Ser man på Planespotters sin flåteoversikt så ser den ut til å stemme ganske greit, den lister per tidspunkt at Norwegian skal ha 52 fly, og den er oppdatert i forhold til at de irske maskinene som nå blir norske er inkludert.
Men så er det store spørsmålet, når de har i planene sine at de skal øke operasjonene fra 50 til rundt 70 maskiner neste år, hvor kommer disse fra? Skal gamle DY-maskiner lagres rundt om i håp om at de kommer tilbake, eller skal de lete på bruktmarkedet etter andre maskiner? Dette ser det ikke ut til at er tatt høyde for noe sted.
Dette bringer meg over til MAX, ser man på investorpresentasjonen linket til over så virker de fortsatt ganske sultne på MAX, så MAX med rød snute er fortsatt ikke utelukket. De maskinene de har mottatt har fortsatt ikke rørt på seg, og LN-BKA skal visstnok nå ferges fra ARN til BGO av alle steder. De rakk å motta 18stk, som vil passe neste års økning i flåte ganske bra, eventuelt står det en del ferdige hos Boeing og med rød nese.
Etter hva jeg tror og tolker av signalene vi har sett, så virker det mer og mer som at MAX kommer tilbake. Det er mange aktører involvert, men både leasingselskaper og Boeing er nok ganske desperate etter å bli kvitt en del MAX-maskiner, så jeg er ganske sikker på at Norwegian har noen klausuler inne på å ta levering/beholde maskiner som allerede er produsert/levert til en svært gunstig penge. Ja, offisielt er vel bestillingen nå avbestilt, men ingen regel uten unntak
bare mine spekulasjoner på en onsdag