NYE Sandefjord Lufthavn Torp

Fikk umiddelbare assosiasjoner til Statoil, men nå er det vel ikke så enkelt å få til noe helt unikt lengre heller.

Til informasjon så har Statoil skiftet logo. Bensinstasjonene har ikke lenger Statoil som eier. De NYE eierene har en avtale om at de kan bruke Statoil navnet i 2-3 år til. Etter det vil bensinstasjonene få nytt navn. Da tipper jeg de også kanskje skifter sin logo.

Men ja litt likhet har de. Men det er jo endel forskjell i de to logoene også :-)
Jeg synes det Torp gjør fortiden er spennende

Last edited:
Til informasjon så har Statoil skiftet logo. Bensinstasjonene har ikke lenger Statoil som eier. De NYE eierene har en avtale om at de kan bruke Statoil navnet i 2-3 år til. Etter det vil bensinstasjonene få nytt navn. Da tipper jeg de også kanskje skifter sin logo.

Men ja litt likhet har de. Men det er jo endel forskjell i de to logoene også :-)
Jeg synes det Torp gjør fortiden er spennende

Jeg sikter til oljeselskapet Statoil. Det er de som har ny logo, og likhetstrekk med Torp logoen i fargesjema.

Statoil_logo_horizontal_468.png

530852_570494266311903_886732708_n.jpg

Statoil Retail bruker fortsatt den gamle logoen med dråpe i gul/orange.

Det nye navnet er Torp Sandefjord lufthavn, i stedet for Sandefjord lufthavn Torp. Navnet Torp skal fra nå profileres sterkere enn navnet Sandefjord, for å formidle at Torp skal være hele regionens flyplass

Det var jo ikke store navneendringen. Men står man fritt til å velge navn som man ønsker? Det var jo en del frem og tilbake med navnet når det ble åpnet for sivil flyplassdrift på Rygge, både Rygge Lufthavn, Oslo Lufthavn Rygge, Oslo Syd mm ble foreslått, men Avinor satt foten ned og slo fast at lufthavner i Norge skulle oppkalles etter nærmeste by, etterfulgt av stedsnavn. Resultatet ble jo også Moss Lufthavn Rygge og ikke Rygge Lufthavn som bl.a. Rygge Kommune ønsket... Men i det store og det hele betyr det vel ikke mye, formelt navn og hva som markedsført varierer jo ofte.

Hva logoen angår er jeg ikke overbevist, virker som byrået har latt seg inspirere i overkant mye av Statoil. Jeg syntes nå en blånyanse passer bedre i profileringen av en flyplass enn magenta. Og hva skal egentlig logoen forestille? Får ingen assosiasjoner hverken til luftfart eller til Torp som sted. Skal det forestille nålen i Google Maps?

"Nå starter vår nye reise!

Vi er stolte av å herved kunne presentere vår nye profil!

Vår nye logo har assosiasjoner til et kartsymbol – det å forflytte seg, startpunkt og destinasjoner. For i bunn og grunn handler det om at TORP er et start- eller endepunkt på vei til eller fra en destinasjon.

Velkommen til ”nye” TORP!"

http://www.facebook.com/torp.no?fref=ts

Det var jo ikke store navneendringen. Men står man fritt til å velge navn som man ønsker? Det var jo en del frem og tilbake med navnet når det ble åpnet for sivil flyplassdrift på Rygge, både Rygge Lufthavn, Oslo Lufthavn Rygge, Oslo Syd mm ble foreslått, men Avinor satt foten ned og slo fast at lufthavner i Norge skulle oppkalles etter nærmeste by, etterfulgt av stedsnavn. Resultatet ble jo også Moss Lufthavn Rygge og ikke Rygge Lufthavn som bl.a. Rygge Kommune ønsket... Men i det store og det hele betyr det vel ikke mye, formelt navn og hva som markedsført varierer jo ofte.

Det er internasjonale regler som sier at flyplasser skal ha navnet til nærmeste store by. Flyplasser skal ha navn i denne rekkefølgen: Nærmeste by + lufthavn/flyplass/sjøflyplass/helikopterplass etc., lokalt stedsnavn. Oslo lufthavn, Gardermoen. Bergen lufthavn, Flesland. Stavanger lufthavn, Sola.

Det som står sitert fra SB over, ser jeg ikke hvordan "er lov". På Facebook-siden står det Sandefjord lufthavn Torp.

Liker logoen. Den er fresh, tydelig og lett å forstå.

Last edited:
"Vår nye logo har assosiasjoner til et kartsymbol – det å forflytte seg, startpunkt og destinasjoner. For i bunn og grunn handler det om at TORP er et start- eller endepunkt på vei til eller fra en destinasjon" som dem sier - så er jo ikke logoen helt i det blå. Da vil jeg heller si at fargen kunne vært en annen. Og sammenligner man med Statoil sin logo - hva har den med olje og gass å gjøre? Da er Torp på mer riktig kurs. Statoil hadde vel også problemer i starten med Husfliden som mente det var vel mye likt..

Fikk umiddelbare assosiasjoner til Statoil, men nå er det vel ikke så enkelt å få til noe helt unikt lengre heller.

Det er internasjonale regler som sier at flyplasser skal ha navnet til nærmeste store by. Flyplasser skal ha navn i denne rekkefølgen: Nærmeste by + lufthavn/flyplass/sjøflyplass/helikopterplass etc., lokalt stedsnavn. Oslo lufthavn, Gardermoen. Bergen lufthavn, Flesland. Stavanger lufthavn, Sola.

Det som står sitert fra SB over, ser jeg ikke hvordan "er lov". På Facebook-siden står det Sandefjord lufthavn Torp.

Liker logoen. Den er fresh, tydelig og lett å forstå.

Grunnen til at det ikke er endret på facebook er at de ikke får endret det selv når det er over 200 medlemmer. Så om facebook ikke vil gjøre det for Torp så blir det stående som idag, men der er TORP med stor skrift da så folk ser godt Torp navnet. Jo jeg har sett logoen og der er TORP med stor skrift over og under står det Sandefjord Lufthavn.
Så navnet nå er Torp Sandefjord Lufthavn

Hjerteformet mutter med Statoil-farge? Fikk ikke akkurat noen flyplassfølelse, men det er kanskje vitsen.

Back