Nye jagerfly, nei vi bygger høyhastighetstog i stedet

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Nye jagerfly, nei vi bygger høyhastighetstog i stedet

Originally posted by IsbamseBor da ikke så mange på Hønefoss? Eller tenker du på noe annet?
Jeg tenker mer på hva 25-30 minutter til hovedstaden kan gjøre for regionen med tanke på vekst, det blir ganske mye mer attraktivt å bo der. Å pendle med tog til Oslo fra Hønefoss er jo ikke direkte attraktivt per i dag. Nå skal det sies at Ringeriksbanen er under prosjektering og venter egentlig ikke på så mye mer enn midler for å starte utbygging. Det vil da ta 30 minutter Oslo-Hønefoss, mot 1t 20minutter i dag!

Originally posted by Isbamse
Helt enig i at man bør bygge lengre parseller, men det blir fortsatt en del oppoverbakke fx fra Dombås mot Dovre. Med mindre banen legges langt utenom Dombås, da.
Er nettopp det jeg tenker på, omgå slike steder. Den tyske gruppa som på vegne av Jernbaneverket har vurdert muligheten for høyhastighetsbaner i Norge (og skal jobbe videre med en rapport fram til 1.april,) mente at det ville være bedre å legge linja til Trondheim via Hamar og gjennom Østerdalen, for så å gå over Kvikne.
Et alternativt forslag til trasé via Dombås går videre i tunnell under Dovre = 60+km gjennom fjell før en dukker opp på Oppdal:drunk:
Hvorfor Østerdalen? 1) da slipper en Dovrefjell, 2) Østerdalen er mye enklere og rimeligere å bygge ut i, 3) traseen vil bli en del kortere og 4) hovedandelen av trafikken for et slikt tog vil uansett være Trondheim-Oslo, det kan uansett ikke stoppe for hver femte mil, noe toget gjør i dag.
Estimert reisetid med linje via Østerdalen er 2t og 45minutter. Hvem vil da ta fly Oslo-Trondheim når du kan komme deg fra sentrum til sentrum på under tre timer...?

Forøvrig, stigning er ikke så kritisk for hurtigtog så lenge den ikke går så nært 2,5% stigning, det er først og fremst godstogene som krever slake stigninger.

Gardermobanen er i mine øyne det mest geniale som har skjedd norsk jernbane siden den opprinnelige Eidsvollsbanen, og det er en like stor skuffelse hver gang jeg passerer Eidsvoll på vei nordover og kommer inn på det gamle sporet, hvor vi kjapt er nede i 60-110 igjen... Sett at de nå forlenger den til Hamar, så kan vi uten problemer reise Oslo-Hamar på under timen.
 
Re: Nye jagerfly, nei vi bygger høyhastighetstog i stedet

Originally posted by brendas
Den tyske gruppa som på vegne av Jernbaneverket har vurdert muligheten for høyhastighetsbaner i Norge (og skal jobbe videre med en rapport fram til 1.april,) .

Hvis man ser bortifra Bergenbanen for 100 år siden ser det alltid ut som om det skal tyskere til for å foreslå noe skikkelig infrastruktur her i landet...det bygde jo både nordlandsbanen og Gardermoen :p
 
Re: Nye jagerfly, nei vi bygger høyhastighetstog i stedet

Originally posted by Someone

Originally posted by brendas
Den tyske gruppa som på vegne av Jernbaneverket har vurdert muligheten for høyhastighetsbaner i Norge (og skal jobbe videre med en rapport fram til 1.april,) .

Hvis man ser bortifra Bergenbanen for 100 år siden ser det alltid ut som om det skal tyskere til for å foreslå noe skikkelig infrastruktur her i landet...det bygde jo både nordlandsbanen og Gardermoen :p


Bør vel kanskje nevnes at nordlandsbanen for en stor del ble bygget av russiske krigsfanger....tyskerne bare kommanderte dem....
 
