Nye ruter Osl 2010

Snakket med en Malev pilot for noen uker siden, han hadde vist nok hørt snakk i korridorene om en OSL - BUD rute som Norwegian også har bare Malev går til BUD 1 (som er å foretrekke) og Norwegian BUD 2.

Snakket med en Malev pilot for noen uker siden, han hadde vist nok hørt snakk i korridorene om en OSL - BUD rute som Norwegian også har bare Malev går til BUD 1 (som er å foretrekke) og Norwegian BUD 2.
Det er omvendt. DY flyr fra T1, Malev fra T2.

Vi snakker om Iberia til Madrid, Malev til Budapest, Korean til Seoul har vært nevnt i tillegg til Feel Air og Norwegian som definitivt vil satse på byer som Beijing, Bangkok og New York. Er dette realistisk eller er det ev. andre ruter som kommer?

Vi så hva som hendte med Qatar som har vært nevnt tidligere som en het kandidat på OSL, de landet på CPH. Er Air China fortsatt mulig på Beijing en ev. forlengelse av ARN ruten? Beijing er jo nå den interkontinentale destinasjonen med flest passasjerer fra OSL, men uten rute. Spennende.... kanskje kommer det en ny 'ut av det blå' rute ref. US til Philadelphia i fjor:) Hadde vært hyggelig det!

Personlig savner jeg LOT, Iberia, Alitalia og Malev og Aer Lingus på OSL.

Husker ikke datoene, men både LOT og Malev ga opp etter at DY startet sine ruter. At disse skulle komme tilbake anser jeg som nærmest utelukket.

Alitalia la vel ned ikke lenge etter flyttingen til OSL og etter restruktureringen er vel en Oslo-rute neppe øverst på lista. Men om noen år - kanskje.

Iberia holdt vel heller ikke ut lenge på OSL. De hadde imidlertid et lett håpløst produkt med mellomlanding i Hamburg på vei til MAD (og flybytte til BCN). De burde vel egentlig ha forutsetninger til å gjøre det brukbart, men er ikke sikker på om de er offensive nok til å prøve seg på nytt ..

Aer Lingus har aldri fløyet til Oslo til tross for periodevise rykter ..

l Feel Air og Norwegian som definitivt vil satse på byer som Beijing,

Won't happen. Man må ha trafikkrettigheter for å kunne fly til Kina, og SAS/Air China sitter trygt på disse inntil eventuelt en ny luftfartsavtale blir forhandlet fram.

Husker ikke datoene, men både LOT og Malev ga opp etter at DY startet sine ruter. At disse skulle komme tilbake anser jeg som nærmest utelukket.

Alitalia la vel ned ikke lenge etter flyttingen til OSL og etter restruktureringen er vel en Oslo-rute neppe øverst på lista. Men om noen år - kanskje.

Iberia holdt vel heller ikke ut lenge på OSL. De hadde imidlertid et lett håpløst produkt med mellomlanding i Hamburg på vei til MAD (og flybytte til BCN). De burde vel egentlig ha forutsetninger til å gjøre det brukbart, men er ikke sikker på om de er offensive nok til å prøve seg på nytt ..

Aer Lingus har aldri fløyet til Oslo til tross for periodevise rykter ..

Won't happen. Man må ha trafikkrettigheter for å kunne fly til Kina, og SAS/Air China sitter trygt på disse inntil eventuelt en ny luftfartsavtale blir forhandlet fram.

Stiller meg bak LOT. Oslo området har nå best dekning til Polen av hele norden. Som selskap er det lite konkurransedyktig transfer selskapet kan tilby fra Norge. Når Wizz, Norwegian og Ryanair flyr såpass tett, kan jeg ikke helt se hvordan de skulle kunne fylle flyene fra Osl.
LOT er jo tilbake til Gøteborg nå fra sommeren (tidligere uttalt dette), men de er ikke i nærheten å ha det samme tilbudet til Polen med konkurrerende selskap.

Malev bekreftet jo at de ville tilbake til Osl fra sommeren 2010.
Om jeg husker rett, hadde Malev svært mye transfer trafikk til Balkan fra Osl.
Mener de la om rutetidene mot slutten og mistet dermed muligheten for en rekke connections de flyte flyene med tidligere.
Malev er spennende, men det virkelig undrer meg hvordan de i det hele tatt trekker passasjerer fra Skandinavia. Har flere flighter med de blandt annet i 767 til Bangkok. Aldri vært i nærheten av mindre service innstilt crew enn hos Malev. Kommer de, håper jeg at de skjer med tanke på muligheten for gjennomgående trafikk til spesielt Balakan.

Lingus hadde vært moro, men jeg ser ikke helt hva de har her å gjøre med allerede godt etablert tilbud til Dublin. Jeg tror ikke vi ser de med det første.

Iberia fatter jeg ikke hvorfor er her allerede. I likhet med Polen, er Spania størst fra Oslo området. Selv om få av disse skal til Madrid, har selskapet et perverst nett innenriks i Spania med høye frekvenser. De er også i toppen på flyvninger mellom Europa og Sør-Amerika. At de gikke via Hamburg som LN-MOW sier, er jo ikke akkurat smurt opp for å være en attraktiv rute.
Med tanke på hvor bra de gjør det fra ARN og CPH, håper jeg vi har de her om ikke alt for lenge.

Alitalia ser jeg heller ikke helt potensialet til fra Osl. Med Ryanair, Norwegian og SAS med teppebombing av Italienske desinasjoner, ser jeg ikke helt hva Alitalia skulle gjøre her. Dessuten ser det også ut til at Italienere velger Ryanair når de skal til Norge. I følge Imm er det jo stint med Silvios på Italiaflightene til Torp.

MartinL oppsummerer veldig bra, her er det viktig med litt historiebakgrunn.

Malev kommer, det er jo nærmest bekreftet. De trakk seg pga. lite tilpassede rutetider, og dermed sank belegget da konkurransen økte.

LOT er ikke med i ryktebildet, det gikk riktignok veldig bra inntil DY startet opp Polen.

Iberia (ev. Clickair/Vueling) er nok på vei, men jeg vet at planlagt oppstart kolliderte med ryktene om at EasyJet planla det samme. EasyJet sitter nok mer på gjerdet nå og er på vent....så la oss håpe på spanjolene.

Aer Lingus planla oppstart DUB-OSL (hadde slots) i 2007, men så trakk de seg. I dag er DUB godt dekket med SAS og DY, så irene er usikre.

Så har jeg altså hørt at Continental seriøst har vurdert å sette inn 767 på OSL i 2010, men la den ligge.

Så har vi altså IC - Beijing, Gulfen, USA, etc, etc.

Mitt stalltips foran 2010 - vi har minst 4 nye aktører på OSL i løpet av året (i tillegg til de som allerede er lansert), hvorav 2 er nye IC.

Godt Nytt ruteÅr!

Ser Spanair har 2 daglige avganger fra ARN til Barcelona, rart de ikke snuser på OSL fra MAD snart....

Hva med Minneapolis... som OSL hadde for mange år siden ?

Northwest fløy i 1999 direkte med DC-10-30 mellom Oslo og Minneapolis, og videre til San Francisco. Ruten var en suksess, men den tok visstnok for mye av trafikken som ellers gikk via Amsterdam med KLM og Northwest.

Back