Nye tynne seter, bra eller dårlig?

Re: Nye tynne seter, bra eller dårlig?

Slenger meg på siste spørsmålsstiller - nok en gang, er det noen som vet forskjellen? DYs virker som sagt å ha en mye bedre polstret sittepute enn Austrian.

Flydde med DYO fra Praha 31 juli. Stilig med det nye SKY-interiøret. Ble litt klamt i disse setene. Har vel ikke merket noe til det i andre fly det jeg kan huske. Satt på venstre side, der sola var også. Må vel få testet setene flere ganger først, før feller en dom over de.

SAS sine nye seter? De bruker vel de vanlige, behagelige som de bruker i samtlige fly? Som CRJ900, A321, B737 +.. Men de nye skinnsetene i de "spanske" 737ene, RRE,RRF og RRG er vel bare Air Europa sine seter?

Jeg synes det virker litt trist å kjøre LH Business og sitte på et slikt syltynt sete... føles ikke som et steg i riktig retning.

NEK er elendig, men Swiss sine seter føles bedre. Litt usikker på hva som er forskjellen, men aner bedre stopping i setet og bedre støtte for korsryggen.
Jeg vil heller ha dårlig benplass og et godt sete, enn middels benplass og et elendig sete.

Flydde med DYO fra Praha 31 juli. Stilig med det nye SKY-interiøret. Ble litt klamt i disse setene. Har vel ikke merket noe til det i andre fly det jeg kan huske. Satt på venstre side, der sola var også. Må vel få testet setene flere ganger først, før feller en dom over de.

Klamt var det jeg og merka med DY, men ikke med Germania. Så tydeligvis flere xantall forskjellige tynne recaro seter på markedet.

Last edited:

SAS sine nye seter? De bruker vel de vanlige, behagelige som de bruker i samtlige fly? Som CRJ900, A321, B737 +.. Men de nye skinnsetene i de "spanske" 737ene, RRE,RRF og RRG er vel bare Air Europa sine seter?

Hvilke seter bruker SAS i samtlige fly? De nye benkene, som ble satt inn for 2-3 år siden i samtlige B736, A321, A319 osv, er temmelig langt unna den tidligere utgaven, som fortsatt sitter i noen fly. I tillegg har de to forskjellige typer seter i de gamle BU-flyene.

Har bare prøvd den Recaro-varianten Norwegian og Swiss har, og synes de er fine. ZRH-OSL er imidlertid den lengste turen jeg har hatt med de setene, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan de er på lengre turer. Men på korte turer foretrekker jeg benplass kontra setekomfort.

Her er forøvrig et bilde av OS sitt sete i A319 tatt i april ombord på SPU-VIE med blocktid 1:20. God benplass selv langt bak i flyet, jeg satt godt og var fornøyd mye pga benplassen, mens reisefølget ikke likte setet.

Attachments

• OS_sete.jpg
    OS_sete.jpg
    155.3 KB · Views: 315

Norwegian sine synes jeg faktisk var ganske gode. Litt mer i tvil på LH sine. Men kan hende de egentlig er like, så det bare er innbillning.

Norwegian sine synes jeg faktisk var ganske gode. Litt mer i tvil på LH sine. Men kan hende de egentlig er like, så det bare er innbillning.

Nå har jeg testet Austrian og Norwegians sine Recaro-stoler med bare noen ukers mellomrom, og det er åpenbart at Norwegian har valgt en bedre stopping/utforming av seteputen, slik at man ikke kjenner aluminumsrørene under lårene som hos Austrian. Det ser vel ut til at LH har de samme som Austrian. Så faktisk har man et mer behagelig sete om man flyr med DY enn med LH på Business, og det kan jeg forstå at de som betaler mest ikke er fornøyd med.

Eg satt på eit av Lufthansa sine "flatbrødseter" i dag tidlig fra OSL til FRA. Helt greie å sitte i men heilt forjævlige å sove i.

