Nye Lufthansa - kundeservice - reprise

Re: Norwegian 'mest punktlig' og 'der det skjer'

Mens jeg har stått stille i skammekroken har gode moderatorer ryddet opp slik at dette nå er samlet i en tråd.

Tar selvkritikk for også å ha rotet til tråder i kveld - bra moderatorene har ryddet opp.

SAS oppleves anderledes for meg enn det gullkundene forteller om,

Det er på en måte bra - og på en annen måte synd. Det er bra fordi det skal utgjøre en forskjell å ha gullkort - man skal få bedre service ellers er det jo ikke noe poeng. Jeg vet ikke hva slags service kunder uten dette kortet får, men det er veldig synd om episodene dc-8-63 forteller om er representative. Da gir det jo ingen merverdi å reise med et nettverksselskap.

Jeg opplevde en kansellering i forrige uke (se http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=95211) og jeg lurer nå på hva slags service jeg ville fått om jeg ikke hadde hatt gullkort. Jeg tok ombookingen denne dagen som en selvfølge - SAS hadde jo gjort nok skade ved å kansellere - men det var kanskje ikke spesielt selvfølgelig?

Last edited:

Min holdning er "Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me." Derfor holder jeg meg unna selskap som har skuffet meg flere ganger. Det er vår eneste makt som forbrukere, og den makten må vi bruke.

Helt enig. Derfor flyver jeg ikke KLM længere. Med ovennævnte historier in mente vil jeg også overveje at begrænse flyvninger med LH fremover.

Nå har jeg en utrolig lav % irrops i forhold til antall flygninger, men når jeg tidligere i år hadde behov for litt assistanse som sølvkunde, gikk SAS-dama bak skranken langt forbi det jeg forventet når det gjaldt service.
Jeg tror det kan ha vel så mye med hvem man treffer og hvordan man spør, som hvilket kort man har.

Hendelsen var at jeg var på standby på et fly, og hun sjekket avgangstid for alle innkommende fly som hadde transferpax som skulle med samme fly som meg, og dermed sjansen for misconnect som kunne medføre et ledig sete til meg. Jeg hadde egentlig forventet å få beskjed om å møte opp ved gaten og bare håpe på det beste.

Så du flyr sjelden transatlantisk fortiden;) der er det nok irrops å ta av...:p

Og i følge LH selv er dette de nye reglene, de sier vi kan sende inn en request for å få utgiftene dekket på etterskudd - noe vi gorde med Vancouver - Portland utgiftene i august, men nå i November har vi ennå ikke hørt noe etter bekreftelsen på at det var mottatt. På denne siste turen har de uforutsette utgiftene (som vi ikke er skyld i) kommet opp i 80% av billettprisen tur/retur.

Tenk på at du nå er i Norge og ikke i USofA. Finn frem alle facts og ta det med flyklagenemda el.l. så slipper du hele tiden "kontakt oss bla bla bla". LH har som alle andre et regelverk å forholde seg til, selv om de forsøker å sno seg unna.

Så du flyr sjelden transatlantisk fortiden;) der er det nok irrops å ta av...:p

Ja, jeg holder meg langt unna!
Har hatt noen misconnect på transatlantisk tidligere, men blitt tatt godt tatt vare på. Tydeligvis bare flaks.

Forsøker å sjekke inn den lille italienerinnen på LH til Portland i morgen - har vært flink å sjekket inn OSL FRA hos SAS men hverken seter eller B/P fra FRA og normalt kan en jo gå inn på LH sine sider å sjekke inn resten etterpå, men nå kommer det en melding opp at Check kan kun gjøres online 23 timer før, vel det er 14 timer til avgang nå. Har forsøkt i 6 timer men samme meldinghen. Med 1 time cnx i FRA og Lh er jo ikke akkurat behjelpelige med alternative ruter (vi snder deg til YVR men YVR PDX må du dekke selv, mat i FRA - glem det !).

Synd a lese, men til slutt hjelper det bare a provosere!

Besta pa din rett. Du har en bindende kontrakt. Vi har klare EU-lover. LH liker dem ikke (som alle andre flyselskaper). Men de har plikt a frakte deg til din opprinnelig destinasjon. Du er jo ikke glad med YVR.

Jeg kjenner lignende tilfeller hvor en prominent pax stod pa flyplassen og sa direkte til LH "Ok, sa ringer jeg na min advokat! Vi har en gyldig kontrakt." Og whoops sa ble ting mulig.

