Nye Istanbul airport

Someone

Moderator
Medlem
Det norske arkitektkontoret Nordic har vunnet kontrakten om å tegne gigaflyplassen som nå skal bygges i Istanbul. Nordic er en av de tidligere delene av NSW (Stokke som en flyplassarkiteken har startet for "seg selv")
Første trinn for 90 millioner passasjerer skal stå ferdig i 2019, før man etterhvert skal bygge ut for 150 millioner. Så dette er relativt store greier

http://www.dn.no/forsiden/etterBors/article2697722.ece
Arkitektselskapet Nordic Office of Architecture har vunnet oppdraget med å tegne det som vil bli verdens største flyplass i Istanbul, skriver Dagens Næringsliv.

Nordic er jo de som tegner og har tegnet OSL, utbyggingen i Bergen, Hyderabad og flere andre flyplasser.
Og morsomt at et norsk arkitektkontor kan konkurrere i verdentoppen når det gjelder oppdrag som dette :nor :)
 
Re: Nordic skal tegne nye Istanbul flyplass

Dagene 30. og 31. oktober til 1. november i år blir det stor flyttelasset kjørt/flydd fra IST til IST... Dagens IST (Atatürk) vil nemlig få ISL som ny IATA kode, mens Istanbul Grand Airport vil få overført IST IATA koden.
 
Re: Nordic skal tegne nye Istanbul flyplass

Er det slik at nye IST nærmer seg åpning, har strengt tatt passert rimelig godt under radaren her på forumet, med mindre det er en annen tråd som jeg ikke har sett!
 
Re: Ny Istanbul airport

Regner med at Istanbul "New Airport" bare er et midlertidig navn. Byens to flyplasser er nå oppkalt etter Mustafa Kemal Atatürk (den tyrkiske landsfaderen), mens den andre er oppkalt etter hans datter, Sabiha Gökçen.

Hvem vil den nye flyplassen bli oppkalt etter? Jeg har iallefall er ekstremt stygg anelse.
 
Re: Ny Istanbul airport

Erdogan International Airport ;)

Skal den sittende Sultanen presidenten oppkalle landets gigantiske hovedflyplass etter seg selv? Stygt å antyde at han er en narsissist med et ego på størrelse med Eurasia. ;)
 
Vi var noen fra Avinor som ble invitert til simulering av ny flyplass hos Eurocontrol i Paris. Den nye flyplassen skal vel åpnes på nasjonaldagen (ikke AIRAC dato) og ryktet er at det nye navnet blir nettopp Erdogan Int.🤔
 
Det trengs en ny flyplass. Den gamle sprekker i sømmene , men får ting til å gå i rute... Mye bussing..

Da vi ankom 0600 med 333 sist torsdag med buss, var ankomsthallen helt sprengt. Kom inn voldsomt mange fly sør /østfra. Zig-Zag gjerder til security med mange båser..Kø ca. 1 time... TK øker trafikken mye, som QR og EK...

Avgangshallen smekk full, superkantina også meget full i to etasjer , men ledige plasser innemellom. Senere ble det raskt mindre belegg. Men raskt inn med scanning av boardingcard.

Blir spennende å prøve den nye plassen, som vi nok ganske raskt vil etter åpening... Har siste tur til den gamle i september , da med LH. Synd de ikke flyr til Australia, men de har vel ikke fly med nonstop rekkevidde fra IST ?
 
Last edited:
Senior Erdoğan landet med første flyet på nye IST.

+ masse bilder av framdrift på flyplassen:

https://www.flyertalk.com/forum/turkish-airlines-miles-smiles/1886443-istanbul-new-airport-11.html

thumbs_b_c_037b33b9d86344d73153b9a40b787f00.jpg
 
Ser helt fantastisk ut.. Gleder oss, dette er/vil bli vår favoritt transfer flyplass i framtiden:up: Så fornøyd med TK...
 
Ser at de skal ha en separat *A-Lounge for alle som ikke flyr ut med Turkish. Håper det betyr at den nye loungen til Turkish blir minst like bra som den de har på gamle IST idag.
 
Blir denne overføringen mellom to flyplasser noe a la flyttingen fra Fornebu til Gardermoen, altså over-natten??
 
Synd de ikke flyr til Australia, men de har vel ikke fly med nonstop rekkevidde fra IST ?

Njaaa, de klarer forsåvidt 12000 km til Darwin og/eller Perth med 773ER, men så var det dette med marked da. Kanskje Perth? Men 15000 km til Melbourne og Sydney går ikke, i allefall ikke økonomisk. På en slik rute må man i dag ha 350 ULR skal det gå rundt, og det blir en veldig sær flytype å ta inn noen få av i flåten, selv om de har "vanlige" 350 i bestilling.
 
Det staar i artikkelen linket til over at Ataturk skal stenges. Er dette midlertidig eller vil det blir mer begrenset trafikk der. Istanbul er jo enorm by paa ca. 14 millioner innbyggere som kanskje har behov for tre flyplasser. Sabiha Goechen ligger paa den asiatiske siden av Bosporos-stredet og det trengs nok en flyplass der ogsaa.
 
Den må vel åpne på en AIRAC-dato? (Ref Gardermoen) Da er 8. november første mulighet etter 31 oktober.
 
Back
Top