Så har vi i SAS netop fået information om, at man påbegynder ombygning af (til at begynde med) 15 af vores Boeing 737-800 frem til september 2012. Det betyder en ny konfig på 181 sæder, ombygning af galleys og ensretning af nødudstyr. Fra maj 2012 begynder installering af den nye Recaro stol (LH model) på foreløbig otte 737-800 fly og denne vil fremover blive standard, når SAS modtager nye fly.

Nogle her på dette forum er tilhængere og andre modstandere af denne stoltype, men sådan bliver det. Samtidig kan man glæde sig over mere plads til benene og flyve med en endnu grønnere samvittighed :)

Eg satt på eit av Lufthansa sine "flatbrødseter" i dag tidlig fra OSL til FRA. Helt greie å sitte i men heilt forjævlige å sove i.

Naa er det vel ingen seter paa oekonomi som er gode aa sove i.. ;)

LH bruker ikke utmaksa config fra Oslo til Dubai heller.^_^

Jeg har proevd LH sine seter 8 ganger de siste maanedene og jeg kjente ingen roer, setene var meget komfortable, god recline. Paa slike korte turer (FRA-ARN, FRA-ZRH, FRA-MUC, AMS-FRA etc etc) spiller det liten rolle og, som sagt, setet er helt greit i min bok

Naa er det vel ingen seter paa oekonomi som er gode aa sove i.. ;)

LH bruker ikke utmaksa config fra Oslo til Dubai heller.^_^

Jeg har proevd LH sine seter 8 ganger de siste maanedene og jeg kjente ingen roer, setene var meget komfortable, god recline. Paa slike korte turer (FRA-ARN, FRA-ZRH, FRA-MUC, AMS-FRA etc etc) spiller det liten rolle og, som sagt, setet er helt greit i min bok

Godt at høre, Tommy777 :)

Så har vi i SAS netop fået information om, at man påbegynder ombygning af (til at begynde med) 15 af vores Boeing 737-800 frem til september 2012. Det betyder en ny konfig på 181 sæder, ombygning af galleys og ensretning af nødudstyr. Fra maj 2012 begynder installering af den nye Recaro stol (LH model) på foreløbig otte 737-800 fly og denne vil fremover blive standard, når SAS modtager nye fly.

Nogle her på dette forum er tilhængere og andre modstandere af denne stoltype, men sådan bliver det. Samtidig kan man glæde sig over mere plads til benene og flyve med en endnu grønnere samvittighed :)

Jeg bliver aldrig nogen stor fan af disse sæder. Det er jo individuelt hvad man synes om, men siddekomforten både hos LH, AB, LX og DY hvor jeg har prøvet nogle af disse tyndere sæder passer ihvertfald ret dårligt til min krop ;)

Men det er jo den vej udviklingen går - og det er jo også ganske forståelige at flyselskaberne vælge denne sædetype når de kan spare vægt og/eller presse flere pax ind i flyene.

At SAS vælger denne type er vel egentligt ventet og et ganske fornuft valg når man ser på den økonomiske gevinst. I praksis er det nok også kun et fåtal af pax som lægger mærke til hvilket sæde de sidder i - bare benpladsen er rimeligt - hvilket der jo er mulighed for med denne type stol. Men de kommer ALDRIG til at slå siddekomforten i de gamle stole i MD'erne ;)

Nogle planer for nye stole i A321'erne? De er efterhånden ved at være ret så slidte både ind- og udvendigt (her tænker jeg også specielt på maling på motorer, men absolut også stolene)

Der skulle også komme nye C-klasse stole på IC - hvor SAS har udtalt at man vil vælge en stole-type, som andre bruger og har gode erfaringer med. Altså vil man ikke forsøge at opfinde et eller andet nyt, men gå efter det sikre valg. Noget der absolut er positivt.

Først var jeg i tvil, men etter 6 reiser i sommer , hver med 4 flighter minus 2 Dolimiti , må jeg si jeg trives godt i dem. LH sier selv 4 cm mer plass, og tror det stemmer selv om seteantallet har økt.