Rett og slett darlig service. Men du kan jo tenke om du ikke bedre bruke en annen selskap neste gang. Dag J. sin arbeidgiver er da litt mer fleksibel...

Tenk på at du nå er i Norge og ikke i USofA. Finn frem alle facts og ta det med flyklagenemda el.l. så slipper du hele tiden "kontakt oss bla bla bla". LH har som alle andre et regelverk å forholde seg til, selv om de forsøker å sno seg unna.

Dessverre startet vi i feil ende, så billettene er kjøpt i USA med Amerikansk kredittkort, Norge var bare en destinasjon, så vi må nok gå igjennom New York.
:(

Dessverre startet vi i feil ende, så billettene er kjøpt i USA med Amerikansk kredittkort, Norge var bare en destinasjon, så vi må nok gå igjennom New York.

Er det nødvendigt? Jeg ville prøve at tage fat i dem i Norge først og se hvad der sker. Det er trods alt EU-regler og de er tysk baseret. "hændelsen" skete vel også i EU...

Skal ikke mottager baseres på hvor problemet oppstod eller hvor selskapet opererer? I dette tilfelle skulle jeg tro at Forbruker Europa er rett mottager for en klage.

Uavhengig av farge på kortet har dere blitt lurt flere ganger her, så jeg ville kjørt hardt på denne klagen. Om du ikke får hjelp direkte av LH kan du evt vurdere å stikke innom noe ala Jussbussen for å få litt advokathjelp til å formulere et strengt brev.

Her er det vel kjøpsloven i det landet som gjelder, som i dette tilfellet er USA. Som ikke har de mest forbruker-vennlige lover. Samme om Lufthansa er en tysk bedrift, de må de forholde seg til den norske kjøpsloven om de skal selge billetter i Norge.

Her er det vel kjøpsloven i det landet som gjelder, som i dette tilfellet er USA. Som ikke har de mest forbruker-vennlige lover. Samme om Lufthansa er en tysk bedrift, de må de forholde seg til den norske kjøpsloven om de skal selge billetter i Norge.

En liten rettelse ifht. Flyklagenemda - de skriver nå:
Flyklagenemnda er underlagt i forhold til EU’s passasjerrettigheter.
Disse tilsier at klager skal stiles til det offisielle klageorganet i det land der problemet oppstod, uavhengig av passasjerens og/eller flyselskapets nasjonalitet.
Så finn frem tyskordboken og skrivemaskinen :)

Alternativt: http://www.forbrukereuropa.no/ (som pt. har en hacket webside)

Last edited:
En liten rettelse ifht. Flyklagenemda - de skriver nå:
Så finn frem tyskordboken og skrivemaskinen :)

Alternativt: http://www.forbrukereuropa.no/ (som pt. har en hacket webside)

Du bør uansett skrive til Lufthansa først. Det kreves normalt at man har forsøkt å klage til selskapet det gjelder.

Det første kravet kan du trygt rette til rette myndighet siden de har unlatt å svare. Send med kopi av klagen.

Kjipt det du opplever DC-8-63, enten så gjør SGS i SVG feil, eller så har dere vært maks uheldige

[SVG-FRA kansellert denna morgonen. Stått i 2h ombookingkö på Sola samtidigt som jag snakket med LH på telefon. Tydligen problem med en landningsbana. Ser ut som at vi får turen inom Kuwait via AMS for att komma fram til bombay nå. Spennende! /QUOTE]

Sakset fra annen tråd, vet ikke status på vedkommende, men slik skal det gjøres, først innen alliansen, så andre selskap, men det var det med praksis da

Det var jag som skrev den ja. Snakket med LHs tyska kundtjeneste på tfn og fikk bra bemøtande. Siden vi ikke skulle Kommet oss til Mumbai før dagen etterpå med LH fick jeg velge mellom å fly via AMS og Kuwait eller via LHR. Fick economy comfort på klm faktisk og. Er kun basic medlem å billettene må ha vært en billig klass ihvertfall då de kjøptes på kampanje til 3500 kr. Så det er ikke bara dårlige greier med LH.

Hva med å prøve noe annet? Hun står vel fritt til å velge selskap?
OSL-ARN-ORD-SEA kanskje? OSL-EWR-SEA? Det er mange selskap og routinger som er mulig uten å involvere Lufthansa.

Det burde være unødvendig.
Nå har jeg aldri reist med Lufthansa før, men det sies jo at de er så bra på alt. Etter å ha lest denne tråden, sitter jeg igjen med et inntrykk av det jeg kaller "innbilt kvalitet".

