Nyheter fra Flesland

BGO

TurbopropFlyer
I dagens BT Kan man lese at:

- Jet2.com legger ned ruten mellom Newcastle og Bergen :(
- Det jobbes med ruter til Barcelona, Madrid, Roma, Milano, Newcastle og Manchester
- KLM øker antall flybninger til Amsterdam
- Sterling vil fly 4 ganger daglig til København
- Det vil åpnes ruter til Rygge, Frankfurt, Split, Shetland, Tokyo, Hamburg og Las Palmas

Ikke alt dette er nyheter, men en grei oppsumering
 
Hvorfor legger Jet2 ned ruten til Newcastle??

Hvem skal eventuelt fly rutene til Barcelona, Madrid, og de andre? Sterling??

Dessuten svært hyggelig at selskaper står i kø for etablere seg her, gledelig å høre.

Alex
 
Last edited:
BGO-NCL har vel aldri vært noen gullgruve - for noen av selskapene som har fløyet den. NCL er ingen lett destinasjon å få til - bare spør NAS, BU, WF, Cimber, SAS....
 
Jet2 har dessverre ikke klart å fylle flyene mellom Bergen og Newcastle - til tross for flere forbedringer i rutetidene. Dessuten har de hatt problemer med å posisjonere seg på det norske markedet - selskapet er totalt ukjent i Norge og jeg anslår at rundt 80 prosent av passasjerene har vært briter. Flyene har stort sett vært halvfulle, og i perioden de hadde et BAe 146-fly klarte de heller ikke å fylle det.

Det er for øvrig Lufthansa som skal fly mellom Bergen og Hamburg, med to ukentlige avganger. Norwegian har prøvd seg på denne ruten tidligere (2006), men den ble som kjent lagt ned. Har større tro på at Lufthansa kan klare det da de både har et mer egnet materiell og fordi de har større potensiale til å tiltrekke seg tyske kunder enn Norwegian. Og det er jo gjerne tyskere, og ikke nordmenn, som vil benytte seg av denne ruten.

Når det gjelder Manchester, som også nevnes, er dette en rute Norwegian slet mye med. Det ser ut til å være vanskelig å drive ruter til Nord-England fra Bergen.
 
Når det gjelder Manchester, som også nevnes, er dette en rute Norwegian slet mye med. Det ser ut til å være vanskelig å drive ruter til Nord-England fra Bergen.

Norwegian slet vel med akkurat samme problem som Jet2, bare med motsatt fortegn?
 
Å fly NCL-BGO eller SVG for den saks skyld med B737 materiell er jo å skyte spurver med kanoner. Det samme med MAN.
Disse markedene er svinger opp og ned med industrielle behov , særlig innen offshore barnsjen.
Halve Europa kan jo ikke fly rundt i B737 materiell på alle ruter.
Det har noe med å satse med riktig materiell på visse ruter.
Hadde man satset på 30-50setere så kunne man kanskje fått det til å gå rundt på årsbasis fra NCL til BGO og SVG eller andre tilsvarende destinasjoner.
Når selskaper skal ha enhetsflåter så kan hverken Jet2 , Norwegian , WF , SK eller andre forvente akseptabel forrentning på alle ruter de starter opp med.
Kanskje burde man lære litt av BA og opprette franchising avtaler med andre selskaper som tok seg av tynnere trafikkerte ruter?
 
Noen som vet hva de holder på å bygge på vestsiden av rullebanen. På den store spotter-haugen rett ved begynnelsen av 35? Sist jeg var der stod det gravemaskiner og forskjellig der oppe, kan man fortsatt bruke den som spotterplass??

Mvh Alex.
 
Last edited:
Å fly NCL-BGO eller SVG for den saks skyld med B737 materiell er jo å skyte spurver med kanoner. Det samme med MAN.
Disse markedene er svinger opp og ned med industrielle behov , særlig innen offshore barnsjen.
Halve Europa kan jo ikke fly rundt i B737 materiell på alle ruter.
Det har noe med å satse med riktig materiell på visse ruter.
Hadde man satset på 30-50setere så kunne man kanskje fått det til å gå rundt på årsbasis fra NCL til BGO og SVG eller andre tilsvarende destinasjoner.
Når selskaper skal ha enhetsflåter så kan hverken Jet2 , Norwegian , WF , SK eller andre forvente akseptabel forrentning på alle ruter de starter opp med.
Kanskje burde man lære litt av BA og opprette franchising avtaler med andre selskaper som tok seg av tynnere trafikkerte ruter?

Et viktig og interessant perspektiv. Jeg tror at Norwegian "fraskriver" seg mange muligheter med sine nye Boeing 737-800. Det gjør de for så vidt i dag også, men det nye flyet har jo en kapasitet på nesten 190 seter, og det skal en del til å fylle slike maskiner på mange av dagens ruter (og frekvenser). Om Norwegian skal klare lykkes på ruter som Bergen-Stavanger, ha mange frekvenser mellom Oslo og Bergen, Stavanger og Trondheim og klare å konkurrere med SAS-gruppen med henhold til antall frekvenser på en del ruter i Europa, tror jeg materiellet er for stort. Maskinen passer glimrende på lengre ruter sørover, som maksimalt går en gang om dagen, men på ruter som krever hyppige frekvenser for å tiltrekke seg passasjerer, tror jeg at selskapet vil slite.
 
Last edited:
hmm tror ikke norwegian trenger å bli så opptatte å fylle flyet helt fult... fordi flyene er helt nye med økonomiske motorer ..de tar lite drivstoff enn de gamel idag.. så om det er halvfult eller fult .. ikke så farlig for norwegian.. hmm ? eller
 
Back
Top