Nye ruter fra MOL (AES/KSU)?

MD11

ScanFlyer Dusty
TCAS har et viktig poeng som jeg også nevnte tidligere i tråden. Det blir ikke penger av og la et fly stå på bakken i Molde så lenge. Kan det finnes udekkede markeder fra MOL som maskinen kan fly midt på dagen?

---

Mod.note: splittet fra http://forum.scanair.no/showthread.php?t=58577

Last edited by a moderator:
Re: Ny operatør på MOL - TRD (Krohn Air)

TCAS har et viktig poeng som jeg også nevnte tidligere i tråden. Det blir ikke penger av og la et fly stå på bakken i Molde så lenge. Kan det finnes udekkede markeder fra MOL som maskinen kan fly midt på dagen?

Skulle tro det ville være mulig å finne et sted man kan fly en tur med 20-30 personer daglig. Tror jeg ville undersøkt muligheten for Florø, eventuelt med videre connection til Trondheim. Aberdeen kan også være en mulighet, selv om de ville blitt spinnville i en by litt lenger nord. Eller hva med København?

Det blir ikke penger av og la et fly stå på bakken i Molde så lenge. Kan det finnes udekkede markeder fra MOL som maskinen kan fly midt på dagen?

Men er det noe særlig marked for en flygning til/fra Molde midt på dagen?

Skulle tro det ville være mulig å finne et sted man kan fly en tur med 20-30 personer daglig. Tror jeg ville undersøkt muligheten for Florø, eventuelt med videre connection til Trondheim.

Oslo-Florø er anbudsrute og jeg tviler veldig på om Trondheim-Florø har noe bedre grunnlag enn Molde-Trondheim.

Oslo-Florø er anbudsrute og jeg tviler veldig på om Trondheim-Florø har noe bedre grunnlag enn Molde-Trondheim.

Men jeg vet tilfeldigvis at man i Florø (i hvert fall tidligere) ønsket seg en rute til Møre og Romsdal. Men jeg sa heller ikke annet enn at jeg ville undersøkt om det fantes et marked.

Skulle tro det ville være mulig å finne et sted man kan fly en tur med 20-30 personer daglig. Tror jeg ville undersøkt muligheten for Florø, eventuelt med videre connection til Trondheim. Aberdeen kan også være en mulighet, selv om de ville blitt spinnville i en by litt lenger nord. Eller hva med København?

Hva med å legge ruten i sløyfe MOL-KSU-ABZ? Man slår jo to fluer i en smekk...:

Ingen behøver bli spinnville, og ruten blir levedyktig. Høres ikke det fristende ut?

Hva med å legge ruten i sløyfe MOL-KSU-ABZ? Man slår jo to fluer i en smekk...:

Ingen behøver bli spinnville, og ruten blir levedyktig. Høres ikke det fristende ut?

Kunne kanskje vært en måte å skape litt fred der oppe på. Ikke det at det hadde hjulpet lenge, men for all del.

MOL-ABZ-MOL hadde nok gått, men jeg har en følelse av at om man blander inn KSU så vil det plutselig bli i knappeste laget tidsmessig om man skal rekke avgangen til TRD igjen.

MOL-ABZ-MOL hadde nok gått, men jeg har en følelse av at om man blander inn KSU så vil det plutselig bli i knappeste laget tidsmessig om man skal rekke avgangen til TRD igjen.

Hvor kommer kundemassen til denne ruten ifra såfall?

Mye av dette i Molde?

Dette spørsmålet har to svar, avhengig av hvordan man skal oppfatte det. Disse er:

1. Mer enn i Kristiansund, av den enkle grunn at det er en større by.

2. Nært nok.

Eventuelt kan det påpekes at olje ikke nødvendigvis er en direkte forutsetning for at det skal være et lite marked for en liten flyrute til Aberdeen.

Dette spørsmålet har to svar, avhengig av hvordan man skal oppfatte det. Disse er:

1. Mer enn i Kristiansund, av den enkle grunn at det er en større by.

2. Nært nok.

Eventuelt kan det påpekes at olje ikke nødvendigvis er en direkte forutsetning for at det skal være et lite marked for en liten flyrute til Aberdeen.

Nært nok er det vel strengt tatt ikke. Hele poenget med å starte en direkterute fra regionen til ABZ ville være at det er mer effektivt for næringslivet i Kristiansund (hvor godt og vel 90% av industrien som kunne finne på å benytte seg av et slikt tilbud ligger) enn å fly via Bergen eller Stavanger. Å kjøre til Molde først er på ingen måte effektivt.

Nå har det vel vist seg gang på gang at optimismen i Rosenes by når det gjelder nye flyruter har slått feil før. De fikk vel SAS med seg for noen år siden å starte rute(Charter?) til Barcelona, denne fløy vel ikke mange turer. Norwegians inntog 1 gang varte ikke lenge..( Nå er imidlertidig forutsettningene en annen siden SAS har redusert flyvninger vesentlig) og Nå ønsker man tydeligvis London og Aberdeen...Jeg lurer fortsatt på hvor kundestrømmen skal komme fra?? Ikke glem at det er de passasjerer som skal f.eks til London og Aberdeen som er med på å opprettholde det flytilbudet som allerede i dag er i Molde. Blir det flere ruter, jo da vil nok både SAS og NAS kutte i sine ruter som er i dag. Er Moldenserne fornøyd med det da? Dere var ikke det da SAS reduserte både til Oslo og Trondheim..Er det om å gjøre få flest ruter, eller et godt tilbud til flyplasser hvor man kan komme seg videre ifra?

Nå har det vel vist seg gang på gang at optimismen i Rosenes by når det gjelder nye flyruter har slått feil før. De fikk vel SAS med seg for noen år siden å starte rute(Charter?) til Barcelona, denne fløy vel ikke mange turer.

