Nye helikoptre til Forsvaret -> SeaHawk

Re: Nye helikoptre til Forsvaret?

For 20 år siden visste man ikke om disse problemene. etterpåklokskap er sånn.

For 20 år siden kunne man kjøpt velprøvd hyllevare, istedenfor å ta hensyn til handelsinteresser, forskningsmiljø og politiske interesser.

Og, sist men ikke minst, man kunne spurt de som skulle fly disse helikoptrene.
 
Re: Nye helikoptre til Forsvaret?

Og, sist men ikke minst, man kunne spurt de som skulle fly disse helikoptrene.

Er ikke faktisk en kritik fra de som flyr dette helikopteret allerede at det ikke har muligheten for å flyte ved nødlanding på havet?
 
Re: Nye helikoptre til Forsvaret?

Er ikke faktisk en kritik fra de som flyr dette helikopteret allerede at det ikke har muligheten for å flyte ved nødlanding på havet?

Er vel knapt et eneste annet helikopter på markedet i dag som flyter. US Coast Guard har nå ihvertfall ikke klaget på sine, og de har brukt dem mange år i Alaska, på ganske øde stasjoner i Aleutene og slikt. For ikke å snakke om den danske marinen som bruker sine rundt Grønland.
 
Slik jeg forstår det har en rekke land valgt å skrote flyteegenskaper fra sin kravsspesifikasjon da denne uansett er såpass begrenset og krever gitte rammeforhold for å fungere optimalt eller i det hele tatt. I en slik avveining har man funnet ut at det er andre egenskaper som heller vil ha om bord enn en begrenset flyteevne.

Daværende Forsvars- og Luftforsvarsledelse har vel også uttalt i ettertid at det var et vesentlig politisk press for at valget skulle falle på NH-90. I tillegg landet helikopterutvalget på Seahawk til KNM samt KV og Black Hawk til Hæren i sin utredning.
 
Er jo bare å se på dagens ferske panservogn sak. Korea hadde den beste og billigste panservogna. Jonas ville ha tysk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Nye helikoptre til Forsvaret?

Jeg går og henter popcorn.

Tror pingpong baller funker bedre :colgate:

Her tror jeg faktoren tid ble viktigst. Ikke så rart, med italienerne som gikk over tiden så det holdt!!

Skal vi da kjøpe blackhawk til hæren og spes styrkene, eller skal vi kjøpe noe annet der?
 
Nå har vel disse mye til felles med Seahawk som jo Forsvaret allerede har bestilt.


Sant nok, men gitt suksessen med innføring av AW101 og prisen på disse HH-60, ikke minst når amerikanerne kanslerer en del av sin egen ordre, så kan det være greit å sondere terrenget
 
AW/EH-101 er nok litt for stor for spesialstyrkenes behov... (EH)101 har crew på 4 ,men kan ha opptil 26 soldater eller 38 sivile (eller 5tonn(!) med cargo)
Ganske enorme tall vs dagens Bell 412.

Denne HH-60 "whiskey" modellen har crew på opptil 6, med plass til 8-12 soldater eller rundt 3tonn cargo. Litt større enn B412 og amerikanerne har lagt stor vekt på egenbeskyttelse i Whiskey.
Med 6 crew er den derfor veldig spesialisert på "hot zones", som er svært nær det spesialstyrkene faktisk skal drive med.
Piloter, bakkemannskap og vedlikehold kan også samkjøres godt med Seahawk om Forsvaret ønsker det for å gi det hele litt synergier.

Men til all annen bruk, feks generelt til Hærens transportbehov, så er nok EH-101 meget aktuell... De britiske fregattene som tilbys også med slikt helikopter, og likhetene og synergier mot aw-101 for alle andre ledd i Drift og vedlikehold kan potensielt gi gode driftsfordeler.

Men hva politikerne bestemmer, det gjenstår jo å se. Ikke alltid fornuften seirer når det er politikk involvert.
 
Last edited:
AW/EH-101 er nok litt for stor for spesialstyrkenes behov... (EH)101 har crew på 4 ,men kan ha opptil 26 soldater eller 38 sivile (eller 5tonn(!) med cargo)
Ganske enorme tall vs dagens Bell 412.