Re: Nye jagerfly, nei vi bygger høyhastighetstog i stedet

Originally posted by brendas

Originally posted by IsbamseBor da ikke så mange på Hønefoss? Eller tenker du på noe annet?
Nå skal det sies at Ringeriksbanen er under prosjektering og venter egentlig ikke på så mye mer enn midler for å starte utbygging. Det vil da ta 30 minutter Oslo-Hønefoss, mot 1t 20minutter i dag!
Den lille hestehandelstunnelen SV fikk i bytte av Opseth mot flyplass på Galemoen...den blir nok prosjektert like lenge som operaen tror jeg. Isolert sett vil jo Ringeriksbanen være en bra ide og også forkorte Bergensbanen en del. Men jeg tror nok jeg vil ta Østlandstriangelet først.


Originally posted by brendas
Originally posted by Isbamse
Helt enig i at man bør bygge lengre parseller, men det blir fortsatt en del oppoverbakke fx fra Dombås mot Dovre. Med mindre banen legges langt utenom Dombås, da.
Hvorfor Østerdalen? 1) da slipper en Dovrefjell, 2) Østerdalen er mye enklere og rimeligere å bygge ut i, 3) traseen vil bli en del kortere og 4) hovedandelen av trafikken for et slikt tog vil uansett være Trondheim-Oslo, det kan uansett ikke stoppe for hver femte mil, noe toget gjør i dag.
Det kommer an på hva slags tog man ser for seg. Det du skisserer her er jo nærmest en norsk TGV eller ICE, som forutsetter at det tar omtrent alt av flytrafikk og annen persontrafikk. Jeg synes det er mer realistisk med en oppgradering, som gjør at man også kan ta med noen reisende på veien, i hvertfall noen tog.

Jeg tror uansett at vi etter hvert vil se at det kun blir en toglinje til Trondheim. Rørosbanen lever farlig, siden dovrebanen er elektriifisert og har størst paxgrunnlag langs veien. Om man velger å bygge en helt ny linje forsvinner vel begge de gamle og Lillehammer blir endestasjon for toget mot Gurdbrandsdalen.
 
Re: Nye jagerfly, nei vi bygger høyhastighetstog i stedet

Originally posted by Isbamse
Isolert sett vil jo Ringeriksbanen være en bra ide og også forkorte Bergensbanen en del.
Det vil forkorte Bergensbanen en hel del ja, ca 35-40 minutter, og vil i tillegg avlaste Liertunnellen, som tross alt vil få en større trafikkøkning når flytoget forlenges til Drammen.

Originally posted by brendas
Det kommer an på hva slags tog man ser for seg. Det du skisserer her er jo nærmest en norsk TGV eller ICE, som forutsetter at det tar omtrent alt av flytrafikk og annen persontrafikk. Jeg synes det er mer realistisk med en oppgradering, som gjør at man også kan ta med noen reisende på veien, i hvertfall noen tog.
Ikke nødvendigvis ala TGV eller ICE. Alle nye banestrekninger som bygges i Norge dimensjoneres for 200km/t, og med en slik hastighet, som så absolutt er oppnåelig (i forhold til 250+) kan en fint tilbakelegge Oslo-Trondheim på et sted mellom 3 1/2 og 4 timer med noen stopp underveis.

Originally posted by brendas
Jeg tror uansett at vi etter hvert vil se at det kun blir en toglinje til Trondheim. Rørosbanen lever farlig, siden dovrebanen er elektriifisert og har størst paxgrunnlag langs veien. Om man velger å bygge en helt ny linje forsvinner vel begge de gamle og Lillehammer blir endestasjon for toget mot Gurdbrandsdalen.
Det vil alltid være behov for regionstrafikk, derav IC-togene som til tider går videre fra Lillehammer og helt opp til Otta og Dombås, og fra Trondheim til Oppdal, slike vil det alltid være behov for.
Samtidig vil en høyhastighetslinje kunne frigjøre mer kapasitet til godstrafikk, noe CargoNet fint kunne utnyttet en del av så lenge de hadde hatt mer materiell.
Uansett, jeg listet opp grunne over med tanke på byggekostnader dersom en skulle gå for en ny linje, slik den tyske gruppa foreslo.
Men ja, slik Rørosbanen er i dag lever den på grensen til hva som er forsvarlig å drive økonomisk sett...
 
Back
Top