Noe spent på 380 til SIN på helgetur i januar. Man sover ikke på kortturer i Europa, men dit må man ...

Jeg bliver aldrig nogen stor fan af disse sæder. Det er jo individuelt hvad man synes om, men siddekomforten både hos LH, AB, LX og DY hvor jeg har prøvet nogle af disse tyndere sæder passer ihvertfald ret dårligt til min krop ;)

Men det er jo den vej udviklingen går - og det er jo også ganske forståelige at flyselskaberne vælge denne sædetype når de kan spare vægt og/eller presse flere pax ind i flyene.

At SAS vælger denne type er vel egentligt ventet og et ganske fornuft valg når man ser på den økonomiske gevinst. I praksis er det nok også kun et fåtal af pax som lægger mærke til hvilket sæde de sidder i - bare benpladsen er rimeligt - hvilket der jo er mulighed for med denne type stol. Men de kommer ALDRIG til at slå siddekomforten i de gamle stole i MD'erne ;)

Nogle planer for nye stole i A321'erne? De er efterhånden ved at være ret så slidte både ind- og udvendigt (her tænker jeg også specielt på maling på motorer, men absolut også stolene)

Der skulle også komme nye C-klasse stole på IC - hvor SAS har udtalt at man vil vælge en stole-type, som andre bruger og har gode erfaringer med. Altså vil man ikke forsøge at opfinde et eller andet nyt, men gå efter det sikre valg. Noget der absolut er positivt.

Jeg har forespurgt relevant afdeling omkring netop vores 319/321, men desværre er der store leveranceproblemer fra Recaro (hmm, nok fordi LH har haft bestilling på ca. 32.000 sæder og OS og SN en del ligeså), så derfor er planerne foreløbig kun de 737-800, som begynder ombygning fra maj 2012. De syv stk, der påbegynder ombygning allerede nu, installeres (desværre) med de nuværende Sicma Aero Seats, fordi de er leaset gennem et andet foretagende, et amerikansk, som ikke har godkendt Recarostolen til deres 737 fly endnu (forventes i 2013). Man tror altid, det er så nemt, men det er det bare overhovedet ikke. ALT skal godkendes fra mange forskellige parter.

Men du har fuldstændig ret i, at især vores 321ere begynder at se lidt halvfesne ud. Dog er sidste melding fra Stockholm, at vores flyflåde skal igennem et såkaldt "Cabin Care Project", så det giver mig et håb om, at en upshining er på vej til vores 320ere. Både rengøring og underhold på kabinerne har været nedprioriteret gennem hele Core SAS perioden. Desværre, men det lader til, at der skal ske noget fremadrettet. Hvis du bare vidste, hvor mange idéer jeg selv sidder med, hehe... :)

De nye Recaro stole er dog - når alt kommer til alt - en KLAR forbedring ifht. de nuværende "bænke" i 320 og 737. De har aldrig været noget hit. Og jeg tænker sådan lidt på, om SAS overhovedet har råd til IKKE at skifte ALLE stole ud i nuværende 737NG og 320, når man kigger på den forholdsvis store vægtreduktion, disse giver!?!

Men som du siger, FlyHi, slim seats ER nok fremtiden :)

De nye Recaro stole er dog - når alt kommer til alt - en KLAR forbedring ifht. de nuværende "bænke" i 320 og 737. De har aldrig været noget hit. )

Åpenbart! Godt at SAS kommer etter, etter hvert. :up:

Hadde i helga en tur til Trondheim med en DY maskin med det nye interiøret. Stilig interiør og helt ok seter, med absolutt godkjent beinplass. Setene gode til Trondheim, men om de funker like bra til Dubai skal jeg ikke uttale meg om.

Huff, hadde heller sett LX-seter enn LH-seter.
Men klarer vel å bite meg i det 45 minutter 30-40 ganger i året.

Back