg ser ikke fremtid her. Jeg har ingen peiling hva de har bak seg, men $200M må være minimum.
Burbank er lite og få gates, men tror ikke det er slot kontrollert. Svært få i USA bruker slots.
 
Som vil til Ogden eller Redding? Nok til og fylle en 737 flere ganger om dagen til priser de kan leve av? SWA flyr sikkert fra BUR og LAX til SLC og SEA. Håper jeg tar feil, men jeg ser ikke fremtid her. Jeg har ingen peiling hva de har bak seg, men $200M må være minimum.
Burbank er lite og få gates, men tror ikke det er slot kontrollert. Svært få i USA bruker slots.

De starter med $125 mill

Med gater og slots, tenke jeg først og fremst på gater. Forstår det slik at også på BUR, som mange andre flyplasser, så disponere og/eller eier flyselskapene sine egne gater?
 
De starter med $125 mill

Med gater og slots, tenke jeg først og fremst på gater. Forstår det slik at også på BUR, som mange andre flyplasser, så disponere og/eller eier flyselskapene sine egne gater?
Vet ikke helt, men tror de leaser de av Airport Authority, og f eks i NY Port Authority. Vet ikke om kan kan “eie” gater, tror du kjøper retten til og disponere de. Mest troing og lite veting her......
 
Du leaser, men det er alltid noen ‘anonyme’ gater for chartere og andre som ikke har egne gater.
 
Back
Top