Imm

Nå har jeg faktisk kun en gang reist med Lufthansa på vanlig ecobillett og da var det faktisk tekniske problemer på tilbaketuren som gjorde at jeg misset siste fly MUC-OSL den dagen. Lufthansa booket hotell og gav en taxivoucher for tilbaketuren til flyplassen da det ikke gikk skyttelbuss til det aktuelle hotellet så tidlig neste dag uten å nøle faktisk. Hadde ingen status heller. Men dette var i 2008 og muligens før det nye Lufthansa...

Nå har jeg faktisk kun en gang reist med Lufthansa på vanlig ecobillett og da var det faktisk tekniske problemer på tilbaketuren som gjorde at jeg misset siste fly MUC-OSL den dagen. Lufthansa booket hotell og gav en taxivoucher for tilbaketuren til flyplassen da det ikke gikk skyttelbuss til det aktuelle hotellet så tidlig neste dag uten å nøle faktisk. Hadde ingen status heller. Men dette var i 2008 og muligens før det nye Lufthansa...

Jeg har opplevd at LH har hentet meg (og to kollegaer) i bil ved ankommende fly til MUC som var sent inn pga forsinkelse fra WAW, og kjørte oss direkte til flyet til OSL. Det er i overkant av hva iallefall jeg forventer, og dette var sommeren 2010. Nå var vi riktignok 3 stykker som ble hentet, så jeg antar at det var enklere for LH å tilby interntransport på MUC enn å styre med hotell, ombooking osv.

Jeg opplevde en kansellering i forrige uke (se http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=95211) og jeg lurer nå på hva slags service jeg ville fått om jeg ikke hadde hatt gullkort. Jeg tok ombookingen denne dagen som en selvfølge - SAS hadde jo gjort nok skade ved å kansellere - men det var kanskje ikke spesielt selvfølgelig?

Jeg har vært utsatt for noen kanselleringer med SAS. Nå er det en liten stund siden så jeg husker ikke detaljene i se to siste tilfellene. Det jeg husker er at I det ene tilfellet så ble avgangen til BRU fra OSL kansellert. Neste avgang med SAS gikk om knappe 5 timer, om jeg husker rett. Det gikk imidlertid en avgang med SN, som vel er i alliansen (?). Dette ville gjort at jeg bare landet ca 1 time forsinket i BRU. Det var uaktuelt å booke om til denne avgangen ble det sagt. "Vi booker kun om til våre egne avganger." Det var ledig plass. I tillegg gikk det en LH Flight som ville gjort at jeg kom frem tidligere enn med neste avgang med SK.

En annen gang ble flyet fra MAN kansellert. Da fikk jeg tilbud om rerouting via CPH, TRF, TRD og deretter BOO (om jeg husker rett). De var snakk om 4 flybytter med tildels veldig korte connections. Jeg vurderte dette som lite realistisk, og ønsket derfor andre alternativer. En variant var med LH, og en annen var med KL. Jeg fikk da beskjed om at dette ikke var alternativer de kunne vurdere.

Det kan selvsagt være mange bakenforliggende forhold her, men jeg vet at det var plass på alle disse alternativene jeg foreslo. Jeg er sølvkunde, men oppfatter vel ikke at dette hjelper nevneverdig i slike situasjoner.

Huffameg... Det med at du ikke klarer aa faa tildelt sete paa dagen du ombestilte billetten forstaar jeg, men resten hoerer jo helt absurd ut.

Har faktisk moete med Hansen om 20 minutter i flaggskipkontoret deres i NYC, ESB. Skal vise frem denne flotte traaden. Men du boer kanskje forklare dette i en epost til minste detalj saa skal vi se hva vi kan ordne

Jeg har opplevd at LH har hentet meg (og to kollegaer) i bil ved ankommende fly til MUC som var sent inn pga forsinkelse fra WAW, og kjørte oss direkte til flyet til OSL. Det er i overkant av hva iallefall jeg forventer, og dette var sommeren 2010. Nå var vi riktignok 3 stykker som ble hentet, så jeg antar at det var enklere for LH å tilby interntransport på MUC enn å styre med hotell, ombooking osv.

LH har lenge skrytt av sitt ramp/gate direct service på T2, og er en av årsakene til at de kan holde 30 min MCT. De har likevel begrenset med ressurser og det er sannsynlig at de blir benyttet der behovet er størst.

Back