Re: Nye jagerfly, nei vi bygger høyhastighetstog i stedet
Et alternativt forslag til trasé via Dombås går videre i tunnell under Dovre = 60+km gjennom fjell før en dukker opp på Oppdal:drunk:
Hvorfor Østerdalen? 1) da slipper en Dovrefjell, 2) Østerdalen er mye enklere og rimeligere å bygge ut i, 3) traseen vil bli en del kortere og 4) hovedandelen av trafikken for et slikt tog vil uansett være Trondheim-Oslo, det kan uansett ikke stoppe for hver femte mil, noe toget gjør i dag.
Estimert reisetid med linje via Østerdalen er 2t og 45minutter. Hvem vil da ta fly Oslo-Trondheim når du kan komme deg fra sentrum til sentrum på under tre timer...?
Forøvrig, stigning er ikke så kritisk for hurtigtog så lenge den ikke går så nært 2,5% stigning, det er først og fremst godstogene som krever slake stigninger.
Gardermobanen er i mine øyne det mest geniale som har skjedd norsk jernbane siden den opprinnelige Eidsvollsbanen, og det er en like stor skuffelse hver gang jeg passerer Eidsvoll på vei nordover og kommer inn på det gamle sporet, hvor vi kjapt er nede i 60-110 igjen... Sett at de nå forlenger den til Hamar, så kan vi uten problemer reise Oslo-Hamar på under timen.
Jeg tenker mer på hva 25-30 minutter til hovedstaden kan gjøre for regionen med tanke på vekst, det blir ganske mye mer attraktivt å bo der. Å pendle med tog til Oslo fra Hønefoss er jo ikke direkte attraktivt per i dag. Nå skal det sies at Ringeriksbanen er under prosjektering og venter egentlig ikke på så mye mer enn midler for å starte utbygging. Det vil da ta 30 minutter Oslo-Hønefoss, mot 1t 20minutter i dag!Originally posted by IsbamseBor da ikke så mange på Hønefoss? Eller tenker du på noe annet?
Er nettopp det jeg tenker på, omgå slike steder. Den tyske gruppa som på vegne av Jernbaneverket har vurdert muligheten for høyhastighetsbaner i Norge (og skal jobbe videre med en rapport fram til 1.april,) mente at det ville være bedre å legge linja til Trondheim via Hamar og gjennom Østerdalen, for så å gå over Kvikne.Originally posted by Isbamse
Helt enig i at man bør bygge lengre parseller, men det blir fortsatt en del oppoverbakke fx fra Dombås mot Dovre. Med mindre banen legges langt utenom Dombås, da.
Et alternativt forslag til trasé via Dombås går videre i tunnell under Dovre = 60+km gjennom fjell før en dukker opp på Oppdal:drunk:
Hvorfor Østerdalen? 1) da slipper en Dovrefjell, 2) Østerdalen er mye enklere og rimeligere å bygge ut i, 3) traseen vil bli en del kortere og 4) hovedandelen av trafikken for et slikt tog vil uansett være Trondheim-Oslo, det kan uansett ikke stoppe for hver femte mil, noe toget gjør i dag.
Estimert reisetid med linje via Østerdalen er 2t og 45minutter. Hvem vil da ta fly Oslo-Trondheim når du kan komme deg fra sentrum til sentrum på under tre timer...?
Forøvrig, stigning er ikke så kritisk for hurtigtog så lenge den ikke går så nært 2,5% stigning, det er først og fremst godstogene som krever slake stigninger.
Gardermobanen er i mine øyne det mest geniale som har skjedd norsk jernbane siden den opprinnelige Eidsvollsbanen, og det er en like stor skuffelse hver gang jeg passerer Eidsvoll på vei nordover og kommer inn på det gamle sporet, hvor vi kjapt er nede i 60-110 igjen... Sett at de nå forlenger den til Hamar, så kan vi uten problemer reise Oslo-Hamar på under timen.