Dette var noe Braathens fant på selv da de hadde ledig materiell en sommer. Ruten fløy akkurat så mange turer som den ble satt opp med i utgangspunktet og den gikk med fulle fly. Og det var ikke charter.

Norwegians inntog 1 gang varte ikke lenge..( Nå er imidlertidig forutsettningene en annen siden SAS har redusert flyvninger vesentlig)

Forutsetningene er først og fremst andre fordi Norwegian flyr frem og tilbake samme dag og på tidspunkt da folk flyr. De fløy en rute midt på dagen, noenlunde vinge mot vinge med SAS den gangen. Og det var før SAS begynte å selge enveisbilletter. Både folket og Norwegian visste at dette ikke kunne gå med de valgte rutetider, men Norwegian prioriterte heller andre ruter i peak hours. Og det er greit nok. De var et mye mindre selskap med mange færre fly.

og Nå ønsker man tydeligvis London og Aberdeen...Jeg lurer fortsatt på hvor kundestrømmen skal komme fra??

Nå skal du ikke ta mine skriblerier om dette i denne tråden som et tegn på at dette er noe noen jobber for å få til. Men kundestrømmen på utlandsruter kan komme både fra Nordmøre, Sunnmøre og det imellom.

Ikke glem at det er de passasjerer som skal f.eks til London og Aberdeen som er med på å opprettholde det flytilbudet som allerede i dag er i Molde. Blir det flere ruter, jo da vil nok både SAS og NAS kutte i sine ruter som er i dag.

Det er noe som heter at et tilbud skaper sin egen etterspørsel. Og jeg minner om at vi her snakker om et 32-seters fly.

Last edited:

Her tar du mye feil. For det første; Braathens(SAS) har skjelden skapt ruter pga ledig materiell, og spesielt Ruten Molde-Barcelona ble skapt etter sterkt ønske fra Bennet i Molde. Ruten gikk på lørdager den gang, og gikk skjelden med fulle fly. Når flyet kom tilbake til Molde lørdag ettermiddag, gikk den i rute fra Molde til Oslo, med gjennomsnitt 45 pax. Ruten ble flydd fast med 737-700. Det ble forsøkt samme flyvning året etter, men da ble det NEI. SAS har vel aldri solgt bare t/r billetter vel?? Isåfall bare til Molde. Mulig kundestrømmen kan komme fra Sunnmøre eller Nordmøre hvis en rute starter til nye destinasjoner. Men.. Aberdeen er spesielt for de som er på Norsk sokkel. Det er veldig mange der som flys inn til ksu, eller bgo. Disse ønsker neppe å reise til Molde for å reise videre. Derfor har oljeselskapene leid inn egne fly, de gidder rett og slett ikke vente på noen selskaper skal starte opp ruter. Leier man fly, da kan man fly når de ønsker. Ikke med et selskap som er ledig i visse perioder i døgnet. Tilbud skaper etterspørsel, du har helt rett. Men dessverre, Molde er rett og slett for liten til å skape denne etterspørselen.

SAS har vel aldri solgt bare t/r billetter vel??

Det overrasker meg at du husker passasjertall og forhandlingene for å få til ei Barcelona-rute, men ikke husker at SAS kun solgte t/r-billetter.

Jeg er helt sikker på at noen her inne kan gi oss klokkeslettet de åpnet for noe annet enn fullpris om man skulle ha envegs innenriks.

Mulig jeg tar fullstendig feil med t/r billetter, men dette er isåfall nytt for meg.

Ruten gikk på lørdager den gang, og gikk skjelden med fulle fly. Når flyet kom tilbake til Molde lørdag ettermiddag, gikk den i rute fra Molde til Oslo, med gjennomsnitt 45 pax.
En sak er om man husker feil, det er det vel mange som gjør, en annen er når man sprer direkte feilinformasjon med viten og vilje slik som du gjør nå rampen. Du har satt deg selv i en meget vanskelig situasjon når du skriver at flyet som traffikerte MOL - BCN - MOL gikk til OSL på lørdags ettermiddag med et snitt på 45 pax. Fakta er at flyet gikk fra MOL til BCN kl 0815 på søndags morgen og returnerte (mulig jeg bommer på noen minutter) fra BCN kl 1300.

Tilbud skaper etterspørsel, du har helt rett. Men dessverre, Molde er rett og slett for liten til å skape denne etterspørselen.
Hvordan vil du da forklare at Apollo etter at de startet charter til Kreta alltid har hatt fulle fly? (Er det sjuende sesongen man går inn i nå?)

Hvordan vil du da forklare at forhåndssalget (altså antall solgte seter før første flygning) av charterturer fra MOL til LPA var bedre enn fra AES til LPA? Husk på før du svarer at både MOL og AES har kun LPA som charterdestinasjon denne vinteren og husk på at AES har gunstigere avreisedag, lørdag, mot MOL som har fredag og dermed tar en ekstra arbeidsdag.

Hvordan vil du da forklare at Ving med sitt nye tilbud fra sommeren av med charterturer til Tyrkia fra MOL sier at det er den nyetableringen som selger best i hele deres system og det uten at det over hodet har gått utover salget av turer til Mallorca. Mallorca hadde i fjor et belegg på 99%

Jeg er helt sikker på at noen her inne kan gi oss klokkeslettet de åpnet for noe annet enn fullpris om man skulle ha envegs innenriks.

Det var antagelig ved midnatt ... ;)

SAS solgte enveis minipris allerede på åttitallet. Det var i svært liten grad og kun på flighter som var svært lite populære, men de fantes.

Ellers så har de solgt enveispriser med forskjellige rabatter, som f.eks. sjømanns- og ungdomsrabatt, fra 'tidenes morgen'.

Back