Nye regler for sikkerhetskontrollen?

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Var 2 turer mellom KRS og OSL i forrige uke. Hhv mandag til tirsdag og dagstur på fredag. Ved avreise KRS fredag morgen, ble baggasjen min stanset etter gjennomlysning og jeg ble bedt om å ta ut laderen til pc'en fordi den også måtte ut på linje med PC og scannes separat.

Jeg spurte så om dette var noe nytt, for dette hadde jeg aldri hørt om før. Fikk til svar at det hadde nok vært en ukes tid. Spurte da om hvorfor dette ikke var noe tema da jeg reiste på mandag, men da var svaret at det var kanskje tirsdag de hadde startet med dette.

Sa så at jeg reiste ut fra OSL på tirsdag, og de spurte ikke om det der. Spurte så om dette var noe eget bare for KRS? Fikk da svar om at det kunne godt tenkes.

Da jeg returnerte fra OSL samme ettermiddag var det ingen som ba meg ta ut laderen.

Så da lurer jeg på om det virkelig kan være slik at man har forskjellige regler på forskjellige flyplasser i Norge for rutiner i sikkerhetskontrollen?

For meg høres det i såfall helt tullete ut!

Andre som vet noe her?

BF:spin

Tror nok at forskjellen er den ansatte :p

Det finnes vel like mange forskjellige regler som antall ansatte i sikkerhetskontrollene her i Norge...

Jeg opplevde det samme ut fra TOS på tirsdag i forrige uke, og så at flere andre foran meg ble spurt om de hadde mye "ledninger" i håndbagasjen. Min bag ble tatt til side for sjekk pga at de så noen ledninger. Dette har aldri skjedd før.

Jeg har aldri opplevd dette på BGO eller OSL, så det er enten nytt, lokalt eller en sær ansatt.

på BGO må jeg ofte ut av sekken med speilrefleksen
Det skjønner jeg godt, skulle de ha tatt deg med på båndet...? :stir

Last edited:
Har hørt det samme fra kolleger, at TRD har sine issues med snorer og ladere. Har ikke hørt fra andre noe om OSL/BGO, og ikke opplevd det selv, uansett størrelse på kabelsalaten i sekken.

-A

Reiser alltid med en gedigen kabelsalat i sekken. TSA er totalt uniteressert. Det samme er OSL. Mosjøen sliter litt, men det er fordi den maskinen de har er fra 1800-tallet ...

Har aldrig stött på detta i Sverige men i Amsterdam för någon vecka sedan fick jag plocka ur kablarna från väskan.

Jeg opplevde det samme ut fra TOS på tirsdag i forrige uke, og så at flere andre foran meg ble spurt om de hadde mye "ledninger" i håndbagasjen. Min bag ble tatt til side for sjekk pga at de så noen ledninger. Dette har aldri skjedd før.

Oplevede det samme på CPH for 2 uger siden. Har aldrig været et problem tidligere.

Har ukependlet til jobb på Værnes i 1.5 år (sikkert nærmere 100-150 legs med ENVA involvert), og må si at det er den mest amatørmessige sikkerhetskontrollen jeg noen gang har vært borti. Det gjelder både den ordinære kontrollen i tillegg til ansattekontrollen; men det skulle jo bare mangle, det er jo de samme folkene som bemanner alle slusene ...

Reiser alltid med en gedigen kabelsalat i sekken. TSA er totalt uniteressert. Det samme er OSL. Mosjøen sliter litt, men det er fordi den maskinen de har er fra 1800-tallet ...

De er vel redde for noe som kan ligne på "snakes on a plane" sku je mene...? :)

Dette startet på TRD, så begynte TOS også med det, og nå har også KRS fått dette inn i sine prosedyrer. Jeg måtte også ut med dette på KRS i morges. Dermed datt det ut av meg at "er dere også startet med dette, nå? Jaja, da er dere tre særegne flyplasser". Joda, dette var nye prosedyrer nettopp innført sa mannen.

Er jeg den eneste som synes at dette er litt irriterende, men forståelig?

Som alle andre hadde jeg selvfølgelig foretrukket å slippe alle mulige regler for 100ml væske, PCer, belter osv osv. Men all den tid jeg ikke tror på konspirasjonsteorier om at alle nye regler er for å øke inntjeningen til selskapene som driver med flysikkerhet, så tenker jeg at det er fornuftig. Det koster meg ikke mange kalorier å ta ut laderen i tillegg til PCen, så lenge det er tydelige oppslag om det på forhånd, slik at det blir effektivt. Dessuten er det ikke vanskelig å skjønne at et ledningskaos i håndbagasjen gjør det vanskeligere å se om det er ulovlige gjenstander der.

Ikke umulig...

Hadde dette kommet post 11/9 kunne man skjønt det. Nå, som man løser opp igjen blant annet pga ny teknologi, virker det mer foretningspolitisk enn et tiltak for økt sikkerhet.

Slike prosedyrer skal være forutsigbare. Dvs. at det skal være likt på alle flyplasser i reguleringsområdet - i dette tilfellet Norge. Så når en eller to flyplasser starter med ting på egenhånd, så er det et brudd med Avinors retningslinjer. Slikt er ikke forståelig - bare irriterende.

Slike prosedyrer skal være forutsigbare. Dvs. at det skal være likt på alle flyplasser i reguleringsområdet - i dette tilfellet Norge. Så når en eller to flyplasser starter med ting på egenhånd, så er det et brudd med Avinors retningslinjer. Slikt er ikke forståelig - bare irriterende.

Amen til det! My point exactly!

Back