DY Nyt flyselskab på vej til Billund -> Norwegian satser fra Billund

Jeg må blive bedre til det norske. Det sætter jeg bag øret :-).

Det der står i overskriften er følgende: "Et velkendt og prisvindende flyselskab, Dansk Industri, Danske Destinationer og Billund Lufthavn afslører en nyhed med betydelige perspektiver for hele Vestdanmark – både erhvervs- og turistmæssigt."

Punkterne "Et velkendt og prisvindende flyselskab". Dette udelukker i sin naturlighed "FlyDubai, idet at selskabet ikke er særlig "kendt" uden for nørdeforum, her i Skandinavien, som Fx Qatar er. Den almene dansker har aldrig hørt om FlyDubai, men derimod har de hørt om Qatar Airways og Emirates.

"Danske destinationer". Denne del kan tolkes, somom at flyselskabet i forvejen er veletableret på danske destinationer. Eller, rettere sagt i København, idet at flyselskaber der flyver til andre danske destinationer, allerede betjener Billund (Hvis Ryanair fjernes fra billedet).

At det har betydelige perspektiver, kunne snildt betyde at det er et selskab med et kæmpe net af ruter ud i verden. Deraf er det at jeg sætter mit odds på det enten er Qatar Airways, eller Iberia, idet at øvrige selskaber af betydning her i Europa allerede er tilstede i Billund.
Det er vel heller ikke utænkelig at det er Qatar, spørgsmålet er så bare hvilken flytype det bliver A320 eller A321 som de vil få leveret 50 stk af, A321 vil nok passe perfekt. Eller evt deres 737 Max

heller ikke utænkelig at det er Qatar, spørgsmålet er så bare hvilken flytype det bliver A320 eller A321

320 har de brukt til bl.a. WAW i introduksjonsfasen. Noe større tror jeg blir vanskelig, det er derfor jeg trakk inn FlyDubai. HVIS det er sandkassa det dreier seg om ...

Det er vel heller ikke utænkelig at det er Qatar, spørgsmålet er så bare hvilken flytype det bliver A320 eller A321 som de vil få leveret 50 stk af, A321 vil nok passe perfekt. Eller evt deres 737 Max
Både A320 og 737MAX er på vej ud, til erstatning kommer A321Neo(og LR). Selvom vi ikke skal udelukke noget, så har jeg svært ved at se, at det skulle være QR. Deres A321Neo har 236 sæder i ren economy konfiguration, det er voldsomt meget til BLL, selv hvis ruten er lavfrekvent. Så kommer der nogle A321LR med en anden, og pt. ukendt, konfiguration, dog ved vi, at der kommer Qsuites ombord, og det tror jeg er for premium til BLL (sagt med al respekt). Hvis det er et sandkasseselskab, så er FlyDubai nok det mest sandsynlige, da deres "små" 737MAX passer bedre til sådan en rute. Godt nok er BLL landets næststørste lufthavn, men de fleste af afgangene, især fra full service selskaberne, er med mindre regionalfly. At få et stort full service selskab med relativt store fly, på en relativt lang flyvning som BLL aldrig rigtigt har haft, ville være voldsomt overraskende

Jeg må blive bedre til det norske. Det sætter jeg bag øret :-).

Det der står i overskriften er følgende: "Et velkendt og prisvindende flyselskab, Dansk Industri, Danske Destinationer og Billund Lufthavn afslører en nyhed med betydelige perspektiver for hele Vestdanmark – både erhvervs- og turistmæssigt."

Punkterne "Et velkendt og prisvindende flyselskab". Dette udelukker i sin naturlighed "FlyDubai, idet at selskabet ikke er særlig "kendt" uden for nørdeforum, her i Skandinavien, som Fx Qatar er. Den almene dansker har aldrig hørt om FlyDubai, men derimod har de hørt om Qatar Airways og Emirates.

"Danske destinationer". Denne del kan tolkes, somom at flyselskabet i forvejen er veletableret på danske destinationer. Eller, rettere sagt i København, idet at flyselskaber der flyver til andre danske destinationer, allerede betjener Billund (Hvis Ryanair fjernes fra billedet).

At det har betydelige perspektiver, kunne snildt betyde at det er et selskab med et kæmpe net af ruter ud i verden. Deraf er det at jeg sætter mit odds på det enten er Qatar Airways, eller Iberia, idet at øvrige selskaber af betydning her i Europa allerede er tilstede i Billund.

Iberia är en riktigt god gissning. Idag vet vi ;)

Kigger man på Instastories fra Billund Lufthavn. Så er der røde balloner. Et kvalificeret gæt, vil være at der hentydes til Norwegian, når nu det er røde balloner. En base fra Norwegian, kunne være et kvalificeret gæt.

Bra for BLL og etter Ryanair forsvant er det jo først om fremst volum som mangler. Da er dette langt bedre for flyplassen enn en «lavfrekvent» rute til en hub.

Blir det en egen Norwegian base her?

Bra for BLL og etter Ryanair forsvant er det jo først om fremst volum som mangler. Da er dette langt bedre for flyplassen enn en «lavfrekvent» rute til en hub.

