Nye piloter til Thomas Cook og SAS

Tally-Ho

ScanFlyer Gold
Etter ansettelsesstopp i SAS på kanskje 12-13 år, snakkes det nå om ansettelser av et større antall piloter igjen.

Thomas Cook Airline Scandinavia hadde ansettelsesstopp i nesten 10 år, men har ansatt et relativt stort antall piloter de siste 2-3 årene, og nå planlegges det igjen for inntak av nye co-pilots for selskapets A320 / A321. Basene blir CPH, OSL, ARN, BLL og GOT.

Ansettelsene kommer i tillegg til at de må låne engelske FO-kolleger fra Thomas Cook UK, for å klare øket vinterproduksjon med totalt 5 A330.

Betingelsene i selskapene er markedets beste, så interesserte og kvalifiserte bør "ta action"!

Tally-Ho
 
Jeg hører også rykter om at BA har store planer om å rekruttere nye piloter i nær fremtid, så kanskje dere piloter går en fin tid i møte... :)
 
Dejligt at se at de to skandinaviske selskaber, der vel behandler sine ansatte bedst - igen har brug for mere arbejdskraft. Rigtig gode nyheder.

Håber begge selskaber får god vækst og dermed brug for endnu flere medarbejdere i fremtiden :)
 
Morsomt å se at begge trenger mer personell.

Satt i cockpit for en uke siden eller noe og da fortalte kapteinen meg på en SAS-flight at de kom til å trenge mellom 50-100stk i året grunnet de elste kapteienen går av, pluss en liten ekspansjon.


Men hvordan er det å jobbe i charterselskap? Er det ikke veldig opp og ned der som alle andre steder?
 
Får håpe dette vedvarer, slik at oss som nettopp har sagt opp fast og trygg jobb i Norge og lagt én utdannelse på hyllen, og drar til USA for å følge guttedrømmen før man blir for gammel, har et litt lysere jobbmarked om noen år :)
 
Dreyer,
Tror nok at charterselskap er en tryggere jobb enn å være i LCC (spesielt i krisetider), da man har reisebyråer som fyller opp flyene en god stund i forveien. Pluss eventuelle taxfree salg ombord, er jo dette ren inntekt for charterselskapet.
- Uansett økonomiske kriser og tilstander, nordmenn skal på sydentur.
 
Så er det siste rekrutteringsbehovet på pilotsiden til Thomas Cook Scandinavia klart, og denne gang skal man ha 18 nye kolleger som fordeles på Norge, Sverige og Danmark, med noenlunde likt i hvert land.

Økningen skyldes en A330 ekstra. I tillegg øker man med en B757, men denne skal lånes fra Thomas Cook UK, med britiske kolleger.

I forbindelse med nyrekruttering i kabinen, opplyser selskapet at man har mottatt noe over 1000 søknader. OSL-basen nyansetter nå også nye CA's.

Tally-Ho
 
Ja det skal nå uansett 18 nyansettelser jaggu ikke være lett å få jobb der.... ;) Høres så fint ut på papiret, men i praksis virker det rimelig tråkigt.
 
Etter ansettelsesstopp i SAS på kanskje 12-13 år, snakkes det nå om ansettelser av et større antall piloter igjen.

Er det ikke i første omgang "bare" snakk om å hente tilbake tidligere piloter? Forstod det litt slik på en kamerat som har søkt. Men samtidig er det vel svært mange av de oppsagte som har funnet på noe annet i livet og som vel ikke ønskler seg tilbake?
 
Er det ikke i første omgang "bare" snakk om å hente tilbake tidligere piloter? Forstod det litt slik på en kamerat som har søkt. Men samtidig er det vel svært mange av de oppsagte som har funnet på noe annet i livet og som vel ikke ønskler seg tilbake?

Det har allerede kommet tilbake en del, blant annet fra Norwegian. Dette var piloter som "var lovet" command i løpet av et år. Når de ikke fikk det, var veien naturlig nok kort tilbake til SAS.
 
Det er nok en del "lurvete" selskaper der ute som kommer til å få seg noen overraskelser. Har snakket med mange crew rundt om på forskjellige hotell, og alle sier det samme. Folk slutter i store antall i selskaper som har behandlet folkene sine dårlig, og hopper over i bedre jobber. Det er nok av selskaper som har en elendig personal politikk, disse kommer nå til å få seg en smekk. Jeg vet om flere selskaper som nå har trykket på "panic button"
 
Siste jeg hørte var at ca 80 helt nye piloter skal ansettes, dette i tillegg til de som kommer tilbake fra andre korte og lange opphold hos andre.
Kommer piloter tilbake fra Norwegian, Singapore, Qatar, Emirates, og et par i Kina. Men utover dette altså, 80 helt nye.
 
Siste jeg hørte var at ca 80 helt nye piloter skal ansettes, dette i tillegg til de som kommer tilbake fra andre korte og lange opphold hos andre.
Kommer piloter tilbake fra Norwegian, Singapore, Qatar, Emirates, og et par i Kina. Men utover dette altså, 80 helt nye.

Dette stemmer ikke helt. Første runde er fylt opp med oppsagte piloter, og det er fortsatt oppsagte piloter som søkte men som ikke hadde senioritet til å bli med i denne runden. Men det blir sikkert flere runder om ikke lenge. Hvis/såfremt/ifall.
 
Jeg refferer bare til hva en av våre sjefspiloter fortalte meg, og som han sa var offentlig informasjon.
Om det er feil, my bad.
 
Back
Top