Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Trdfly

Moderator
Medlem
Det nye selskapet Norwegian Air Shuttle AOC AS har fått tildelt ICAO kode: NOZ.
Samt fått tildelt Callsign: Norseman.

Når det kommer til ICAO kode/Callsign, så var nok dette på plass før Norse Atlantic Airways kom på bordet, så er nok ikke et spark i siden fra Norwegian sin del.
 
Last edited:
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Ser fra rapporten over at de først forventer et 2019-nivå i 2023-2024, så det dyttes på.

Flere interesannte ting å hente ut fra selskapspresentasjonen som visst ble holdt 14.april:
https://www.norwegian.no/globalasse...tions/16042021---nas-company-presentation.pdf
- fortsatt 40 fly basert i Norge (som før korona), som kan tolkes til at det ikke blir noen nedgang i norske ansatte. Nedgangen for Norge blir dermed det som har vært operert fra baser ute og inn til Norge.
- de sier de bil ha færre «stasjoner» og nevner bare OSL,BGO, CPH og ARN, derimot strider dette med informasjon gitt tidligere om at to baser i Spania beholdes. Og de sier også at de vil være tilstede i Finland andre steder i presentasjonen, så litt utydelig
- de ser fortsatt for seg Max eller Neo, men da først i tidsrommet 2022-2024 for mulig vekst eller utskifting av eksisterende fly. Det legges allerede tilrette for dette i flåteplanen.
 
Ser man på den nye flåten så vil 4 maskiner være eid og 44 maskiner er foreløpig leased. Alle på en power-by-the-hour leasing ut Q1 2022, slik at det inntil videre er billig å ha de parkert. De er også i prosess med ytterligere 3 maskiner, slik at det totalt blir 51

https://newsweb.oslobors.no/message/531984

The Company has negotiated and signed agreements for 4 owned and 44 leased aircraft and intends to operate the fleet on a short-haul network primarily in Norway and the Nordics or from Norway/the Nordics to Continental Europe. An additional 3 aircraft are under documentation to be retained and leased. All 51 aircraft will be operated based on “Power by the Hour” agreements through Q1 2022 which significantly increase the Company’s flexibility and limit lease payments in the event of a prolonged period with challenging markets due to the COVID-19 pandemic.

Det hadde vært interessant å vite om de her har fått justert de nye leasingratene såpass mye ned at det faktisk monner?
 
Men skal dette callsignet og ICAO/IATA-kodene egentlig brukes? Eller blir det som tidligere at det bare står en klistrelapp ved siden av døra samt på boardingkortet ''operated by XXX'' ?
 
Men skal dette callsignet og ICAO/IATA-kodene egentlig brukes? Eller blir det som tidligere at det bare står en klistrelapp ved siden av døra samt på boardingkortet ''operated by XXX'' ?

Blir nok som før. Kanskje vi kommer til å se det i bruk en sjelden gang ved tomflygning. På kommersielle flighter vil det være NAX/DY operated by XX.
 
De 6 nye hovedinvestorene vil ende opp med mer enn 50% av aksjene når emisjonen er fullført. [emoji106] Burde bli mer stabilitet i eierskapet


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
De 6 nye hovedinvestorene vil ende opp med mer enn 50% av aksjene når emisjonen er fullført. [emoji106] Burde bli mer stabilitet i eierskapet


Sent from my iPhone using Tapatalk

Forutsatt at de beholder aksjene...
 
Ser man på Planespotters sin flåteoversikt så ser den ut til å stemme ganske greit, den lister per tidspunkt at Norwegian skal ha 52 fly, og den er oppdatert i forhold til at de irske maskinene som nå blir norske er inkludert.

Men så er det store spørsmålet, når de har i planene sine at de skal øke operasjonene fra 50 til rundt 70 maskiner neste år, hvor kommer disse fra? Skal gamle DY-maskiner lagres rundt om i håp om at de kommer tilbake, eller skal de lete på bruktmarkedet etter andre maskiner? Dette ser det ikke ut til at er tatt høyde for noe sted.
Dette bringer meg over til MAX, ser man på investorpresentasjonen linket til over så virker de fortsatt ganske sultne på MAX, så MAX med rød snute er fortsatt ikke utelukket. De maskinene de har mottatt har fortsatt ikke rørt på seg, og LN-BKA skal visstnok nå ferges fra ARN til BGO av alle steder. De rakk å motta 18stk, som vil passe neste års økning i flåte ganske bra, eventuelt står det en del ferdige hos Boeing og med rød nese.

Etter hva jeg tror og tolker av signalene vi har sett, så virker det mer og mer som at MAX kommer tilbake. Det er mange aktører involvert, men både leasingselskaper og Boeing er nok ganske desperate etter å bli kvitt en del MAX-maskiner, så jeg er ganske sikker på at Norwegian har noen klausuler inne på å ta levering/beholde maskiner som allerede er produsert/levert til en svært gunstig penge. Ja, offisielt er vel bestillingen nå avbestilt, men ingen regel uten unntak;)


bare mine spekulasjoner på en onsdag:)
 
Det hadde vært interessant å vite om de her har fått justert de nye leasingratene såpass mye ned at det faktisk monner?

For å svare på mitt eget spørsmål, så hevder Norwegian at leasingratene på deres 737 er blitt redusert med 36%

Ellers med 7 mrd på bok, og tilsvarende i rentebærene gjeld, etter refinansieringer, så går Norwegian inn i sommeren med en netto rentebærende gjeld på 0 (Dog er brutto gjeld totalt 16-18 mrd)
 
Enligt planespotters.net och merinfo.se så har ett bolag startats i December 2020 som heter "Norwegian Air Sweden AOC". ICAO är NSZ och callsign Norlight.
Antar att NSZ ska användas istället för NSW nu kanske?

Enligt transportstyrelsen så är SE-RRJ överflyttad till NSZ den 5/5-2021
 
Last edited:
Er det noen som vet det, er jeg helt sikker på at de ikke skriver det her først.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

noen som vet om de skal beholde basen i BGO ?

Ut ifra investorpresentasjonen jeg linket til i innlegg 2 ser det i hvert fall ut som at den skal beholdes. Flåten her til lands skal jo heller ikke forminskes i nevneverdig grad, de hadde vel 41 fly basert i Norge før korona, og de skriver nå at de skal ca 40. Skal de legge ned BGO, TRD eller SVG må de i så fall ansette/flytte folk til OSL, noe jeg tror det er liten verdi i, da disse basene ser ut til å fungere greit.
 
Back
Top