Blir det en egen Norwegian base her?
Etter et kjapt søk på enkelte av de nye rutene så ser det ut som at det blir DAT som skal fly mesteparten av de nye rutene

Må jo være mye bedre enn Qatar og Emirates. Norwegian blir jo «nye» Maersk…med ruter til mange steder i Europa:-)

Må jo være mye bedre enn Qatar og Emirates. Norwegian blir jo «nye» Maersk…med ruter til mange steder i Europa:-)
Med hensyn til antal pax, ja men ellers føler jeg da en vis skuffelse efter den pressemeddelse.
Med ord som Et internationalt flyselskab. Et stærkt partnerskab. En stor nyhed".
Og fortsatte med "Et velkendt og prisvindende flyselskab" med rækkevidde og gennemslagskraft. Så tror jeg nok de fleste havde sat næsen op efter noget andet. Det er da flot at Norwegian laver en base i Billund, den havde jeg da forventet på et tidspunkt, men lige her havde jeg regnet med noget andet.

Jag är enig i det. "styrke forbindelserne til verden" eller "skabe nye muligheder for både private og erhvervsrejsende og gøre Billund endnu mere attraktiv som international gateway." Får en ju att tro något annat.

All respekt för det som sker, det är en kanon-nyhet, men primärt är det ferie-destinationer från Billund. Inte så mycket erhverv, ut i världen eller internationel gateway...

Som nevnt så vidt ovenfor… blir DAT som skal operere denne satsingen fra Billund.
I første omgang er det ikke Norwegian selv, som kommer til at flyve ind og ud af Billund Lufthavn. Det norske selskab har lavet en wetlease-kontrakt med DAT om de ti nye ruter. Arbejdsforholdene for besætningen bør følge DATs danske overenskomst, lyder det fra FPU-formand Thilde Waast.

Når Norwegian fra foråret 2026 begynder at flyve ti nye ruter fra Billund Lufthavn, bliver det med et wetleaset fly og en besætning fra DAT.

Derfor vil FPU gå i dialog med det norske lavprisselskab for at sikre, at forholdene for besætningen er i orden.

”Det er dejligt at se, at Norwegian investerer i Danmark og danske lufthavne. Når nu de i opstartsfasen vil wetlease, er det vigtigt at sikre, at piloter og kabineansatte kommer til at flyve på danske vilkår,” siger FPU-formand Thilde Waast.

”Vi er glade for, at det er vores dygtige pilot- og kabinemedlemmer i DAT, som skal flyve for Norwegian, og vi regner naturligvis med, at de skal flyve under DATs danske overenskomst. Det følger vi op på med begge selskaber.”

Etter et kjapt søk på enkelte av de nye rutene så ser det ut som at det blir DAT som skal fly mesteparten av de nye rutene
Dét er jo i seg selv interessant, spesielt når man da også tenker på at WF og DAT er de største konkurrentene på kortbanelisenser, DY eier WF og klart er inne i det regionale markedet.

Kan man se for seg en konsolidering med DX/DY/WF? Det hadde jo vært en måte å gjøre Norwegian litt "mer" dansk + muligens få et større grep om innenriksmarkedet.

DAT prøvde seg på Aalborg, det fungerte ikke -- Norwegian har ikke klart få det til å gå på de mindre innenriksdestinasjonene (leaset jo også inn DAT på Karup en stund) -- så det er jo liten reell konkurranse mellom DX og DY i DK.

(Ellers irriterende at kapasiteten på LGW ikke er skrudd opp, FR hadde jo 3x daglig til STN mens D8 bare har 6x ukentlig til LGW)

Last edited:
Dét er jo i seg selv interessant, spesielt når man da også tenker på at WF og DAT er de største konkurrentene på kortbanelisenser, DY eier WF og klart er inne i det regionale markedet.

Kan man se for seg en konsolidering med DX/DY/WF? Det hadde jo vært en måte å gjøre Norwegian litt "mer" dansk + muligens få et større grep om innenriksmarkedet.

DAT prøvde seg på Aalborg, det fungerte ikke -- Norwegian har ikke klart få det til å gå på de mindre innenriksdestinasjonene (leaset jo også inn DAT på Karup en stund) -- så det er jo liten reell konkurranse mellom DX og DY i DK.

(Ellers irriterende at kapasiteten på LGW ikke er skrudd opp, FR hadde jo 3x daglig til STN mens D8 bare har 6x ukentlig til LGW)
Det er jo billigere for DAT og operere ut fra deres base i Billund, så isteden for å fly på vegne for Norwegian ut fra f.eks CPH/OSL/ALC etc. så er det mulig de heller så at det var bedre å sette dem inn på en «planlagt» satsing fra BLL, og heller bruke deres egne fly på deres andre base som f.eks OSl/CPH/ALC etc.
Tipper det er noe slikt som ligger bak, Norwegian har vel sett at de fortsatt ikke får nok fly slik som leveringsplikten først var. Så målmann jo smi mens jernet er varmt også så ingen andre ikke slipper til på Billund.

Back