Nye ruter fra Rygge lanseres i morgen

Her er jeg faktisk enig - begrensingene på Rygge er dum lovgivning som staten har laget for å beskytte egne inntekter på OSL.

Hvis man ønsker at det skal være en hovedflyplass på Østlandet, så er det vel ikke så dumt. Statens inntekter kommer de fleste av oss til gode. Ryanair er ut med nok et pressestunt, kan det virke som. Og hovedoppslag på Aftenposten får de.

Hvis man ønsker at det skal være en hovedflyplass på Østlandet, så er det vel ikke så dumt.

Og hvis folket ønsker å fly fra nærmere hjemstedet sitt, så bør ikke "man" (les: pappa stat) hindre dem i det når det faktisk er marked for tre flyplasser.

Husk Rygge har et nedslagsfelt som felles godt inn i sverige. Torp hadde ikke akkurat det.....

Ryanair får litt pepper i svensk presse for tiden . Mest pga at de strandsatte et antall passasjerer på Mallorca og hevdet at den svenske regjeringen burde ha satt opp fly for å hente dem ...

Men, i denne artikkelen, hvor de igjen snakker om sine ståplasser, hevder de at dette praktiseres i Kina .. Nok en løsmunnet påstand som pressen griper helt ukritisk. Fantastisk !

"Dessutom har bolaget börjat fundera på att införa ståplats ombord på Ryanairs flygplan.

"Det har fungerat bra i Kina och det är nog bara en tidsfråga innan vi får se ståplatser på flyget här i Europa", säger Erik Elmsäter. "

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\08\04\347184&sectionid=Dinapengar

Og hvis folket ønsker å fly fra nærmere hjemstedet sitt, så bør ikke "man" (les: pappa stat) hindre dem i det når det faktisk er marked for tre flyplasser.

Jeg mener det er vesentlig bedre med en stor hovedflyplass med godt utvalg og hyppighet av ruter nasjonalt, internasjonalt og interkontinentalt og enn 2 eller 3 mellomstore flyplasser med enkeltvis moderat flytilbud og de "samme materutene" til CPH, LHR, AMS og FRA. Vi snakker tross alt om lille Østlandet med ca 2 millioner innbyggere og ok veistandard og forbindelser.

Man argumenterer for en lokal flyplass fordi det er tidsbesparende. Så kommer for eksempel Ryanair på banen til stor jubel - så forsvinner nettopp tidsbesparelsen enten pga at de lander på avsidesliggende flyplasser eller pga nødvendige mellomlandinger for å nå endelig destinasjon. Det minner litt om en erfaring en kunde av meg hadde med britiske firmaer som de forsøkte å trekke til Norge på kickoff og events. Britene argumenterte med at det var så dyrt å fly til Norge. Så kom Ryanair til Torp, de britiske firmaene likeså fordi det endelig var "billig" å fly til Norge. Og når de landet på Torp så leiet de helikopter videre opp til Geilo...billig ja..

Tilbud og alternativer ved kansellerte avganger er også vesentlig bedre ved store flyplasser med mange avganger.

Etter mitt syn et provinsielt standpunkt.

Vi kan ikke ha hovedflyplaser overalt i Norge. Selv i store land i resten av Europa har man konsentrert IC til "relativt" få flyplasser.

Her i landet er parolen, hver mann sin flyplass.

Bra dette! Selv om jeg ikke er så begeistret for selskapets politikk, må det vel prøves ut.

Rute til "Stockholm" er kjempebra, vi har faktisk vurdert en tur til Stockholm, så dette passer utmerket. Men det spørs vel om jeg ikke heller ender på Arlanda med SAS. :)

Jeg mener det er vesentlig bedre med en stor hovedflyplass med godt utvalg og hyppighet av ruter nasjonalt, (...)

Man argumenterer for en lokal flyplass fordi det er tidsbesparende. Så kommer for eksempel Ryanair på banen til stor jubel - så forsvinner nettopp tidsbesparelsen enten pga at de lander på avsidesliggende flyplasser (...)

Tilbud og alternativer ved kansellerte avganger er også vesentlig bedre ved store flyplasser med mange avganger.

Spørsmålet er om det er politikerne eller markedet som skal bestemme hva passasjerene foretrekker? For Norge utenom det sentrale østlandet er det uansett ikke marked for flere større flyplasser, de er naturlige monopoler, men rundt Oslofjorden er det jo faktisk marked for flere flyplasser. Hvorfor skal politikerne (hvem andre?) da bestemme for folk at det er best for dem at alt samles et sted hvis markedet ønsker noe annet?

Nettopp fordi en stor flyplass vil ha et bedre rutenettverk både nasjonalt og internasjonalt, og dermed en storskalafordel, tror jeg at OSL ikke vil bli truet av TRF eller Rygge. Det er ikke uten grunn at SAS-konsernet betjener TRF hovedsakelig med noen WF-avganger til sentrale destinasjoner og that's it. Det samme kan godt skje på Rygge uten at det truer OSL.

Argumentet om Ryanair synes jeg er feil; om folk vil fly med FR til Gokk, hvorfor nekte dem det? Jeg kunne aldri tenke meg å bruke FR til fx Stockholm nettopp fordi de lander i pokkerivold, men om nok folk vil, hva er problemet med det? I motsatt fall legges jo ruta ned, slik det skjedde med TRF-NYO. Det samme gjelder problemet ved kanselleringer: Jeg foretrekker nettopp derfor å fly fra litt større flyplasser, men hvorfor nekte de som vil fly fra de mindre?

En gang drev myndighetene direkte regulering av flytrafikken for offisielt å sikre et best mulig tilbud. Etter frislippet er prisene gått ned og tilbudet opp. Ingen grunn til at det samme ikke skal skje på flyplassene. Konkurranse skaper bedre tilbud, rett og slett.

Back