Re: Nye jagerfly, nei vi bygger høyhastighetstog i stedet
Etter den debatten som var her tidligere om jagerfly vil jeg vel tro at Eurofighter var det beste mht operasjonskrav og pris, og dessuten hadde vet vært gøy å gi amerikanerne en på snuta - men jeg er ikke ekspert på det. Uansett har Lilletinget vedtatt nye jagere, så Langeland bare sparker en død hest.
Om vi bør bygge ny høyhastighetsjernbane er en annen sak - der bør vi absolutt bygge nye linjer ut fra Oslo området, slik at det kommer nye høyhastighetslinjer (som også øker kapasiteten så det blir bedre for lokaltrafikk og godt på de gamle linjene) fra Oslo hele veien gjennom Østfold til Sverige, til Lillehammer, Drammen og Vestfoldbanen. Samme rundt Bergen, Stavanger og Troinnhjæm. Så kan man oppgradere stambanene slik at man kommer ned i fire-fem timer etter hvert. Tre timer Oslo-Trondheim virker som en meningsløs bruk av penger, men en oppgradering kan være lurt for å få flere over fra bil og fly til tog. For Dovrebanen vil en slik oppgradering være ganske grei, siden den går gjennom lange daler. Bergensbanen går i dal langt over halvveis, og over fjellet er det ganske flatt og en del av strekningen er ny, men på vestlandssiden vil det nok være nødvendig å bygge en del helt ny trase. Sørlandsbanen er verre; masse topografi, og dessuten bor det ingen der den går inni innlandet. Skal man først oppgradere den kan det derfor være en tanke å bygge en helt ny linje fra Skien langs kysten til Kristiandsand, men da blir det mange fine og dyre broer!
Problemet med slike oppgraderinger er at man i mange tilfeller uansett må bygge en helt ny linje, siden dalene svinger på seg. Derfor bør man ikke bruke penger på å bygge en ny linje med middels hastighet, men heller plukke ut strekninger der man bygger skikkelige høyhastighetslinjer, og så jobbe seg utover fra de store byene.
Og nei, tross at jeg bor der jeg bor: Nord-Norgebanen er ikke aktuell ennå...hva skulle Utropia skrive om da??