Denne HH-60 "whiskey" modellen har crew på opptil 6, med plass til 8-12 soldater eller rundt 3tonn cargo. Litt større enn B412 og amerikanerne har lagt stor vekt på egenbeskyttelse i Whiskey.
Med 6 crew er den derfor veldig spesialisert på "hot zones", som er svært nær det spesialstyrkene faktisk skal drive med.
Piloter, bakkemannskap og vedlikehold kan også samkjøres godt med Seahawk om Forsvaret ønsker det for å gi det hele litt synergier.

Men til all annen bruk, feks generelt til Hærens transportbehov, så er nok EH-101 meget aktuell... De britiske fregattene som tilbys også utstyres med slikt helikopter, og likhetene og synergier mot aw-101 for alle andre ledd i Drift og vedlikehold kan potensielt gi gode driftsfordeler.

Men hva politikerne bestemmer, det gjenstår jo å se. Ikke alltid fornuften seirer når det er politikk involvert.
Nei, ikke alltid….
 
AW/EH-101 er nok litt for stor for spesialstyrkenes behov... (EH)101 har crew på 4 ,men kan ha opptil 26 soldater eller 38 sivile (eller 5tonn(!) med cargo)
Ganske enorme tall vs dagens Bell 412.

Denne HH-60 "whiskey" modellen har crew på opptil 6, med plass til 8-12 soldater eller rundt 3tonn cargo. Litt større enn B412 og amerikanerne har lagt stor vekt på egenbeskyttelse i Whiskey.
Med 6 crew er den derfor veldig spesialisert på "hot zones", som er svært nær det spesialstyrkene faktisk skal drive med.
Piloter, bakkemannskap og vedlikehold kan også samkjøres godt med Seahawk om Forsvaret ønsker det for å gi det hele litt synergier.

Men til all annen bruk, feks generelt til Hærens transportbehov, så er nok EH-101 meget aktuell... De britiske fregattene som tilbys også med slikt helikopter, og likhetene og synergier mot aw-101 for alle andre ledd i Drift og vedlikehold kan potensielt gi gode driftsfordeler.

Men hva politikerne bestemmer, det gjenstår jo å se. Ikke alltid fornuften seirer når det er politikk involvert.
Mener å ha overhørt forsvarspersonell diskutere at driftskonseptet for seahawk faktisk er dyrere enn driften av aw101. Og at seahawk ikke gir særlige synergier til andre «hawks» fordi det er såpass spesialisert.
Da snakker vi hele kjeden fra anskaffelse, forsyning, deler, vedlikehold og ops over en 10 (?) årsperiode.
Kan naturlig nok ikke gi noe mer kildehenvisning siden jeg ikke var en del av diskusjonen
 
Mener å ha overhørt forsvarspersonell diskutere at driftskonseptet for seahawk faktisk er dyrere enn driften av aw101. Og at seahawk ikke gir særlige synergier til andre «hawks» fordi det er såpass spesialisert.
Da snakker vi hele kjeden fra anskaffelse, forsyning, deler, vedlikehold og ops over en 10 (?) årsperiode.
Kan naturlig nok ikke gi noe mer kildehenvisning siden jeg ikke var en del av diskusjonen

Kjenner ikke alle detaljene selv heller, men skrog, motorer, girboks og understell er omtrent likt.
Bakkeutstyret vil nok passe om hverandre, mekanikere/teknikere kan trolig jobbe på begge typer parallelt pga likhetene, hangarer passer om hverandre, etc.

Men pilotene vil operere i ganske forskjellige settinger, og disse sjøhaukene vil ha myyye spesialutstyr, og vil være (som alt annet som er spesialisert) mye dyrere alt annet å drifte.

Men i bunnen ligger jo hva avdelingen skal levere...hvis de feks spesialstyrkene skal inn i hot-zone situasjoner fordi dette er oppdraget deres, så må de ha utstyr til dette oppdraget (Whiskey).
Dette fikser ikke B412 særlig godt i dag, det er ingen egenbeskyttelse og litt liten løftekapasitet.
Dette er ett resultat av at B412 var kjøpt inn lenge før spesialstyrker var tema... behovet til spesialstyrkene har kommet senere.
 
Last edited:
Back
Top