Nye rykter SAS: Fusjon med ikke-Europeisk selskap

77W

Lima November
Hei!

Fattern var på et SAS-arrangment for noen uker siden, der han hørte på det ene og det andre fra selskapet. Han hørte også rykter om det var mer tro på fusjon med et ikke-Europeisk selskap en oppkjøp av de store Europeiske.

Hva tror dere?

Hei!

Fattern var på et SAS-arrangment for noen uker siden, der han hørte på det ene og det andre fra selskapet. Han hørte også rykter om det var mer tro på fusjon med et ikke-Europeisk selskap en oppkjøp av de store Europeiske.

Hva tror dere?

Hørte det samme. Det er rykter om å få TG og SK sammen igjen. Trodde ikke på det først, men nå at jeg fikk tenke litt på det, virker det faktisk ganske fornuftig..!

Problemet med SK og TG sammen er de to selskapene er delvis stat eid, og disse politiske binder kan og vil skape problemer. Når det gjelder resten, flåtene og nettverkene bl.a., mener jeg at begge har mye å vinne på en slik arrangement.

Kommer det virkelig til å skje? Vi får se!

Nå sier han dog ikke at en fusjon med TG er en mulighet, bare at en fusjon med et utenom-europeisk selskap er en mulighet.

En fusjon mellom SK og TG tviler jeg sterkt på. Til det er kulturene i selskapene alt for forskjellig. SAS ville bli taperen i en slik konfigurasjon ettersom TG er så mye større selskap enn SAS. Dessuten har vel TG også sine økonomiske problemer, og deres situasjon blir vel ikke bedre av å slå seg sammen med SAS.

PT ser jeg ikke helt riktig for meg hvilket utenomeuropeisk selskap SAS skulle kunne fusjonere med uten at kulturforskjellene blir for store. Det eneste måtte være et amerikansk selskap, men jeg ser ikke helt for meg hvem der som kunne være aktuelle.

Jeg tror vel kanskje at dersom en fusjon skulle bli mulig, burde den skje med et selskap på SAS sin størrelse. British Midland kunne være en slik mulighet, men de, sammen med flere og flere selskaper i Europa, er jo inne i LH familien.

Litt spenstig kunne det jo være med en fusjon med Virgin Atlantic. Det hadde egentlig vært litt stilig!

Eller hvilke andre kandidater har vi der ute som er trolige partnere?

BF:cool2

Nå sier han dog ikke at en fusjon med TG er en mulighet, bare at en fusjon med et utenom-europeisk selskap er en mulighet.

Er overskriften den e24 artikkelen er ment til.
Virker rart at thaiene skulle være medeiere i ett selskap som driver innenriks i Scandinavia,

En fusjon mellom SK og TG tviler jeg sterkt på. Til det er kulturene i selskapene alt for forskjellig. SAS ville bli taperen i en slik konfigurasjon ettersom TG er så mye større selskap enn SAS.

Det er jeg nu ikke helt enig i. SAS har pt 142 fly, TG har 89 (omend TG's er i høj grad widebody). SK flyver til ca 90 destinationer, TG til ca 70. Måske er TG alligevel større - men ikke "mye"

Er det noen synergier i en fusjon med Thai ? ville tro at effekten var større om man hadde litt mer felles geografisk område . Vel først må Statene bestemme seg , så får markedet avgjøre.

En fusjon mellom SK og TG tviler jeg sterkt på. Til det er kulturene i selskapene alt for forskjellig.

Ut i fra hva jeg har lest i aviser til frokostene mine der nede så har disse selskapene mye til felles, både i ledelse, og drift. En slik sammenslåing burde føre til en solid vekst i aksjekursen til Norwegian. (Takk til noen andre for den formuleringen).

-A

En fusjon mellom SK og TG tviler jeg sterkt på. Til det er kulturene i selskapene alt for forskjellig. SAS ville bli taperen i en slik konfigurasjon ettersom TG er så mye større selskap enn SAS. Dessuten har vel TG også sine økonomiske problemer, og deres situasjon blir vel ikke bedre av å slå seg sammen med SAS.

PT ser jeg ikke helt riktig for meg hvilket utenomeuropeisk selskap SAS skulle kunne fusjonere med uten at kulturforskjellene blir for store. Det eneste måtte være et amerikansk selskap, men jeg ser ikke helt for meg hvem der som kunne være aktuelle.

Jeg tror vel kanskje at dersom en fusjon skulle bli mulig, burde den skje med et selskap på SAS sin størrelse. British Midland kunne være en slik mulighet, men de, sammen med flere og flere selskaper i Europa, er jo inne i LH familien.

Litt spenstig kunne det jo være med en fusjon med Virgin Atlantic. Det hadde egentlig vært litt stilig!

Eller hvilke andre kandidater har vi der ute som er trolige partnere?

Nå var det vel SAS som var med på å stable TG på beina, så det er kanskje ikke så umulig allikevel?

Nå var det vel SAS som var med på å stable TG på beina, så det er kanskje ikke så umulig allikevel?

Jeg har veldig vansker med å se noen logikk i at det skulle tale noen som helst vei i forhold til en fusjon. Og kontrollen som thailandske myndigheter har over TG, vil de neppe gi slipp på, og det er noe som ikke vil bli akspetert av et europeisk selskap og ihvertfall ikke skandinavisk.

Glöm inte bort SQ. Det råkar finnas en Wallenbergare i Temasek's styrelse som råkar äga SIA. Skulle inte förvåna mig om Wallenberg vill säkra leasingsintäckter på så sett.

SAS -> TAS (Thai Airline System) :p

On a more serious note, dette var spennende nyhet. Om ikke Thai, hva med SQ? Hvordan er SQ i forhold til SAS? Er SQ mye større?
Men som Bizflyer sier, Virgin Atlantic og SAS i fusjon hadde vært noe sabla tøffe greier!

Last edited:
SAS -> TAS (Thai Airline System) :p

On a more serious note, dette var spennende nyhet. Om ikke Thai, hva med SQ? Hvordan er SQ i forhold til SAS? Er SQ mye større?
Men som Bizflyer sier, Virgin Atlantic og SAS i fusjon hadde vært noe sabla tøffe greier!

Må ikke glemme at Singapore Airlines eier en del av Virgin Atlantic...

Jeg har veldig vansker med å se noen logikk i at det skulle tale noen som helst vei i forhold til en fusjon. Og kontrollen som thailandske myndigheter har over TG, vil de neppe gi slipp på, og det er noe som ikke vil bli akspetert av et europeisk selskap og ihvertfall ikke skandinavisk.

Tiltreder denne uttalelsen.
Det er nok en viktig del av sakens kjerne.
Holder Fritz Schur på å prate opp kursen?

Kineserne er jo glad i å bruke penger på oppkjøp om dagen...

Veldig sant. Men da håper jeg ikke at Air China (eneste kinesiske aktør i *A), er interessert... Har flydd men dem et par ganger og de var rett og slett dårlig. SAS fortjener bedre...

Jeg læste på et andet forum, at Qatar rygtedes at ville købe 40% af TAP. Men jeg tvivler på at de skulle være interesseret i en fusion...

Back