Re: Nye Politihelikptere
Jeg mener det er flere ting som gjør en fixed wing løsning litt uegnet. Den største er antallet dager det er skydekke under MSA. Selv om en DA42 kan fly VFR, så tro jeg ikke det blir en god sensorplatform om den må sirkle og forholde seg til terreng under en typisk BKN014 som man ser my av. Spesielt i mørke. Helikopter som EC145 kan sirkle sakte på autopilot i flat og tight sving, eller om nødvendig HOGE.
Muligheten til å lande og møte/koordinere med folk på bakken, samt ta pauser vekk fra flyplass er også noe de utnytter mye i dag.
En fixed wing platform bør også tåle å fly i ising, da scud-running til og fra oppdrag under været, ikke er noe å anbefale i fixed wing.
Transportmaskiner er det mange å velge blandt, men jeg tror utfordringen (og kostnaden) blir i å rekrutere og lære opp personell til å fly, samt få godkjent sivilt planverk for flyging av skarpe oppdrag til samme nivå som personell i 412 miljøet i forsvaret. (NVG, fast rope, ildstøtteplatform, taktisk lavflyging etc, alt på en potensielt 2-veis skytebane.)
Det blir gjort andre steder i verden, og det er ikke slik at 412 miljøet mangler oppgaver. Kan bli ok avlastning, men det vil fort koste tilsvarende som f.eks 720 skv pr år.